

RY Rakennettu Ympäristö 2/18
25
muun muassa nrossa 2/2009 s. 50–54, 2/2015 s. 34–
36 ja 1/2016 s. 25–27.
Pysyvä, tilapäinen ja määräaikainen
Pysyvä ja olennainen käyttötarkoitusmuutos voi kos-
kea koko rakennusta tai sen osaa. Asuinhuoneiston
osan käyttötarkoitusmuutos luvittuu samoilla kritee-
reillä kuin koko huoneistonkin. Harkinnassa otetaan
huomioon muutoksen vaikutus kaavan toteuttami-
seen ja muuhun maankäyttöön sekä rakennukselta
vaadittaviin ominaisuuksiin. Kaavoituksellisten vai-
kutusten kannalta ongelmallisia saattavat olla kaa-
vamääräysten monitulkintaisuus. Erityisesti erilais-
ten hoiva- ja tukiasumispalveluiden suhdetta kaava-
määräyksiin on ratkottu tuomioistuimissa (RY 3/14 s.
52–53, RY 4/14 s. 56–57 ja RY 1/17 s. 67–69).
Tilapäisen rakennuksen säännös (MRL 176 §)
on osa rakentamisen poikkeamisen järjestelmää.
Säännös soveltuu myös käyttötarkoitusmuutoksiin.
Edellytykset tilapäisen luvan myöntämiselle nou-
dattavat kaikkia normaaleja poikkeamisen edelly-
tyksiä, joista säädetään MRL 171 §:n 2 momentissa.
Lisäksi edellytyksenä on viisi vuotta, miksi ajaksi ti-
lapäisyyden on enintään määrä ulottua. Viiden vuo-
den enimmäisaikaa arvioidaan paitsi hakemukses-
sa esitetyn kautta, myös objektiivisesti ottaen huo-
mioon hankkeen rakenne, arvo ja käyttötarkoitus. Ei
ole kysymys säännöksen mukaisesta tilapäisyydes-
tä, jos hankkeen investointikustannus on huomatta-
van korkea tilapäisyyden kestoon suhteutettuna, tai
hanke edellyttää kaikkia normaaleja ratkaisuja ver-
rattuna pysyväksi tarkoitettuun ratkaisuun. Toisaal-
ta, ei ole myöskään hyväksyttävää toteuttaa tilapäi-
nen ratkaisu turvallisuutta ja terveellisyyttä vaaran-
taen. Vähimmäistasoa edellyttää myös MRL 176 §:n
2 momentin säännös. Sen mukaan on otettava huo-
mioon rakennuksen tarkoitus sekä lujuuden, ter-
veellisyyden, liikenteen, paloturvallisuuden ja ym-
päristöön sopeutuvuuden vaatimukset.
Tilapäistä rakentamista koskevan säännöstön
etuna on, että se mahdollistaa laajan kirjon poik-
keamisia. Erityinen syy tarvitaan, kuten poikkeami-
sissa yleensäkin. Myös menettely noudattaa sovel-
tuvin osin poikkeamisesta säädettyä. Valittamiseen
sovelletaan kuitenkin rakennusluvasta säädettyä
(MRL 192 §).
Määräajan paikallaan pysytettävää rakennus-
ta varten rakennuslupaan voidaan asettaa määräai-
ka (MRL 125.6 §). Määräaikainen rakennus, tai toi-
menpide, ei nauti niitä laajempia poikkeamismah-
dollisuuksia, jotka luonnehtivat tilapäistä rakennus-
ta. Määräaikaiseen rakennukseen sovelletaan samoja
säännöksiä ja määräyksiä kuin pysyväänkin raken-
nukseen. Määräaika voi olla joissakin suhteissa asian-
haara, jonka turvin joihinkin luvan myöntämisedelly-
tyksiin voidaan suhtautua lievemmin. Määräaika voi
myös olla perusteena vähäiselle poikkeamiselle.
