Rakennettu Ympäristö 2/16
7
menettely, josta nykyisin vastaa kaupunkikuvaneu-
vottelukunta. Tämä perinne on yli 100-vuotias. Ei kai
sitä nyt, taloudellisesti levottomana aikana, haluta
katkaista?
Helsingin rakennusvalvonnan vaiheet on
Mar-
ja Heikkilä-Kauppinen
kattavasti kuvannut monu-
mentaalisessa historiikissaan.
2)
Siihen ei ole lisättä-
vää. Yhteenveto voi silti olla perusteltu keskustelun
pohjaksi.
Asemakaavan lisäksi kaupunkien tärkein raken-
tamista säätelevä ja ohjaava instrumentti on ollut
rakennusjärjestys. Pääkaupunki sai ensimmäisen
sellaisen vuonna 1825
J. A. Ehrenströmin
ja
C. L.
Engelin
yhteistyönä. Empiren Helsingin rakentami-
nen oli valistuneen itsevaltiuden loistoaikaa. Engel
sekä suunnitteli huomattavan osan kaupungin ra-
kennuksista että tarkasti kaikki uudet rakennus-
suunnitelmat ennen kuin ne saivat rakennusluvan.
Tärkeimmät julkiset rakennukset hyväksyi itse suu-
riruhtinas eli keisari.
Tästä on pitkä matka demokraattiseen päätök-
sentekoon. Avainkysymys on nyt, miten asiantunti-
juus ja demokraattinen päätöksenteko voidaan yh-
distää.
Toimikuntia, katselmusmiehiä, tarkastajia
Tärkeä etappi Helsingin kaupunkikuvan huollossa
oli ensimmäisen rakennustarkastajan nimittäminen
vuonna 1895. Tehtävään saatiin yleisten rakennusten
ylihallituksen arkkitehtina toiminut
Ricardo Björn-
berg
. Yhden aloitteen julkisivujen tarkastuksen ke-
hittämisestä teki arkkitehti
Jac Ahrenberg
v. 1912.
Vuoden 1917 uudistetun rakennusjärjestyksen
myötä asetettiin rakennuskatselmusmiehet (1917–
1946). Nykyisen kaupunkikuvaneuvottelukunnan
varsinaisena edeltäjänä toimi julkisivupiirustusten
tarkastustoimikunta (1924–1946), sittemmin julkisi-
vupiirustusten tarkastajat (1947–1952) ja edelleen jul-
kisivujen katselmusmiehet (1954–1963). Lopulta ni-
meksi vakiintui julkisivutoimikunta (1964–1989). Sitä
seurasi rakennusjärjestyksen uudistuksenmyötä vuo-
desta 1990 nykyinen kaupunkikuvaneuvottelukunta.
Yhtenäisen kaupunkikuvan ihanne kulminoitui
Helsingissä 1920-luvulla. Siihen liittyi julkisivujen
tarkastuksen kehittäminen. Mutta myös funktio-
nalismin aikana arkkitehdit osasivat rakentaa kau-
punkiin sopivia taloja, ”kuin rivimiehiä vain”. Johta-
via asiantuntijoita kutsuttiin julkisivutarkastukseen
rakennustarkastajan ja rakennuslupia myöntävän
maistraatin avuksi. Pisimpään, vuosina 1938–1955,
asiantuntijana toimi Eduskuntatalon arkkitehti
J. S.
Sirén
. Muita asiantuntijoina toimineita arkkiteh-
tuurin professoreita olivat mm.
Nils Erik Wickberg
,
Aulis Blomstedt
,
Heikki Sirén
,
Aarno Ruusuvuori
ja
Bengt Lundsten
.
Aika palata taaksepäin?
Pitkälle 1900-luvun toiselle puoliskolle Helsingin
rakentamiselle loi puitteet yleispiirteinen asema
kaava ja rakentamista säätelevä rakennusjärjestys.
Neuvoa antavan toimikunnan tehtävä keskittyi julki-
sivujen tarkastukseen – nimi julkisivutoimikunta py-
syi 1980-luvulle asti. Alueelliset rakennustapaohjeet
antoivat hyödyllisen täydennyksen rakentamisen
ohjaukseen. Niitä kehitettiin sekä rakennusvalvonta
virastossa että uusien kaavojen yhteydessä.
Rakentamista säädellään nyt yhä useammin
yksilöllisesti räätälöidyillä, usein tonttikohtaisil-
la asemakaavoilla ja mitä pienimpiin yksityiskoh-
tiin menevillä määräyksillä. Olisiko aika palata
yleispiirteisempään asemakaavoitukseen, jossa eri
tontinomistajat olisivat tasaveroisemmassa ase-
massa?
Kaupunkikuvaneuvottelukunnan nimi kuvastaa
laajentunutta tehtäväkuvaa. Tärkeä lisäys on ollut
julkisen kaupunkitilan tuominen mukaan työkent-
tään.
Neuvottelukunnasta määrättiin menneinä vuo-
sikymmeninä, aina vuoteen 2000 saakka, varsin py-
syväluonteisesti rakennusjärjestyksessä. Nykyisin
sen toiminta määritellään rakennusvalvontaviras-
ton johtosäännössä. Se on helposti muutettavissa.
Kaupungin koko hallintojärjestelmää ollaan parai-
kaa radikaalisti uudistamassa.
Eikö kaupunkikuvaneuvottelukunnan toimialaa
paremminkin pitäisi laajentaa, niin että se entistä
vahvemmin voisi ottaa kantaa jo valmisteilla oleviin
kaavoihin? Neuvottelukunta tai julkisivutoimikunta
antoi aikaisemmin usein ennakkolausuntonsa myös
valmisteilla olevista asemakaavoista, joutuuhan
rakennusvalvonta seuraamaan niiden toteutumista.
Apulaiskaupunginjohtaja
Anni Sinnemäki
ko-
rostaa kaupunkiympäristön toimivuutta. Nykyisin
asemakaavoituksesta kuitenkin näyttää puuttuvan
riippumaton, neuvotteleva asiantuntijaelin.
Kaupunkikuvan vaalijat arvostelun kohteena
Rakennusvalvonta kuuluu kaikkiin sivistysmaihin.
Pohjoismaiseen traditioon kuuluvat kaupunkikuvaa
tai rakennusten säilyttämistä tukevat asiantuntijaeli-
met. Tukholmassa vaikuttaa edelleen laajapohjainen
ja toisinaan kiistelty asiantuntijaelin, Skönhetsrådet,
perustettu vuonna 1919. Tämäkin arvovaltainen elin
on neuvoa antava.
3)
Onko demokratiassa varaa asiantuntijoihin?
Kaupunkikuvaneuvottelukunnan ja sen edeltäjien
osa on siis ollut puhtaasti neuvoa antava, rakennus-
valvontapäätöksiä tekevien viranomaisten ja lauta-
kunnan valmistelun avuksi. Demokraattisesti vali-
tut päättäjä voivat poiketa neuvottelukunnan suosi-
tuksista. Mutta se vaatii erityistä harkintaa…