70
Rakennettu Ympäristö 2/16
KHO:n päätöksiä
kokoukseen 19.4.2010 oli osallistu-
nut esteellisiä luottamushenkilöitä.
Valituksenmukaan luottamushen-
kilöt olivat olleet esteellisiä, koska
he tai heidän läheisensä omistivat
kiinteistöjä olemassa olevan valta-
tien linjauksen vaikutuspiirissä tai
osayleiskaavaa laadittaessa esillä
olleiden ohikulkutievaihtoehtojen
alueella tai läheisyydessä. Hallin-
to-oikeus kumosi tällä perusteella
kunnanvaltuuston 20.2.2012 teke-
män osayleiskaavan hyväksymis-
päätöksen.
Korkein hallinto-oikeus tote-
si, että olemassa olevan valtatien
kohdalla kunnan keskustaajaman
alueella säilyi vilkasliikenteinen
tie valtatien uudesta linjauksesta
riippumatta. Valtatienmahdollinen
uusi linjaus ei siten näiltä osinmer-
kinnyt niin merkittävää muutos-
ta olemassa olevaan tilanteeseen
nähden, että luottamushenkilöt
olisivat olleet olemassa olevan tien
vaikutuspiirissä olevien kiinteis-
tönomistusten vuoksi esteellisiä
osallistumaan kunnanhallituksen
kokoukseen.
Kunnanvaltuuston kokoukses-
sa oli päätetty rakennemallin ja
samalla valtatien kehittämisvaih-
toehdon valinnasta osayleiskaa-
van jatkosuunnittelun pohjaksi.
Osayleiskaavaan liittyvissä selvi-
tyksissä ohikulkutievaihtoehdot oli
esitetty yleispiirteisinä linjauksina.
Esillä olleiden eri linjausvaihto-
ehtojen vaikutuspiirissä oli laajoja
maa-alueita, jotka olivat jakaantu-
neet lukuisiin kiinteistöihin. Kun-
nanvaltuuston päätös ei siten ollut
koskenut valituksessa mainittuja
valtuutettuja kiinteistön omista-
misen tai hallinnan perusteella
kuntalain 52 §:n 1 momentissa tar-
koitetulla tavalla henkilökohtaises-
ti, eivätkä he olleet esteellisiä osal-
listumaan valtuuston kokoukseen.
Arviointia
Vuosikirjaratkaisussa on tarkas-
teltu osayleiskaavatyön pohjaksi
tehtyjen maankäytön rakenne-
mallien käsittelyyn osallistunei-
den valtuutettujen esteellisyyttä.
Iin
kunnassa sijaitsevaan osayleis-
kaavan laajennuksen (Asemaky-
län osayleiskaava) 2025 kaava-alu-
eeseen kuuluvat keskustaajaman
kasvualueet taajaman itäpuolella,
Pentinkankaan asemakaavoitettu
teollisuusalue, Sorosenkylä, Ase-
makylä ja Huoviskylä sekä edel-
listen lähiympäristöt ja Iijokivarsi
Raasakan sillalle asti. Osayleiskaa-
van keskeisenä tavoitteena oli rat-
kaista valtatien 4 uusi linjaus Iin
kohdalla. Osayleiskaavaan liitty-
vässä selostuksessa on todettu, että
kaavassa varataan tila valtatielle
yhdyskuntarakenteellisin ja -talou-
dellisin sekä ympäristölliset seikat
huomioon ottavin perustein. Nyt
kyseessä olevat esteellisyysväitteet
liittyivät tämän kaavatyön valmis-
teluun, jossa oli tarkasteltu vaihto-
ehtoisia rakennemalleja valtatien 4
linjauksiksi.
Kunnanvaltuuston jäsenen es-
teellisyyteen sovelletaan hallinto-
lain virkamiestä koskevia esteelli-
syyssäännöksiä. Hallintolain 27 §:n
1 momentin mukaan virkamies ei
saa osallistua asian käsittelyyn ei-
kä olla läsnä sitä käsiteltäessä, jos
hän on esteellinen. Hallintolain 28
§:n 1 momentin 3 kohdan mukaan
virkamies on esteellinen, jos asian
ratkaisusta on odotettavissa eri-
tyistä hyötyä tai vahinkoa hänelle
tai hänen 2 momentin 1 kohdassa
tarkoitetulle läheiselleen.
