Table of Contents Table of Contents
Previous Page  5 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 76 Next Page
Page Background

Rakennettu Ympäristö 2/16

5

Pääkirjoitus

Kuva: Risto Oksanen

Suojellaanko

rakennusvalvontaa?

Viime peleissä suojelukohteen rahallinen arvo voi

muuttua negatiiviseksi.

Huhtikuun alusta voimaan tullut lainmuutos siir-

si rakentamisen poikkeamistoimivallan kokonaan

kunnille. Muutos on ollut odotettu ja sitä oli jo osit-

tain päästy kokeilemaan määräaikaisella kokeilulail-

la maan suurimmissa kunnissa. Lainmuutoksen seu-

rauksena myös kaikki rakennussuojelusta poikkea-

minen on kuntien päätäntävallassa, poikkeamisen

edellytykset kuitenkin muistaen. ELY:llä on toistai-

seksi valitusoikeus, mutta kuinka kauan?

Odotettu ja ei-odotettu oli sen sijaan maan hal-

lituksen linjaus 5.4.2016 maakuntahallinnosta. Siir-

tyminen kohti suurempia ja ammatillisesti monipuo-

lisempia sekä itsekannattavia rakennusvalvontayksi-

köitä sai vähintäänkin aikalisän. Kuluvalla vaalikau-

della katseet on kuitenkin syytä kiinnittää siihen,

miten julkista rakennusvalvontaa sisällöllisesti ha-

lutaan kehittää, vai halutaanko? Jätetäänkö raken-

nustarkastajat vapaaksi riistaksi ja vaille suojelua?

Rakennustarkastajat selviävät ilman suojelua, mutta

pitkässä juoksussa koko rakennettu ympäristö vält-

tämättä ei.

1.5.2016

LAURI JÄÄSKELÄINEN

R

akennussuojelu kuuluu eittämättä suoma-

laisen rakentamisen hallinnon viime vuosi-

kymmenten megatrendeihin. Niinkin vähän

aikaa sitten kun 1970-luvun alkuvuosina oli

esimerkiksi Helsingissä suojeltu virallisesti alle kaksi­

kymmentä rakennusta. Tällä hetkellä suojeltujen ra-

kennusten ja rakennusryhmien määrä arvioidaan

pääkaupungissa yli neljäksi tuhanneksi. Suojelun

aste vaihtelee, mutta vain häviävän pieni vähem-

mistö suojelukohteista on saanut statuksensa eri-

tyislain kautta. Lähes kaikki suojelu tapahtuu ase-

makaavoilla.

Maaseudun tyhjeneminen aiheuttaa ongelmia

rakennussuojelulle. Arvorakennuksiakin jää vaille

käyttöä. Jopa valtiovalta joutuu luopumaan osasta

kansallista rakennuskulttuuria ja etsimään historial-

lisille kohteille uudet omistajat avoimilla tarjouskil-

pailuilla.

Rakennustarkastajilta kysytään pelisilmää, kun

vastakkain ovat absoluuttinen suojelu tai rakennuk-

sen edes osittainen käyttö, jolla aina on suotuisa

vaikutus rakennuksen säilymiseen. Kuinka aktiivi-

sesti pitää patistaa rakennusten omistajia huolehti-

maan omaisuudestansa, jonka arvo vain vähenee?