Rakennettu Ympäristö 2/16
69
KHO:n päätöksiä
tilasta, ja 2/3 ko. henkilölle. Henki-
lö oli toisin sanoen kiinteistön osa-
omistaja, ja toisena osaomistajana
oli kuolinpesä. Henkilö ei voinut
osaomistajana yksin käyttää pää-
tösvaltaa kiinteistöä koskevissa
asioissa eikä hänellä siten ollut uh-
kasakkolain 7.1 §:ssä tarkoitettua
oikeudellista mahdollisuutta nou-
dattaa päävelvoitetta. Lainvoimai-
sesti jo asetettua uhkasakkoa ei voi-
tu tuomita henkilönmaksettavaksi.
Kysymyksessä oli huonokuntoinen
navettarakennus, joka oli määrätty
kunnostettavaksi tai purettavaksi.
Tapauksessa
KHO 30.8.1993
taltio 3241
kuolinpesä oli velvoitet-
tu sakon uhalla suorittamaan kes-
ken jäänyt rakennustyö loppuun ja
siistimään alue. Rakennustyö oli
jäänyt kesken kuoleman johdosta
eikä kuolinpesä pystynyt jatka-
maan rakennustyötä. Kuolinpesää
pidettiin sellaisena uhkasakkolain
7 §:n 1 momentin tarkoittamana
asianosaisena, jolla on oikeudelli-
nen ja tosiasiallinen mahdollisuus
noudattaa päävelvoitetta. Tapauk-
sessa
KHO 27.11.1984 taltio 5460
jakamaton kuolinpesä oli tuomittu
uhkasakkoon, kun luvattomasti ra-
kennettuamökkiä ei ollut poistettu.
Nyt esillä olevassa tapauksessa
kiinteistön omistaa jakamaton kuo-
linpesä. Henkilö oli kuollut v. 1979.
Kuolinpesän osakkaat olivat sopi-
neet, että kolme osakasta jatkaa
vainajan harjoittamaa kuljetuslii-
kettä siihen asti, kunnes toimin-
taa jatkamaan perustetaan yhtiö.
Vuodesta 1980 lähtien toimintaa
on harjoittanut kommandiittiyhtiö.
Korkein hallinto-oikeus toteaa
ratkaisussaan, kuinka perintökaa-
ren 18 luvun 2 §:n 1 momentin
mukaan osakasten tulee, milloin ei,
sen mukaan kuin laissa säädetään,
ole järjestetty erityistä kuolinpesän
hallintoa, pesän selvittämistä var-
ten yhteisesti hallita pesän omai-
suutta. Kuolinpesän osakkaat edus-
tavat tällöin kuolinpesää kolmatta
henkilöä vastaan sekä kantavat ja
vastaavat pesää koskevissa asioissa.
KHO:n mielestä on ilmeistä,
että jakamaton kuolinpesä ei ole
harjoittanut kuljetusliiketoimintaa
siinä vaiheessa, kun rakennusval-
vonta-asia on tullut vireille. Asiassa
ei ollut myöskään esitetty selvitys-
tä siitä, että jakamattoman kuolin-
pesän osakkaat olisivat erikseen
sopineet kuolinpesän hallinnosta
muutoin kuin em. siirtymäajan
osalta perintökaaren säännöksis-
tä poikkeavasti. Tässä tilanteessa
osakkaat voivat ryhtyä kiinteistöä
ja sillä harjoitettavaa toimintaa
koskeviin toimenpiteisiin lähtö-
kohtaisesti vain yksimielisinä. Asi-
assa oli jäänyt selvittämättä, että
kullakin kuolinpesän osakkaalla
olisi yksinään uhkasakkolain 7 §:n
1momentissa tarkoitettu oikeudel-
linen ja tosiasiallinenmahdollisuus
noudattaa päävelvoitetta.
Sen sijaan toimintaa harjoittava
yhtiö on asiassa katsottu toimimis-
kykyiseksi sekä oikeudellisten että
tosiasiallisten mahdollisuuksiensa
puolesta. Asemakaavassa pienta-
loasutukseen tarkoitettu alue ei,
kuten hallinto-oikeus toteaa, so-
vellu yhdeksän raskasta ajoneuvoa
käsittävän kaluston pysäköinti- ja
varikko/huoltoalueeksi.
Raskaan
kaluston ulkosäilytystä on voitu
rajoittaa kiinteistöllä riippumatta
siitä, että yhtiö on harjoittanut toi-
mintaa kiinteistöllä jo ennen ase-
makaavan voimaantuloa. Yhtiön
harjoittamaan toimintaan liittyvi-
en, kiinteistöllä sijaitsevien poltto-
nestesäiliöiden, jakelumittarin ja
vaarallisten jätteiden varastoinnin
osalta on erikseen käynnistetty ym-
päristövalvontamenettely.
Korkeimman hallinto-oikeuden
ratkaisukäytännön perusteella voi
todeta, että kuolinpesien ollessa
kysymyksessä joudutaan aina erik-
seen selvittämään, miten kuolin-
pesää hallinnollisesti hoidetaan ja
ketkä siinä käyttävät päätösvaltaa.
Sillä, minkä tyyppisestä velvoit-
teesta on kysymys, on merkitystä,
kun viranomainen arvioi, kenellä
on oikeudellinen ja tosiasiallinen
mahdollisuus täyttää velvoite.
Lauri Jääskeläinen
Osayleiskaava – maankäytön rakennemalli
Luottamushenkilön esteellisyys
KHO 10.2.2016 taltio 423
Vuosikirja KHO:2016:17
■
■
Kunnanvaltuusto oli 20.2.2012
hyväksynyt osayleiskaavan, joka
koski kunnan keskustaajaman itä-
puolisia kasvualueita. Osayleiskaa-
van keskeisenä tavoitteena oli rat-
kaista valtatien uusi linjaus kunnan
keskustaajaman kohdalla.
Osayleiskaavaa laadittaessa oli
tarkasteltu vaihtoehtoisia maan
käytön rakennemalleja ja niihin
liittyen valtatien kehittämisvaih-
toehtoja. Kunnanhallitus oli ko-
kouksessaan 6.4.2010 tehnyt val-
tuustolle esityksen rakennemallin
valinnasta osayleiskaavan jatko-
suunnittelun pohjaksi. Kunnan
valtuusto oli kokouksessaan
19.4.2010 päättänyt valita osayleis-
kaavan jatkosuunnittelun pohjaksi
vaihtoehdon B.
Hallinto-oikeudelle tehdys-
sä valituksessa oli muun ohella
esitetty, että kunnanvaltuuston
päätös 20.2.2012 osayleiskaavan
hyväksymisestä oli lainvastainen,
koska kunnanhallituksen kokouk-
seen 6.4.2010 ja kunnanvaltuuston