6
PALVELUESIMIES 1/2018
§
§
Poistumistarkastukset, joissa rehellisyyden toteamiseksi pistokokeissa
ym. tarkastetaan työntekijöiden laukkuja ja kasseja, merkitsevät puut-
tumista henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ja yksityisyyteen, jol-
loin tarkastukselle on rajansa mihin asti se voi ulottua.
§
§
Työnantaja voi järjestää pistokokeenomaisia poistumistarkastuksia työ-
paikalla esimerkiksi antamalla ne vartiointiliikkeen vartijan suoritettavak-
si, mutta käsi ym. laukun avaamisen on perustuttava täysin työntekijän
vapaaehtoisuuteen. Henkilökohtaisen elektroniikan (puhelin ym.) tun-
nistustietoja tai salasanoja ei voida vaatia esitettäväksi tarkastuksessa.
§
§
Vapaaehtoisuus tarkoittaa sitä, että tarkastuksesta kieltäytymisellä ei
saa olla negatiivisia vaikutuksia eikä pelkästään kieltäytymisen perus-
teella voida epäillä rikoksesta.
§
§
Ellei työntekijä suostu tarkastukseen ei työnantaja voi antaa tästä va-
roitusta.
§
§
Jos on perusteltu epäily rikoksen tapahtumisesta, on paikalle kutsut-
tava poliisi, jolla on lakiin perustuvat valtuudet henkilötarkastuksen te-
kemiseen.
H
enkilökunnalle tehtäviä pois-
tumistarkastuksia tehdään
kaupan alan yrityksissä Suo-
messa. Periaatteena on, että
niitä tehdään säännöllisesti mutta sa-
tunnaisina tarkastuksina. Tarkastuk-
sia tehdään myymälöiden ja tavara-
talojen lisäksi myös varastoissa ku-
ten kaupan keskusvarastoilla. Poistu-
mistarkastus voi tapahtua esimerkik-
si siten, että vartija pyytää työpaikalta
poistumassa olevaa työntekijää avaa-
maan laukun, käsilaukun tai kassin.
Poistumistarkastuksen tekemiselle
on rajansa, koska tarkastuksilla puu-
tutaan myös työntekijöiden yksityi-
syyden suojaan.
Suojattavana intressinä poistumis-
tarkastuksissa on työnantajan omai-
suus. Poistumistarkastuksia ei yleen-
sä tehdä siinä tarkoituksessa, että epä-
rehellisyystapaukset paljastettaisiin.
Tarkastuksilla on ensisijaisesti epäre-
hellisyyttä ja rikoksia ennalta ehkäise-
vä vaikutus, jolla pyritään työnanta-
jan omaisuuden suojaamiseen.
Työnantajan merkittävän omai-
suuden suojaaminen on yksityisyy-
den suojassa hyväksytty oikeuttavak-
si intressiksi, kun työntekijöiden yk-
sityisyyteen on puututtu. Kuitenkin
perustuslainsuojassa taattujen pe-
rusoikeuksien kannalta tarkastuk-
set, joissa rehellisyyden toteamisek-
si pistokokeena tarkastetaan työnte-
kijöiden laukkuja ja kasseja, merkit-
sevät puuttumista henkilökohtaiseen
koskemattomuuteen ja yksityisyy-
teen. Lainsäädännöstä on löydettävä
ne perusteet, joiden nojalla vartijoil-
la on oikeus vaatia työntekijää avaa-
maan laukkunsa tai kassinsa tämän
ollessa poistumassa työpaikalta.
Sinänsä siis poistumistarkastukset
POISTUMISTARKASTUKSET
järjestysluonteisia määräyksiä poistu-
mistarkastuksesta. Työsopimuksissa
voi olla myös suoranainen ehto siitä,
että työntekijä suostuu hänelle tehtä-
viin poistumistarkastuksiin. Tällaises-
sa tilanteessa vartija siis toimisi työn-
antajan edustajana suhteessa työnte-
kijöihin. Tätä kautta voidaan esittää,
että vartijan tekemät poistumistarkas-
tukset ovat normaaleja valvontatehtä-
viä, jotka perustuvat työsopimuksissa
mainittuihin työnantajan ohjeisiin ja
määräyksiin, joita työntekijä on sitou-
tunut noudattamaan.
