

68
RY Rakennettu Ympäristö 2/18
KHO:n päätöksiä
töksen purkamista. KHO hylkäsi
purkuhakemuksen eri päätöksellä
(hallintolainkäyttölain 11 luku).
Bergträskin kiinteistöä rasittavat
kiinteistörekisteriin merkityt auto-
paikka- ja venevalkamarasitteet, joi-
hin muutoksenhakijoiden omista-
matsaarikiinteistötovatoikeutettuja.
Lisäksirasitteenaonautopaikka-ja ve-
nevalkama-alueitayhdistävä n.4met-
riä leveä tie kiinteistön etelärajalla.
Rakennuslupien asemapiirrok-
sen mukaan rasitealueille ei sijoi-
teta rakennuksia tai muita raken-
nelmia. Sen sijaan rakennusten lii-
kenne Kasnäsintieltä on järjestetty
asemakaavan mukaisen Backak-
senkujan kautta siten, että kulku-
yhteydet/pelastustiet kulkevat au-
topaikkarasitealueen halki.
Valitusoikeus
Valitusoikeus myönnetystä raken-
nusluvasta ei tapauksessa voinut
perustua naapuruuteen – sijait-
sevathan muutoksenhakijoiden
kiinteistöt parin kilometrin me-
rimatkan päässä. Tapauksessa
KHO 5.10.1979 t 4104
ei 350–400
metrin levyisen salmen vastaran-
nalla sijaitsevan rakennuspaikan
haltijalla ollut valitusoikeutta lo-
marakennuksen rakennusluvasta.
Salmi oli osa laajempaa vesistöä.
Sen sijaan tapauksessa
KHO 1980
A II 51
n. 100 metrin levyisen sal-
men toisella puolella sijaitsevan
kiinteistön omistajalla oli valitus-
oikeus rakennuslupapäätöksestä,
vaikka salmeen oli maarekisterissä
merkitty vesiheinätilus.
Sekä hallinto-oikeus että KHO
katsoivat, että muutoksenhakijoi-
den rasiteoikeuksien ja siten heidän
kiinteistöjensä käyttämiseen aiheu-
tuu sellaisia vaikutuksia, joita MRL
192 §:n 1 momentin 2 ja 3 kohdissa
tarkoitetaan. Momentin 2 kohdan
mukaan valitusoikeus rakennus-
lupapäätöksestä on muun ohella
sellaisen kiinteistön omistajalla ja
haltijalla, jonka rakentamiseen tai
muuhun käyttämiseen päätös voi
olennaisesti vaikuttaa, ja 3 kohta
antaa valitusoikeuden sille, jonka
oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun
päätös välittömästi vaikuttaa.
Päätöksestä ei voine tehdä sel-
laista johtopäätöstä, että rasiteoi-
keus aina tuottaisi valitusoikeuden
rakennuslupapäätöksestä. Valitus-
oikeus syntyy olennaisista tai välit-
tömistä vaikutuksista. Kaikissa rasi-
tetilanteissa ei tällaisia vaikutuksia
välttämättä ole – rasite voi koskea
seikkoja, joihin rakennusluvalla ei
ole merkitystä. Nyt esillä olevassa
tapauksessa vaikutuksia kiistatta on.
Rasitteiden olemassaolo on otettu
huomioon rakennuslupaehdoissa
niin, ettei rakentaminen tai kiin-
teistöjen käyttö saa estää rasitteiden
käyttöä eikä rasitealueita saa käyttää
asuinalueen pysäköintipaikkoina.
Rasitealueen läpi on rakennuslu-
vissa hyväksytty yksi tieyhteys/pe-
lastustie. Tämän ei katsottu estävän
rakennuslupien myöntämistä.
