Rakennettu Ympäristö 2/16
9
Aulangolla järjestettiin v. 1979 uuden rakennus-
lautakunnan ja rakennusvalvontaviraston yhtei-
nen seminaari, johon kutsuttiin myös julkisivutoi-
mikunnan vanhoja jäseniä. Pidin siellä esitelmän
Helsingin kaupunkikuvan peruspiirteistä ja niiden
vaalimisesta kaupungin uudistuksen osana. Lopulta
päädyttiin siihen, että lautakunta katsoi neuvoa an-
tavan toimikunnan työtään helpottavaksi, hyödylli-
seksi apuelimeksi. Näin on jatkunut.
Onko kaupunkikuvaneuvottelukunta – tai koko
rakennusvalvonta – rakentamista hidastava, toteut-
tamista viivästyttävä riesa? Kokemukseni on päin-
vastainen. Neuvottelukunta antaa lausuntonsa hy-
vin lyhyellä valmisteluajalla, lupapäätösten joka ta-
pauksessa välttämättömän viranhaltijavalmistelun
avuksi. Jos haluaa edistää asioiden käsittelyä, on
tarjolla kevyempi ennakkolausuntomenettely, jossa
jo selvennetään suunnitelmien lähtökohdat.
Rakennusvalvonta ei voi luoda hyvää ympäris-
töä, se on rakennuttajien ja suunnittelijoiden asia.
Rakennusvalvontaa tarvitaan kuitenkin vähintään-
kin pahojen virheiden tai laittoman rakentamisen
välttämiseksi – epäkiitollinen tehtävä. Määräyksil-
lä tähdätään rakentamisen vähimmäistason takaa-
miseen. Suunnittelijat ovat toisaalta voineet saada
rakennusvalvonnasta ja kaupunkikuvaneuvottelu-
kunnalta vahvaakin tukea ennakkoluulottomien ja
tavallista parempaan tulokseen tähtäävien suunni-
telmien kohdalla. Silloin lupien käsittely voi olla hy-
vinkin joustavaa.
Kuvat: Tommi Ahlberg
Kuva: Lauri Jääskeläinen
Vilhelm Helander.
Ennalta ehkäisevää työtä riittää
Julkisivujen tarkastustoiminnan ja sitä seuranneen
kaupunkikuvaneuvottelukunnan työn tärkein mer-
kitys on kuitenkin ollut ja on edelleenkin laadultaan
Katariinankadun ja Helenankadun välistä julkisivua Senaatintorin suuntaan.