

26
RY Rakennettu Ympäristö 2/18
tustoiminnan harjoittajalle vastuu matkustajailmoi-
tuksesta. Matkustajailmoituksia koskee yhden vuo-
den säilyttämisaika, jonka jälkeen ne on hävitettävä.
Useimmat asuin- ym. tiloja koskevan asetuksen
(1008/2017) määräykset koskevat myös majoitustilo-
ja. Mainittakoon vaikka huonealan vähimmäiskokoa,
huonekorkeutta, ikkunan valoaukkoa ja avattavuut-
ta koskevat määräykset. Jos asunnoksi kelpuutettua
tilaa käytetään majoituskäyttöön, täyttyvät em. ase-
tuksen (1008/2017) määräykset yleensä. Tilanne on
toinen, kun siirrytään tarkastelemaan palomääräyk-
siä. Paloluokan P2 ja P3 majoitustiloissa on paikkalu-
kua rajoitettu, kulkureitin pituudesta on määräyksiä
ja yksi uloskäytävä riittää vain sellaisessa majoitus-
rakennuksessa, jonka huoneisiin kuljetaan suoraan
ulkoa. Majoituskäyttöön tarkoitetulta rakennuksel-
ta (ja tilalta) vaadittavat ominaisuudet poikkeavat
asuinkäytöstä. Kysymyksessä on olennainen käyt-
tötarkoituksen muutos, jos asuintiloja otetaan ma-
joituskäyttöön. Olennaisuuden kynnys ylittyy usein
myös jo maankäytöllisistä syistä. Jos normaalikokoi-
sessa asuinkerrostalossa pientä osaa huoneistois-
ta käytetään lyhytaikaiseen majoitustoimintaan, ei
kaavoituksellisia vaikutuksia välttämättä ole. Ase-
tukseen (1008/2017) liittyvässä perustelumuistiossa
(20.12.2017) majoitustilaan rinnastetaan asuinhuo-
neisto, jota tarjotaan toistuvasti asiakkaille lyhyillä,
alle puolen vuoden vuokrasopimuksilla (s. 3).
Oikeuskäytäntöä
Liiketoiminnan luonteisuus ei yksinään ollut ratkaise-
vaa linjaratkaisussa
KHO:2014:143
(RY 5/14 s. 52-53).
Erillispientalojen korttelialueella sijaitsevaa pienta-
loa vuokrattiin Kotkassa yksinomaan lyhytkestoiseen
majoitustoimintaan. Vuosikirjapäätöksessään KHO
katsoi, ettei toiminta vastannut kaavan pääkäyttötar-
koituksen mukaista omakotiasumista. Sallittavuuden
kannalta ratkaisevia olivat toiminnan tyypilliset vai-
kutukset, jotka rinnastuivat lomailuun. Kaavoituk-
sessa käytetään asumiselle ja matkailupalveluille eri
merkintöjä niiden erilaisten vaikutusten vuoksi.
Samantapaisesti korkein hallinto-oikeus ratkai-
si velvoitemenettelyä koskevan tilanteen Paraisil-
ta päätöksellään
KHO 8.3.2017 taltio 1037
. Raken-
nusvalvonnan tietoon oli tullut, että merenranta-
kiinteistöllä sijaitsevaa n. 200 neliöistä omakotitaloa
markkinoidaan ja käytetäänmajoitustilana, jossa on
kaksi erillistä huoneistoa. Kiinteistö sijaitsee ran-
tayleiskaavan mukaisella asuntoalueella (A2). Kaa-
van mukaan voidaan rakentaa rakennuksia asumis-
ta varten ja/tai sellaisia työtiloja, jotka eivät aiheuta
asumiselle tai ympäristölle haittaa. Korkein hallin-
to-oikeus arvioi, ettei sillä, onko ollut kysymys am-
mattimaisesta toiminnasta tai sillä, että toteutunei-
ta majoituksia on ollut kapasiteettiin nähden vähän,
ole ratkaisevaa oikeudellista merkitystä. Merkitystä
ei ole myöskään sillä, että vain osaa rakennukses-
ta on käytetty majoitustoimintaan. Yleiskaavassa on
erikseen osoitettuja matkailupalveluiden (RM) alu-
eita. Toiminnassa on ollut kysymys pysyvän asumi-
sen alueelle epätyypillisistä lyhytkestoisista, 1–11
vuorokauden mittaisista majoitusjaksoista. Raken-
nusvalvonta on voinut velvoittaa lopettamaan ti-
loissa harjoitettu majoitustoiminta sakon uhalla.
Muuttunutta lainsäädäntöä
KARALUSU-paketti (230/2017) toi uutena mahdolli-
suutena osoittaa rakennusjärjestyksessä ne alueet ja
edellytykset, joilla vapaa-ajanasunnonmuuttaminen
pysyvään asuinkäyttöön ei edellytä poikkeamispää-
töstä tai suunnittelutarveratkaisua ennen rakennus-
lupaa (MRL 129 a §). Tällainen määräys voi koskea
vain sellaisia alueita, joilla käyttötarkoituksen muu-
tos ei aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai
muita vaikutuksia. Rakennusjärjestyksen määräys
ei koske pysyvän asumisen asuinrakennukselle sää-
dettyjä teknisiä vaatimuksia tai niistä poikkeamista.
Jos niistä joudutaan poikkeamaan, vaaditaan erilli-
nen poikkeamispäätös, ellei poikkeuksia voida pitää
rakennusluvan yhteydessä ratkaistavina vähäisinä
poikkeuksina. Säännös ei myöskään voi koskea aluei-
ta, joilla vapaa-ajanasunnon käyttötarkoitus on osoi-
tettu asemakaavassa tai oikeusvaikutteisessa yleis-
kaavassa. Tämä johtuu siitä, että oikeusvaikutteinen
yleiskaava ja asemakaava syrjäyttävät rakennusjär-
jestyksen.
Kun kunnassa MRL 129 a §:n mahdollisuut-
ta harkitaan, on eduskunnan ympäristövaliokun-
nan lausunnon mukaan tarvetta toteuttaa riittävää
suunnitelmallisuutta (YmVM 2/2017 vp s. 3). Va-
paa-ajanasuntojen muutoksista pysyvään asumi-
seen aiheutuu kunnalle kustannuksia lakisääteisten
palvelujen järjestämisestä. Vakituisessa asumisessa
on alhaisempi kiinteistövero, mutta toisaalta pysyvä
asuminen saattaa muutoin kasvattaa sijaintikunnan
verokertymää.
Valvonta on hankalaa
Lyhytkestoisen majoitustoiminnan luvanvaraisuu-
den arviointi rakennusvalvonnan keinoin tuottaa
vaikeuksia. Toiminnan harjoittajat tuskin itse kovin
hanakasti viranomaisen puoleen kääntyvät. Tilanteet
aktualisoituvat lähinnä naapuruston ilmiantojen ja
tiedustelujen kautta. Ammattimaista hotellitoimin-
taa harjoittavat kokevat tilanteen epäreiluna, jos epä-
tyypillinen majoitustoiminta sallitaan, kun samaan
aikaan perinteisiltä elinkeinonharjoittajilta edellyte-
tään lainsäädännön noudattamista. Jos rakennusval-
vonnan puoleen epäillyissä tilanteissa naapuruston
taholta käännytään, on niillä, joille lupapäätöksestä
lain mukaan kuuluu valitusoikeus (MRL 192 ja tar-
vittaessa 193 §), halutessaan oikeus saada asiaan va-
lituskelpoinen päätös.
■
Lauri Jääskeläinen