Edellä käsitellystä perustuslainsuo-
jasta johtuen työntekijän velvoittami-
nen alistumaan henkilökohtaiseen
koskemattomuuteensa ja yksityisyy-
teensä puuttuviin tarkastuksiin on
mahdollista vain lain nojalla. Tällais-
ta sääntelyä ei kuitenkaan ole annet-
tu ja nykyisen sääntelyn nojalla työn-
tekijällä ei ole velvollisuutta alistua
tarkastukseen. Työnantajan määrä-
yksellä ei tällaista velvollisuutta voida
työntekijälle asettaa. Myöskään työso-
pimuksessa ei voi sitoutua yksityisyy-
den suojan vastaisiin toimenpiteisiin.
P
oistumistarkastuksessa työnteki-
jän yksityisyyden raja kulkee sii-
nä, että työnantaja voi järjestää tar-
kastuksia työpaikalla, mutta käsi-
ym. laukun avaamisen on perustutta-
va täysin työntekijän vapaaehtoisuu-
teen. Vartija ei voi siis ehdottomasti
vaatia, että laukku on avattava. Työn-
tekijän vapaaehtoisuus tarkoittaa sitä,
että tarkastuksesta kieltäytymisellä ei
saa olla negatiivisia vaikutuksia eikä
pelkästään kieltäytymisen perusteel-
la voida epäillä rikoksesta. Poistumis-
tarkastuksessa oleva henkilö voi myös
kesken toimenpiteen kieltää toimen-
piteen jatkamisen, jolloin poistumis-
tarkastusta ei saa jatkaa. Voimakeino-
jen käyttö poistumistarkastuksessa ei
ole sallittua. Poistumistarkastusta te-
kevä henkilö ei saa kohdistaa poistu-
mistarkastuksesta kieltäytyvään hen-
kilöön muita toimenpiteitä kuin ta-
pahtuman kirjaamisen tapahtumara-
porttiin.
Yksityisyyden raja voi tulla vas-
taan myös puhelinten ja muun omai-
suuden tunnistamisessa. Työntekijää
ei voida vaatia (kodintekniikan liik-
keessä) normaalin poistumistarkas-
ovat hyväksyttäviä kunhan ne teh-
dään korrektisti ja kunnioittaen yk-
sityisyyden suojaa. Tarkastuksia pi-
tää tehdä tasapuolisesti koko henki-
lökunnalle.
Henkilökunnan pitää olla tietoi-
nen tarkastuksista ja siitä on syytä
antaa erilliset ohjeet. Lisäksi asia olisi
hyvä käsitellä yhteistoimintamenet-
telyssä henkilökunnan kanssa ennen
poistumistarkastusten käyttöön otta-
mista. Yleensä suostumus poistumis-
tarkastukseen annetaan työsopimuk-
sessa etukäteen.
V
artijan ja järjestyksenvalvojan
oikeuksista säädetään tyhjentä-
västi laissa yksityistä turvallisuuspal-
veluista. Heidän on noudatettava toi-
minnassaan tasapuolisuutta. Yksittäi-
siä toimenpiteitä ja päätöksiä ei voi
tehdä pelkästään liiketaloudellisin
perustein tai toimeksiantajan ohjei-
siin nojaten, vaan nimenomaan tur-
vallisuuden ylläpitämiseksi. Toimen-
piteet eivät luonnollisestikaan saa olla
myöskään rodun, kansallisen tai etni-
sen alkuperän, ihonvärin, kielen, su-
kupuolen, iän, perhesuhteiden, su-
kupuolisen suuntautumisen tai ter-
veydentilan taikka uskonnon, yhteis-
kunnallisen mielipiteen, poliittisen
tai ammatillisen toiminnan tai muun
näihin rinnastettavan seikan perus-
teella syrjiviä.
