Rakennettu Ympäristö 3/15
17
Keskiaikaista Visbyä ympäröivä muuri on lähes 3,5 kilo-
metrin mittainen. Kesä-heinäkuussa (viikko 27) Visby
täyttyy poliitikoista, järjestöjen edustajista, toimittajista
ja yleisöstä, kun Olof Palmen v. 1968 alulle paneman
Almedalen-viikon aika koittaa. Viikon aikana järjestetään
nykyään tuhansia puhe- ja muita tilaisuuksia.
A
ttefall-helpotukset tulivat voimaan värik-
käiden vaiheiden jälkeen 2.7.2014. Helpo-
tusten poliittisena taustana oli pyrkimys
mahdollistaa jopa 200 000 uuden asun-
non rakentaminen ilman aikaa vieviä hallinnollisia
prosesseja. Toisin kuin alun perin enintään kymme-
nen neliön suuruiset, lähinnä vajoiksi luokiteltavat
”friggebodar”, on ”attefallshus” tarkoitettu oikeasti
itsenäiseksi, jo rakennettujen tonttien täydennysra-
kennukseksi. Sitä voi käyttää asumiseen, vierasmaja-
na tai autotallina. Täydennysrakennuksena (
komple-
mentbostadshus
tai
komplementbyggnad
) toteutetta-
va ”attefallshus” voi olla korkeintaan 25 m² ja korkeu-
deltaan enintään 4,0 metriä.
Jos kysymys on olemassa olevan rakennuksen
laajennuksesta (
tillbyggnad
), on enimmäiskoko ra-
joitettu 15 m²:iin. Yhden asunnon käsittävään pien-
taloon voi sisustaa toisen asunnon, mutta jos raken-
nuksessa on jo ennestään kaksi asuntoa, ei lisäasun-
to ole attefall-helpotusten kautta mahdollinen. Yh-
den ja kahden asunnon rakennuksiin voi rakentaa
enintään kaksi kattolyhtyä (
takkupor
).
Monia tulkintoja
Attefall-säännöstö on monisyinen ja tulkinnoille al-
tis. Täydennys- ja lisärakennuksia koskee 4,5 metrin
vähimmäisetäisyysvaatimus naapurin rajasta, paitsi
jos naapuri suostuu pienempään etäisyyteen. Hel-
potukset koskevat vain yhden ja kahden perheen ra-
kennettuja tontteja. Toimenpiteet voivat olla vastoin
asemakaavaa. On jopa mahdollista rakentaa attefal-
leja, vaikka kaava nimenomaan kieltäisi ko. kohdalle
rakentamisen.
Vapautukset eivät koske historiallisesti, kulttuu-
rihistoriallisesti, miljöön tai rakennustaiteen takia
arvokkaita alueita. Rajoituksia tulee myös lentome-
lualueista tai maanpuolustustarpeista.
Kunta voi asemakaavamääräyksen kautta edel-
lyttää muutoin vapautetuille attefalleille rakennus-
lupaa. Ilman kaavamääräystäkin koskee attefalle-
ja ilmoitusvelvollisuus ja ennen rakentamistöiden
aloitusta vaadittava rakennusvalvonnan aloituslu-
pa (
startbesked
).
Tulkintoja on aiheuttanut erityisesti se, kuinka
pitkälle ulottuu viranomaisen tarkastusvelvollisuus,
kun attefalleja toteutetaan lähes pelkästään ilmoi-
tusten kautta. Varsinkin kattolyhtyjen viranomais-
kohtelu on ollut epäyhtenäistä.
Epäselvyyksien poistamiseksi on vireillä PBL:n
(
plan- och bygglagen
) muutos. Muutoksen myötä
otetaan ilmoitusvelvollisuuden piiriin myös ne kat-
tolyhdyt, joita on toteutettu ilman että on jouduttu
puuttumaan kantaviin rakenteisiin. Mutta samalla
säädetään, ettei teknistä aloituskokousta (
tekniskt
samråd
) tarvita.
Rune Johansson,
jolla oli esityk-
siä ja puheenvuoroja konferenssin kaikkina kolme-
na päivänä, on eri yhteyksissä esittänyt, että syytä
olisi myös selventää, kuinka suuria voivat kattolyh-
Kuva: Lauri Jääskeläinen