Lupaharkinta
Muutoksenhakijoiden mielestä ra-
kennusluvista seuraava muutos ei
vastaa rasitealueiden käytön perus-
teita. Ainakin kolmasosa autopai-
koista poistuu käytöstä. Kulkuyhteys
ja veneiden kuljetus venevalkamaan
vaikeutuu tai jopaestyy.Myös raken-
nustensuunniteltuakäyttöäpidettiin
valituksessa kaavan vastaisena. Tar-
koitus on rakentaa vuokrattavia lo-
ma-asuntoja javoimassaolevakaava
sallii ympärivuotisen pientaloasu-
misen. Loma-asumisesta ja jatku-
vista muuttuvista alueen käyttäjistä
tuleva haitta lisää ennakoimatto-
muutta rasitealueiden käytölle.
Hallinto-oikeustoteaapäätökses-
sään, kuinka rasitteisiin liittyvät sei-
kat ratkaistaan kiinteistönmuodos-
tamislain mukaisessa järjestyksessä
eikä rakennusluvista rasitteiden
käyttämisellemahdollisesti aiheutu-
valla haitalla ole merkitystä MRL:n
mukaisessa lupaharkinnassa.
Kiinteistörasitteista säädetään
kiinteistönmuodostamislain (KML)
14 luvussa. Rakennusrasitteita
koskeva sääntely sisältyy MRL:aan
(158–160 §) ja MRA:een (80–81 §).
Lähtökohtana molemmissa rasite-
kategorioissa on niiden perustumi-
nen sopimukseen. Tietyissä tilan-
teissa rasite voidaan perustaa ilman
sopimustakin. Asemakaava ohjaa
sekä kiinteistö- että rakennusrasit-
teita. KML 157 §:nmukaan rasitteen
perustaminen ei saa vaikeuttaa ase-
makaavan toteuttamista. Kiinteistö-
toimituksessa perustetun rasitteen
siirtämisestä ja poistamisesta sää-
detään KML 160–161 §:ssä.
Rakennuslupaharkinta asema-
kaava-alueella perustuu ennen
kaikkea MRL 135 §:ään. Jo perus-
tettujen rasitteiden huomioon ot-
tamista ei suoranaisesti mainita.
Koska asemakaava ohjaa voimak-
kaasti rasitteiden perustamista, ei
lähtökohtaisesti pitäisi syntyä tilan-
netta, jossa rakennusluvan myön-
täminen asemakaavan mukaiselle
rakentamiselle johtaisi peruutta-
mattomaan ristiriitaan perustetun
rakennusrasitteen kanssa. Näin voi
kuitenkin käydä tilanteessa, jossa
alueelle tulee uusi asemakaava. Sil-
loin on kysymys olosuhteidenmuu-
toksesta, joka on otettu huomioon
sekä kiinteistö- että rakennusrasit-
teita koskevassa sääntelyssä.
Asuinrakennusten ja saunara-
kennuksen sijainti sekä kulkuyh-
teydet niihin ovat voimassa olevan
asemakaavan ja myönnetyn poik-
keamisluvan mukaisia. Rakennus-
luvan myöntämisen edellytykset
ovat muutoinkin olleet olemassa.
Mikäli rakennuslupien perusteella
toteutettu rakentaminen haittaa
rasitteiden käyttöä, asia ratkaistaan
rasitetoimituksessa tai riita-asiana
käräjäoikeudessa, toteaa KHO. Ra-
kennusluvat on myönnetty käyttö-
tarkoitukseltaan asemakaavanmu-
kaiseen rakentamiseen. Jos epäsel-
vyyksiä tältä osin myöhemmin il-
menee, voidaan rakennusluvan tai
asemakaavan vastaiseen käyttöön
puuttua rakennusvalvonta-asiana.
Kuuleminen
Asiassa nousi esiin myös rasiteoi-
keuksienhaltijoidenkuuleminen.Lu-
pahakemuksesta oli ilmoitettu kir-
jeitse osalle rasiteoikeuden haltijois-
ta ja pyydetty ilmoittamaan asiasta
muillerasitteidenhaltijoille.Hallinto-
oikeus toteaa, etteivät MRL:n sään-
nökset edes edellytä, että rasiteoi-
keuksien haltijoita olisi lupahake-
muksesta erikseen kuultava. Kuule-
minenei asiassa ole ollut virheellistä.
Lauri Jääskeläinen