Sekä tilapäisen että määräaikaisen luvan yleise-
nä ongelmana on, että tarve saada ajallista jatkoa ei
useinkaan määräajan umpeuduttua ole poistunut.
Luvanmyöntämisenmaankäytöllisissä edellytyksis-
sä ei välttämättä ole tapahtunut toivottua kehitystä.
Jatkoajan saaminen voi edellyttää suunnittelutarve-
ratkaisua, poikkeamispäätöstä tai niitä molempia,
normaalin rakennusluvan lisäksi. Myös käyttötar-
koitusmuutoksissa saattaa tulla eteen tarve paran-
taa kohteen turvallisuutta tai terveydellisiä olosuh-
teita. Uuden rakennuksen energiatehokkuudesta
annettua asetusta (1010/2017) sovelletaan määrä-
ajan paikallaan pysytettävään tai tilapäiseen raken-
nukseen, jonka käyttöaika on pitempi kuin kaksi
vuotta (MRL 117 g §). Kerrosalaltaan alle 50 m²:n
rakennuksia tämä ei koske. Korjaus- ja muutostöis-
sä sovelletaan energiatehokkuuden parantamiseen
ympäristöministeriön asetusta 4/13, jota on pienel-
tä osin muutettu asetuksella 2/17.
Lyhytkestoinen majoitustoiminta
Ympäristöministeriön uudessa asetuksessa asuin-,
majoitus- ja työtiloista (1008/2017) majoitustilal-
la tarkoitetaan kalustettua huonetilaa, joka on en-
sisijaisesti tarkoitettu tarjottavaksi ammattimaises-
ti tilapäistä majoitusta tarvitseville asiakkaille. Palo-
turvallisuudesta annetussa asetuksessa (848/2017)
majoitustiloilla tarkoitetaan tiloja, kuten hotelleja,
lomakoteja ja asuntoloita, jotka yleensä ovat ympä-
rivuorokautisessa käytössä ja joissa ei ole hoidettavia
tai eristettäviä henkilöitä. Majoitus- ja ravitsemistoi-
minnasta annetun lain (308/2006; MaRaL) mukaan
majoitustoiminnalla tarkoitetaan ammattimaisesti
tapahtuvaa, kalustettujen huoneiden tai muidenma-
joitustilojen tarjoamista tilapäistä majoitusta tarvit-
seville asiakkaille.
Yhteistä määrittelyissä on toiminnan ammatti-
maisuus. Ammattimaisuudelle on luonteenomaista
ansaintatarkoitus. Jos joku ”hyvää hyvyyttään” luo-
vuttaa tiloja yöpymiseen, ei toimintaa yleensä voida
pitää ammattimaisena. Tämä näkyy mm. siinä, ettei
MaRaL:n 2 §:n mukaan lakia sovelleta yksityisistä
sosiaalipalveluista annetussa laissa (922/2011) tar-
koitetun yksityisen palvelujen tuottajan tarjoamiin
sosiaalihuollon asumispalveluihin. Hallituksen esi-
tyksessä todetaan: ”Se, onko kyse majoitustoimin-
nasta vai huoneenvuokrauksesta, riippuu viime kä-
dessä siitä, mitä osapuolet ovat huoneiston käytös-
tä sopineet. Myös hotelleista ja muista vastaavista
majoitustoimintaa harjoittavista rakennuksista voi-
daan luovuttaa huoneiston käyttöoikeus huoneen-
vuokrasopimuksella" (HE 138/2004 vp s. 17). Jär-
jestelyn tilapäisyys on toinen majoitustoimintaa
sitä koskevan erityislain mukaan määrittävä tekijä.
Niinpä maatilamatkailu kuuluu majoitus- ja ravit-
semistoiminnasta annetun lain piiriin samoin kuin
loma-asuntojen ammattimainen tarjoaminen lyhy-
empikestoiseen majoituskäyttöön. Toiminnan kuu-
lumisesta MaRaL:n soveltamisalaan seuraa majoi-