

28
RY Rakennettu Ympäristö 2/18
tosten huomioon ottaminen ja vanhentuneiden nor-
mien poistaminen sekä selvien valuvikojen ja havait-
tujen puutteiden korjaaminen?
Kunnissa tarvitaan jatkossakin sekä yleispiirteis-
tä, yhdyskunnan kokonaisuutta hahmottavaa suun-
nittelua että yksityiskohtaista, rakentamista ohjaavaa
maankäytön suunnittelua. Lupajärjestelmässä on
edelleenkin arvioitava hankkeiden suhdetta kaavoi-
tukseen ja olemassa olevaan ympäristöön. Kyse ei ole
vain teknisestä valvonnasta. Nykymuotoisilla kaavoil-
la on vahvat oikeusvaikutukset – järjestelmää muutet-
taessa on kiinnitettävä huomiota myös maanomista-
jien ja rakentajien oikeusturvaan ja yhdenvertaiseen
kohteluun vanhoilla ja uusilla kaava-alueilla. Digita-
lisaatio on jo muuttanut suunnittelua, vuorovaikutus-
ta ja lupamenettelyjä asiakirjoineen. Koko järjestel-
män muuttaminen puhtaasti digitaaliseen muotoon
on suuri haaste eri kokoisille kunnille, pienemmissä
kunnissa kyse voi olla osaamisen puutteesta, suurem-
missa vanhojen kaavojen suuresta määrästä.
Kuntien mahdollisuudet itsenäisiin
valintoihin turvattava
On välttämätöntä, että kunnilla on jatkossakin mah-
dollisuus itsenäisiin valintoihin. Erilaiset kunnat tar-
vitsevat myös käyttöönsä eri tilanteisiin sopivia väli-
Maankäyttö- ja rakennuslakia
uudistetaan – kunnat mukaan!
Kunnat kantavat päävastuun yhdyskuntien toimivuudesta ja kuntalaisten elin-
ympäristöstä. Kaavoitus, maapolitiikka ja rakentamisen ohjaus muodostavat
kokonaisuuden, joka luo pohjan myös kunnan elinvoimalle ja kuntalaisten
hyvinvoinnille. Tähän työhön kunnat tarvitsevat toimivan lainsäädännön.
Y
mpäristöministeriö on käynnistänyt maan-
käyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuk-
sen. Ministeri
Kimmo Tiilikainen
asetti par-
lamentaarisesti ohjatun, yli hallituskauden
ulottuvan säädösvalmistelun organisaation. Parla-
mentaarinen sekä eri sidosryhmät laajasti tavoitta-
va valmistelu on tarpeen, sillä maankäyttöä ja raken-
tamista koskevat päätökset vaikuttavat pitkälle tu-
levaisuuteen. Kuntaliitto lähtee uudistukseen avoi-
min mielin ja kerää laajasti kuntakentän näkemyksiä
edunvalvonnan tueksi.
MRL on lähtökohdiltaan kestävä – miten suuret
muutokset ovat tarpeen?
Maankäyttö- ja rakennuslaki on todettu lähtökohdil-
taan kestäväksi ja pääpiirteiltään toimivaksi. Maan-
käyttö- ja rakennuslain tavoitteena oleva ekologinen,
sosiaalinen, taloudellinen ja kulttuurinen kestävyys
on edelleen kestävä lähtökohta. Samoin tavoite tur-
vata jokaisen osallistumismahdollisuus asioiden
valmisteluun, vuorovaikutteisuus sekä avoin tiedot-
taminen käsiteltävinä olevissa asioissa. Kun lisäksi
peräänkuulutetaan joustavaa, erilaisiin paikallisiin
oloihin taipuvaa sääntelyä, maankäyttö- ja raken-
nuslaki täyttää nykyisellään tunnusmerkit. Riittäisi-
kö siis uusien asioiden ja toimintaympäristön muu-
ANNE JARVA JA MINNA MÄTTÖ
Kuntakaavoittajia tarvitaan MRL-uudistuksessa. Kaavoituksen neuvottelupäivillä Tampereella kartoitettiin tulevaisuuden haasteita.
Kuva: Anne Jarva