

RY Rakennettu Ympäristö 2/18
71
KHO:n päätöksiä
katsoi, että osayleiskaavaa laa-
dittaessa on kattavasti arvioitu
tuulivoimaloiden rakentamisesta
aiheutuvia maisemavaikutuksia
ja maisemavaikutukset on huomi-
oitu voimaloiden sijoituspaikkoja
määriteltäessä. Haitallisia maise-
mavaikutuksia on lisäksi pyritty
ehkäisemään voimaloiden maise-
maan sopivuutta koskevilla kaava-
määräyksillä. Maiseman vaalimista
sekä tuulivoimaloiden maisemaan
sopivuutta koskevat yleiskaavan
sisältövaatimukset on siten otettu
kaavaa laadittaessa riittävässämää-
rin huomioon. Kun lisäksi otetaan
huomioon kunnan harkintavalta
yleiskaavalle asetettujen eri suun-
taisten sisältövaatimusten yhteen-
sovittamisessa, kunnanvaltuuston
päätöstä osayleiskaavan hyväksy-
misestä ei ole pidettävä valitukses-
sa esitetyillä perusteilla kuntalain
(365/1995) 90 §:n 2 momentissa
tarkoitetulla tavalla lainvastaisena.
KHO pysytti hallinto-oikeuden rat-
kaisun ja hylkäsi valituksen.
Arviointia
Tapauksessa on kysymys
Lestijär-
ven kunnan
hyväksymästä tuulivoi-
marakentamista mahdollistavasta
osayleiskaavasta. Korkeimmassa
hallinto-oikeudessa oli A:n vali-
tuksesta ratkaistavana erityisesti
kysymys siitä, aiheutuukoHittisen-
nevan osayleiskaavanmahdollista-
mien tuulivoimaloiden rakentami-
sesta Lestijärven maakunnallisesti
arvokkaalle maisema-alueelle sel-
laisia haitallisia maisemavaikutuk-
sia, joiden johdosta osayleiskaavaa
olisi pidettävä maiseman huomi-
oon ottamista koskevien yleiskaa-
van sisältövaatimuksien vastaisena.
Yleiskaavaa laadittaessa on
maankäyttö- ja rakennuslain 39
§:n 2 momentin mukaan otettava
huomioon ympäristön, maiseman
ja luonnonarvojen vaaliminen.
Tuulivoimarakentamista koskevan
yleiskaavan erityisenä sisältövaati-
muksena on mainitun lain 77 b §:n
mukaan edelleen, että yleiskaa-
vaa laadittaessa on huolehdittava
suunnitellun tuulivoimarakenta-
misen ja muun maankäytön so-
peutumisesta maisemaan ja ym-
päristöön.
Lestijärvi on luokiteltu maa-
kunnallisesti, mutta ei kuitenkaan
valtakunnallisesti arvokkaaksi
maisema-alueeksi. Näin ollen ta-
pauksessa korostuu kahden maa-
kunnallisesti merkittävän intressin,
tuulivoiman ja maisema-alueen
yhteensovittaminen. KHO kiinnitti
arvioinnissaan huomiota kaavahie-
rarkiaan, sillä Keski-Pohjanmaan
tuulivoimaa sekä maisema- ja
kulttuuriympäristöä käsittelevässä
4. vaihemaakuntakaavassa tuuli-
voimaloiden alueen sijoittaminen
maakunnallisesti arvokkaan Les-
tijärven maisema-alueen lähei-
syyteen oli arvioitu mahdolliseksi.
Maakuntakaavassa tuulivoima-alu-
eita koskevien yleisten suunnittelu-
määräysten mukaan tuulivoima-
alueiden suunnittelussa on otetta-
va huomioon sekä hankekohtaiset
että yhteisvaikutukset maisemaan
ja ehkäistävämerkittävien haitallis-
ten vaikutusten muodostuminen.
Hittisennevan tuulivoima-aluetta
koskevien erityisten suunnittelu-
määräysten mukaan alueen tar-
kemmassa suunnittelussa on eri-
tyisesti huomioitava Lestijärven
maakunnallisesti arvokas maise-
ma-alue.
KHO katsoi, että arvioitaessa
sitä, millaista maisemallista muu-
tosta alueella voidaan pitää hyväk-
syttävänä, on otettava huomioon,
että osayleiskaavassa osoitettu
tuulivoimarakentaminen sijoittuu
pääosin alueella nykyisin voimassa
olevassa vaihemaakuntakaavassa
tuulivoimaloiden alueeksi osoite-
tulle alueelle.
Osayleiskaavan selvityksen pe-
rusteella kaavan mahdollistamien
tuulivoimaloiden toteuttaminen
muuttaisi merkittävästi järvimai-
seman luonnetta erityisesti voima-
loiden lähialueella eli alle viiden ki-
lometrin etäisyydellä voimaloista.
Maisemavaikutukset olisivat mer-
kittäviä erityisesti järveltä ja järven
lounaisosassa sijaitsevilta saarilta
tarkasteltaessa. Järven pohjoisen ja
idän puoleisilta rannoilta voimalat
näkyisivät järvimaisemassa, mutta
näiltä alueilta etäisyys voimaloi-
hin on pääosin yli viisi kilometriä.
Kaava-alueen sijoittuessa Lestijär-
ven kirkonkylän lounaispuolelle
voimalat eivät näkyisi järvimaise-
massa kirkonkylältä järvelle kat-
sottaessa.
Tuulivoimarakentamisen suun-
nittelussamaisemavaikutustenmi-
nimoimisen mahdollisuudet ovat
usein hyvin rajalliset. Tässä Lesti-
järven tapauksessa maakuntakaa-
vassamaisemavaikutusten huomi-
oon ottamisvelvollisuuden asetta-
minen yksityiskohtaisempaan
suunnitteluun edellytti maisema-
vaikutusten selvittämistä, mutta
mahdollisuudet vaikuttaa siihen,
että merkittävästi maisemaa hei-
kentäviä vaikutuksia ei syntyisi, on
kaavamääräyksin tällaisessa hank-
keessa lähesmahdotonta. Tuulivoi-
man osalta maisemavaikutuksiin
liittyvät keskeisimmät määräykset
ovat voimaloiden kokoa, määrää
ja sijoittelua koskevat määräykset.
Tapauksen perusteella jää pohti-
maan, että mikäli maakunnallises-
ti arvokasta maisema-aluetta olisi
haluttu suojella maisemaa muut-
tavilta hankkeilta ei tuulivoima-
loiden aluetta olisi tullut osoittaa
maisema-alueen vaikutusalueelle
tai vaihtoehtoisesti aluekohtaisessa
määräyksessä olisi ollut mahdol-
lista kieltää maakunnallisesti ar-
vokkaan maisema-alueen arvojen
merkittävä heikentäminen.
Maisemavaikutustenhuomioon
ottamisvelvoite yleispiirteisessä
kaavoituksessa ei useimmiten ole
asettanut estettä sille, että myös
merkittävästi heikentävät vaiku-
tukset ovat mahdollisia. Maakun-
takaavassa maisemaa merkit-
tävästi heikentäviä vaikutuksia
syntyy harvoin, koska maakunta-
kaavassa ei ratkaista voimaloiden
määrää tai sijoittamiseen liittyviä
seikkoja, vaan ne jäävät yleis- ja/
tai asemakaavassa ratkaistaviksi.
Huomion otettavaa on myös se,
että tuulivoimaloiden näkyminen
arvokkaalle maisema-alueelle ei
yleispiirteisessä suunnittelussa ole
tavanomaisesti aiheuttanut kaavan
lainvastaisuutta.
Susanna Wähä