Iin kunnanhallitus valitti kor-
keimpaan hallinto-oikeuteen hal-
linto-oikeuden
päätöksestä, jolla
osayleiskaava oli kumottu
. Kunta
katsoi, että hallinto-oikeuden tie-
linjausvaihtoehtojen osalta es-
teellisyysarvioinneissa on annettu
merkitystä tielinjauksen ja kiin-
teistön väliselle etäisyydelle, sille
sijaitseeko kiinteistö melualueel-
la, onko liikenteen melun muutos
merkittävä, onko kyse ennestään
olemassa olevasta tiestä, onko me-
lusuojaus tarpeen ja suojausta tar-
koitus parantaa ja vaikuttaako tien
linjaratkaisu kaavassamerkittäväs-
ti kiinteistölle kantautuvan melun
määrään. Yksinomaan kiinteistön
sijainti tien läheisyydessä ei synny-
tä esteellisyyttä. Kunta katsoi myös,
että yleisen rakennemallin valinta
ei varsinaisesti ole ollut osayleis-
kaava-asian käsittelyä siten kuin
hallintolain 27 §:n 1 momentissa
tarkoitetaan. Rakennemallivaih-
toehdon valinnassa on ollut kyse
Iin kuntaa laaja-alaisesti koskevas-
ta yleisestä maankäytön linjauk-
sesta.
Korkein hallinto-oikeus totesi,
että Iin kunnanvaltuusto on ko-
kouksessaan 19.4.2010 päättänyt
valita osayleiskaavan jatkosuun-
nittelun pohjaksi vaihtoehdon B.
Mainituissa kokouksissa on siten
ollut kyse sellaisesta osayleiskaavan
valmisteluun liittyvästä päätöksen-
teosta, johon sovelletaan kuntalain
ja hallintolain esteellisyyttä koske-
via säännöksiä. Korkein hallinto-
oikeus totesi myös, että olemassa
olevan valtatien kohdalla Iin kes-
kustaajaman alueella säilyy vilkas-
liikenteinen tie valtatien uudesta
linjauksesta riippumatta. Valtatien
mahdollinen uusi linjaus ei siten
näiltä osin merkitse niin merkit-
tävää muutosta olemassa olevaan
tilanteeseen nähden, että A:n ja
hänen asiakumppaniensa valituk-
sessa mainitut luottamushenkilöt
olisivat olleet olemassa olevan tien
vaikutuspiirissä olevien kiinteis-
tönomistusten vuoksi esteellisiä
osallistumaan mainittuun kun-
nanhallituksen kokoukseen. KHO
siis antoi merkitystä maankäytön
muutoksen merkittävyydelle.
Iissä
kyse oli olevan valtatielinjauksen
kehittämisestä. Kun ratkaisussa
kiinteistönomistajuus valtatielinja-
uksen vaikutusalueella oli kytketty
maankäytön muutoksen merkit-
tävyyteen, jää miettimään, olisiko
esteellisyyden arviointi kiinteistön-
omistajuusperusteella ollut toinen,
mikäli kyseessä olisi ollut kokonaan
uuden tien suunnittelutilanne.
Esteellisyysperusteiden arvi-
oinnissa KHO kiinnitti huomiota
ohikulkutievaihtojen yleispiirtei-
syyteen osayleiskaavatyöhön liit-
tyvissä selvityksissä ja linjausvaih-
toehtojen vaikutuspiirissä olevien
maa-alueiden kiinteistöjaotuk-
seen. KHO totesi, että osayleiskaa-
vaan liittyvissä selvityksissä ohikul-
kutievaihtoehdot oli esitetty yleis-
piirteisinä linjauksina ja linjausten
vaikutuspiirissä oli laajoja maa-
alueita, jotka olivat jakaantuneet