Table of Contents Table of Contents
Previous Page  30 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 30 / 76 Next Page
Page Background

30

RY Rakennettu Ympäristö 2/18

Hiedanrannan tehdasaika alkoi vuonna 1913,

kun J. W. Enqvist Oy osti tilan ja perusti sen alueelle

sulfiittiselluloosatehtaan. Alueelle alkoi nousta no-

peasti tehtaan tarpeiden mukaisia, tamperelaisen

arkkitehdin

Birger Federleyn

suunnittelemia uu-

disrakennuksia. Kiivastahtisen rakentamisen kau-

si kesti jaksoittain aina 1930-luvun alkuun, jolloin

Federley lopetti suunnittelun ja tehtaan omistaja

vaihtui. Uudelleen tehdasalueen rakennuskannan

voimakas uudistaminen ja laajentaminen alkoi toi-

sen maailmansodan jälkeen, 1940-luvun lopulla.

1970-luvulta alkaen selluloosatehtaan tuotannon

kasvu kuten myös laajentaminen taittui. Lisäraken-

taminen koostui muun muassa kemihierteen val-

mistuksessa tarvittavista uudisrakennuksista. Teol-

linen tuotanto alueella päättyi vuonna 2008.

Hiedanranta historian ja

tulevaisuuden välissä

Tampereelle kehitettävän uuden Hiedanrannan rantakaupunginosan

rakennuskanta on elänyt elinkeinorakenteen muutosten mukaan. Nyt

Hiedanranta on taakse jääneen teollisen menneisyyden ja parhaillaan

hahmottuvan tulevaisuuden välissä. Alueen rakennuksia on otettu

ennakkoluulottomasti väliaikaiseen käyttöön.

H

iedanrannan asutuksen tunnettuhistoria ulot-

tuu noin puolen vuosituhannen taakse: en-

simmäinen kirjallinen maininta alueella si-

jainneesta Lielahden kylästä on vuodelta 1540.

Kylästä kartanoksi, tehtaaksi, kaupunginosaksi

Kylän taloista muodostettiin 1600-luvulla rusthol-

li, eli ratsutila, jonka osti 1800-luvun loppupuolella

itselleen maaseutu- ja kesähuvilaksi

Wilhelm von

Nottbeck

, tuolloin Suomen suurimman teollisuus-

laitoksen Finlaysonin omistaja. Erityisesti hänen poi-

kansa

Wilhelm Fredrik von Nottbeck

vaikutti alu-

een kehitykseen perustamalla alueelle ajanmukaisen

mallitilan. Tilaa uudistettaessa alueelle rakennettiin

muun muassa uusi kartanomainen päärakennus

sekä suuri navetta, johon mahtui jopa 400 lehmää.

LEENA KARPPI JA MIKKO POLLARI

Hiedanrannan rakennesuunnitelmassa raitiotie kulkee historiallisen tehdasmiljöön läpi.

Kuva: Tampereen kaupunki/Arkkitehtitoimisto NOAN.