Table of Contents Table of Contents
Previous Page  71 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 71 / 76 Next Page
Page Background

RY Rakennettu Ympäristö 2/18

71

KHO:n päätöksiä

katsoi, että osayleiskaavaa laa-

dittaessa on kattavasti arvioitu

tuulivoimaloiden rakentamisesta

aiheutuvia maisemavaikutuksia

ja maisemavaikutukset on huomi-

oitu voimaloiden sijoituspaikkoja

määriteltäessä. Haitallisia maise-

mavaikutuksia on lisäksi pyritty

ehkäisemään voimaloiden maise-

maan sopivuutta koskevilla kaava-

määräyksillä. Maiseman vaalimista

sekä tuulivoimaloiden maisemaan

sopivuutta koskevat yleiskaavan

sisältövaatimukset on siten otettu

kaavaa laadittaessa riittävässämää-

rin huomioon. Kun lisäksi otetaan

huomioon kunnan harkintavalta

yleiskaavalle asetettujen eri suun-

taisten sisältövaatimusten yhteen-

sovittamisessa, kunnanvaltuuston

päätöstä osayleiskaavan hyväksy-

misestä ei ole pidettävä valitukses-

sa esitetyillä perusteilla kuntalain

(365/1995) 90 §:n 2 momentissa

tarkoitetulla tavalla lainvastaisena.

KHO pysytti hallinto-oikeuden rat-

kaisun ja hylkäsi valituksen.

Arviointia

Tapauksessa on kysymys

Lestijär-

ven kunnan

hyväksymästä tuulivoi-

marakentamista mahdollistavasta

osayleiskaavasta. Korkeimmassa

hallinto-oikeudessa oli A:n vali-

tuksesta ratkaistavana erityisesti

kysymys siitä, aiheutuukoHittisen-

nevan osayleiskaavanmahdollista-

mien tuulivoimaloiden rakentami-

sesta Lestijärven maakunnallisesti

arvokkaalle maisema-alueelle sel-

laisia haitallisia maisemavaikutuk-

sia, joiden johdosta osayleiskaavaa

olisi pidettävä maiseman huomi-

oon ottamista koskevien yleiskaa-

van sisältövaatimuksien vastaisena.

Yleiskaavaa laadittaessa on

maankäyttö- ja rakennuslain 39

§:n 2 momentin mukaan otettava

huomioon ympäristön, maiseman

ja luonnonarvojen vaaliminen.

Tuulivoimarakentamista koskevan

yleiskaavan erityisenä sisältövaati-

muksena on mainitun lain 77 b §:n

mukaan edelleen, että yleiskaa-

vaa laadittaessa on huolehdittava

suunnitellun tuulivoimarakenta-

misen ja muun maankäytön so-

peutumisesta maisemaan ja ym-

päristöön.

Lestijärvi on luokiteltu maa-

kunnallisesti, mutta ei kuitenkaan

valtakunnallisesti arvokkaaksi

maisema-alueeksi. Näin ollen ta-

pauksessa korostuu kahden maa-

kunnallisesti merkittävän intressin,

tuulivoiman ja maisema-alueen

yhteensovittaminen. KHO kiinnitti

arvioinnissaan huomiota kaavahie-

rarkiaan, sillä Keski-Pohjanmaan

tuulivoimaa sekä maisema- ja

kulttuuriympäristöä käsittelevässä

4. vaihemaakuntakaavassa tuuli-

voimaloiden alueen sijoittaminen

maakunnallisesti arvokkaan Les-

tijärven maisema-alueen lähei-

syyteen oli arvioitu mahdolliseksi.

Maakuntakaavassa tuulivoima-alu-

eita koskevien yleisten suunnittelu-

määräysten mukaan tuulivoima-

alueiden suunnittelussa on otetta-

va huomioon sekä hankekohtaiset

että yhteisvaikutukset maisemaan

ja ehkäistävämerkittävien haitallis-

ten vaikutusten muodostuminen.