Edellä selostetut vartijan oikeu-
det pätevät sellaisinaan ainakin tilan-
teeseen, jossa kysymys on vartijan oi-
keuksista suhteessa esimerkiksi liik-
keessä asioivaan asiakkaaseen. Erik-
seen tästä voidaan tarkastella sitä kysy-
mystä, voiko vartija kuitenkin toimia
laajemmin valtuuksin, jos työnanta-
ja on antanut työntekijöitä koskevia
tuksen yhteydessä esittämään puhe-
limensa tai muun viestintävälineen
Imei-koodia (tietosuojavaltuutetun
lausunto).
Henkilöntarkastus tarkoittaa sen
tutkimista, mitä henkilöllä on vaat-
teissaan tai esimerkiksi kassissaan
(pakkokeinolaki). Se on rajattu ti-
lanteisiin, jossa ei ole kysymys pois-
tumistarkastuksen tekemisestä, vaan
kun on epäiltävissä rikosta. Tällaisen
oikeuden käyttämisestä on säädetty
pakkokeinolaissa ja henkilöntarkas-
tuksen voi tehdä pääsääntöisesti vain
poliisiviranomainen. Henkilön lau-
kun tarkastaminen vartijan toimin
edes kiinniottotilanteessa mahdolli-
sen anastetun omaisuuden löytämi-
seksi ei ole mahdollista yksityistä tur-
vallisuuspalveluista annetun lain no-
jalla, vaan se voisi perustua lähinnä
pakkokeinolain itseapua koskevaan
säännökseen siinä mainittujen edelly-
tysten täyttyessä (HE 22/2014 s. 42).
T
yöntekijän kieltäytyessä tarkas-
tuksesta vartijalla tai työnanta-
jan edustajalla ei ole oikeutta suorit-
taa sitä. Jos on perusteltu epäily rikok-
sen tapahtumisesta, on vartijalla lais-
sa säädetty kiinniotto-oikeus ja pai-
kalle on kutsuttava poliisi. Pelkästään
kieltäytymisen perusteella työnteki-
jää ei kuitenkaan voida epäillä rikok-
sesta niin, että poliisi voitaisiin kut-
sua paikalle. Kieltäytyminen voi joh-
tua yksityisyyden piiriin kuuluvista
syistä. Uhkaaminen poliisin paikalle
kutsumisella on sellainen uhka, että
käytännössä laukun avaaminen ei pe-
rustu vapaaehtoisuuteen. Joissakin ta-
pauksissa vartijoiden suorittama tar-
kastus voi täyttää kunnianloukkaus-
rikoksen tunnusmerkistön, jos tarkas-
tus tehdään aiheettomasti ja huomio-
ta herättävästi asiakkaiden tai muiden
työntekijöiden nähdessä tapahtuman.
Jos poliisin kutsuminen tilantee-
seen on ollut perusteltua, poliisi to-
teaa, onko työntekijä syyllistynyt
epärehellisyyteen vai ei. Poliisiviran-
omainen, jolla on valtuudet esitut-
kinnan toimittamiseen voi suorit-
taa henkilötarkastuksen, jos on syy-
tä epäillä, että on tehty esimerkik-
si näpistysrikos, varkaus tai kavallus.
Seuraamuksena epärehellisyydestä on
yleensä työsopimuksen purku.
Ellei työntekijä suostu avaamaan
vartijan läsnä ollessa laukkuaan hä-
nelle ei voi antaa varoitusta siitä syys-
tä, että hän pitää kiinni perustuslais-
sakin taatusta oikeudestaan. Laukun
avaaminen ei perustu enää vapaaeh-
toisuuteen, jos vaihtoehtona asiassa
on varoituksen saaminen.
Kimmo Nieminen
Tarkastuksesta
kieltäytymisellä
ei saa olla negatiivisia
vaikutuksia.




