Table of Contents Table of Contents
Previous Page  29 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 29 / 76 Next Page
Page Background

RY Rakennettu Ympäristö 2/18

29

neitä maapolitiikkaan, kaavoitukseen ja to-

teuttamisen ohjaukseen. Kunnissa maan-

käyttö- ja rakennuslainsäädännön alaan

kuuluvat tehtävät nivoutuvat strategi-

siin, ympäristöllisiin ja teknisiin tehtä-

viin ja muodostavat niiden kanssa

yhdyskuntarakentamisenprosessin,

jonka säilyminen kunnan päätök-

senteon piirissä on tulevaisuu-

dessakin tärkeää.

Välineet ovat pitkälti ole-

massa jo nykylaissa, mutta

niihin liittyvissä proses-

seissa ja toimintatavois-

sa on kehittämisen ja

selkeyttämisen va-

raa. Eri välineiden

määrää, roolia ja

keskinäisiä suh-

teita sopii myös

tarkastella uu-

delleen, kunhan

mahdollisuudet

kokonaisuuden hallintaan ja laadukkaan elinym-

päristön toteuttamiseen turvataan. Jotta lain mah-

dollistama joustava välineistö tulee täysimääräises-

ti hyödynnetyksi, tulee eri välineiden käyttötarkoi-

tuksen ja menettelyjen olla selkeästi hahmottuvia.

Elinkeinoelämä on jo pitkään esittänyt yksityisil-

le toimijoille oikeutta kaava-aloitteisiin ja jopa kaa-

van laadintaan. Kuitenkin jo nyt yksityiset toimijat

tekevät aloitteita ja laativat kaavoja yhdessä kuntien

kanssa. Käytössä on erilaisia menettelyjä suunnitte-

luvarauksista kaavoituksen käynnistyssopimuksiin ja

kumppanuuskaavoitukseen. Käytäntöjen yhtenäistä-

minen ja kirjaaminen lakiin voisi selkeyttää tilannet-

ta ja parantaisi ennakoitavuutta rakentajan kannalta

ilman, että ratkaisevalla tavalla heikennettäisiin kun-

nan mahdollisuutta alueensa kehittämiseen.

Kaupunkiseutujen kasvu tarvitsee tuekseen kau-

punkiseutusuunnittelua, joka lähtee kaupunkiseu-

dun kuntien omista lähtökohdista. Mahdollinen

ratkaisu voisi olla strateginen kaupunkiseutusuun-

nitelma, jonka seudun kunnat laativat yhdessä. Se

näyttäisi suunnan kehitykselle, jota kunnat sitoutui-

sivat toteuttamaan omissa ratkaisuissaan. Suurten

kaupunkiseutujemme MAL-yhteistyö valtion kans-

sa tehtävine sopimuksineen on jo antanut näyttöä

vapaamuotoisen yhteistyön voimasta.

Rakennusvalvonta kuuluu kuntakokonaisuuteen

Lupajärjestelmä ja kuntakaavoitus muodostavat jatku-

mon, jota osaltaan täydentää myös rakennusjärjestys.

Suunnittelujärjestelmän kehittäminen aiheuttaa tar-

peen tarkastellamyös lupajärjestelmää, jotta ne jatkos-

sakin muodostavat toimivan kokonaisuuden. Pohdit-

tava on myös rakennustyön aikaisen valvonnan järjes-

tämistä. Kuntien kannalta erityisen tärkeää on maan-

käytöllinen ja kaavallinen harkinta, muttamyös se, että

kunnan kaavojen noudattamista valvoo taho, joka ym-

märtää kaavan tarkoituksen. Kaavoituksen ja raken-

nusvalvonnan saumaton yhteistyö on keskeistä

kokonaiskäsityksen muodostamisessa.

Rakennusvalvonnan järjestämisestä

suuremmiksi yksiköiksi on puhuttu jo

jonkin aikaa. Järjestämisestä on esitet-

ty erilaisia vaihtoehtoja kuntayh-

teistyöstä aina maakunnalliseen ra-

kennusvalvontaan. VIRVA-hank-

keessa selvitettiin ratkaisuja kun-

tien rakennusvalvonnan, ympä-

ristönsuojelun ja ympäristö-

terveydenhuollon tehokkaalle

ja vaikuttavalle organisoin-

nille. Rakennusvalvonnan

optimaalisimmaksi sijain-

niksi todettiin selvityk-

sessä paikallinen taso.

Hankkeessa todettiin

kunnan viranomais-

toimintojen yhteis-

työn hyödyttävän

toimialojen omien

tehtävien suoritta-

mista ja kunnan kehittämistä kokonaisuutena. Erityi-

sesti rakennusvalvonnan ja ympäristönsuojelun roo-

li kunnan maankäytön tukena osoittautui keskeisek-

si. Terveellisen, turvallisen ja viihtyisän elinympäris-

tön rakentamisessa toimialojen asiantuntijat toimivat

myös tärkeänä kumppanina kuntatekniikalle. Kun-

nassa rakennusvalvonta on myös tärkeä kontaktipin-

ta kuntalaisille.

Kuntaliitto kerää kuntien näkemyksiä

Kuntaliitto valmistautuu lakiuudistukseen kartoitta-

malla kuntien kokemuksia ja näkemyksiä eri toimi-

aloilta. Näkemysten kerääminen on aloitettu verkos-

totapaamisissa ja tapaamalla erikseen asiantuntijoi-

ta. Kuntaliitto tulee tekemään koko valmistelun ajan

laajasti yhteistyötä kuntien kanssamaankäyttö- ja ra-

kennuslain eri teemojen osalta.

Seuraa uudistukseen keskittyviä Kuntaliiton netti-

sivuja (Kuntaliitto.fi / Asiantuntijapalvelut / Yhdyskun-

nat ja ympäristö / MRL uudistuu – kunnat mukaan!)

Arkkitehti

Anne Jarva

. Kehittämispäällikkö,

maankäyttö ja kaavoitus. Suomen Kuntaliitto,

Alueet ja yhdyskunnat -yksikkö.

Oikeustieteen maisteri, varatuomari

Minna Mättö

.

Lakimies, Suomen Kuntaliitto, Alueet ja

yhdyskunnat -yksikkö.

Yhdyskuntarakentamisen prosessi kunnassa

Kaavoitus ja rakennusvalvonta ovat osa kunnan yhdyskuntarakentamisen

prosessia, elinvoimatyötä ja hyvän elinympäristön toteuttamista.