Hittisennevan tuulivoima-aluetta

koskevien erityisten suunnittelu-

määräysten mukaan alueen tar-

kemmassa suunnittelussa on eri-

tyisesti huomioitava Lestijärven

maakunnallisesti arvokas maise-

ma-alue.

KHO katsoi, että arvioitaessa

sitä, millaista maisemallista muu-

tosta alueella voidaan pitää hyväk-

syttävänä, on otettava huomioon,

että osayleiskaavassa osoitettu

tuulivoimarakentaminen sijoittuu

pääosin alueella nykyisin voimassa

olevassa vaihemaakuntakaavassa

tuulivoimaloiden alueeksi osoite-

tulle alueelle.

Osayleiskaavan selvityksen pe-

rusteella kaavan mahdollistamien

tuulivoimaloiden toteuttaminen

muuttaisi merkittävästi järvimai-

seman luonnetta erityisesti voima-

loiden lähialueella eli alle viiden ki-

lometrin etäisyydellä voimaloista.

Maisemavaikutukset olisivat mer-

kittäviä erityisesti järveltä ja järven

lounaisosassa sijaitsevilta saarilta

tarkasteltaessa. Järven pohjoisen ja

idän puoleisilta rannoilta voimalat

näkyisivät järvimaisemassa, mutta

näiltä alueilta etäisyys voimaloi-

hin on pääosin yli viisi kilometriä.

Kaava-alueen sijoittuessa Lestijär-

ven kirkonkylän lounaispuolelle

voimalat eivät näkyisi järvimaise-

massa kirkonkylältä järvelle kat-

sottaessa.

Tuulivoimarakentamisen suun-

nittelussamaisemavaikutustenmi-

nimoimisen mahdollisuudet ovat

usein hyvin rajalliset. Tässä Lesti-

järven tapauksessa maakuntakaa-

vassamaisemavaikutusten huomi-

oon ottamisvelvollisuuden asetta-

minen yksityiskohtaisempaan

suunnitteluun edellytti maisema-

vaikutusten selvittämistä, mutta

mahdollisuudet vaikuttaa siihen,

että merkittävästi maisemaa hei-

kentäviä vaikutuksia ei syntyisi, on

kaavamääräyksin tällaisessa hank-

keessa lähesmahdotonta. Tuulivoi-

man osalta maisemavaikutuksiin

liittyvät keskeisimmät määräykset

ovat voimaloiden kokoa, määrää

ja sijoittelua koskevat määräykset.

Tapauksen perusteella jää pohti-

maan, että mikäli maakunnallises-

ti arvokasta maisema-aluetta olisi

haluttu suojella maisemaa muut-

tavilta hankkeilta ei tuulivoima-

loiden aluetta olisi tullut osoittaa

maisema-alueen vaikutusalueelle

tai vaihtoehtoisesti aluekohtaisessa

määräyksessä olisi ollut mahdol-

lista kieltää maakunnallisesti ar-

vokkaan maisema-alueen arvojen

merkittävä heikentäminen.

Maisemavaikutustenhuomioon

ottamisvelvoite yleispiirteisessä

kaavoituksessa ei useimmiten ole

asettanut estettä sille, että myös

merkittävästi heikentävät vaiku-

tukset ovat mahdollisia. Maakun-

takaavassa maisemaa merkit-

tävästi heikentäviä vaikutuksia

syntyy harvoin, koska maakunta-

kaavassa ei ratkaista voimaloiden

määrää tai sijoittamiseen liittyviä

seikkoja, vaan ne jäävät yleis- ja/

tai asemakaavassa ratkaistaviksi.

Huomion otettavaa on myös se,

että tuulivoimaloiden näkyminen

arvokkaalle maisema-alueelle ei

yleispiirteisessä suunnittelussa ole

tavanomaisesti aiheuttanut kaavan

lainvastaisuutta.

Susanna Wähä