

16
RY Rakennettu Ympäristö 2/18
käytettävien energiamuotojen kertoimien lukuarvois-
ta (788/2017) sekä ympäristöministeriön asetus uu-
den rakennuksen sisäilmastosta ja ilmanvaihdosta
(1009/2017). Näiden lisäksi ympäristöministeriö on
antanut ohjeen rakennuksen energiankulutuksen ja
lämmitystehontarpeen laskennasta (kuva 1).
Soveltamisala
Energiatehokkuusasetusta sovelletaan sisäilmaston
ylläpitämiseen energiaa käyttävän, katetusta seinäl-
lisestä rakenteesta koostuvan uuden rakennuksen
suunnitteluun ja rakentamiseen. Asetus koskeemyös
rakennuksen laajennusta ja kerrosalaan laskettavan
tilan lisäämistä. Näihin on annettu eräiltä osin ase-
tuksessa lievennyksiä.
Energiatehokkuusasetusta lukiessa ja sen sovel-
tamisalaa tarkasteltaessa on huomattava, että maan-
käyttö- ja rakennuslain 117 g §:ssä annetaan ne poik-
keukset, joihin vaatimuksia ei sovelleta. Vaatimuksia
ei sovelleta 1) rakennukseen, jonka kerrosala on alle
50 neliömetriä, 2) loma-asumiseen tarkoitettuun ra-
kennukseen, joka on tarkoitettu käytettäväksi vä-
hemmän kuin neljän kuukauden ajan vuodessa, 3)
määräajan paikallaan pysytettävään tai tilapäiseen
rakennukseen, jonka käyttöaika on enintään kaksi
vuotta, 4) teollisuus- ja korjaamorakennukseen, 5)
muuhun kuin asuinkäyttöön tarkoitettuun maatila-
rakennukseen, jossa energiantarve on vähäinen tai
jota käytetään alalla, jota koskee kansallinen alakoh-
tainen energiatehokkuussopimus, 6) rakennukseen,
Uuden rakennuksen energia-
tehokkuusasetuksessa tavoitteena
kustannusoptimaalisuus
Vuoden alusta voimaan tulleella ympäristöministeriön asetuksella uuden
rakennuksen energiatehokkuudesta tavoitellaan parempaa kustannus-
optimaalisuutta, selkeytetään laajennuksia ja kerrosalaan laskettavan
tilavuuden lisäämistä koskevia säännöksiä ja otetaan huomioon massiivi-
puurakenteen ympäristömyönteisiä ominaisuuksia.
Y
mpäristöministeriön asetus uuden rakennuk-
sen energiatehokkuudesta korvasi 1.1.2018
lähtien aikaisemman Suomen rakentamis-
määräyskokoelman osan D3 vuodelta 2012.
Uudistus johtui kahdesta eri muutostekijästä. Toi-
nen johtui Suomen rakentamismääräyskokoelman
rakenteen mullistaneesta maankäyttö- ja rakennus-
lain muutoksesta, joka edellytti määräysten ja ohjei-
den selkeää eriyttämistä, ja toinen johtui rakennus-
ten energiatehokkuusdirektiivin velvoittamasta lähes
nollaenergiarakennuksia koskevasta vaatimustasosta.
Lähes nollaenergiarakennus-termi tarkoittaa di-
rektiivin velvoitteiden valossa vaatimusten ylläpitä-
mistä kehityksen mukana. Se ei siis tarkoita sanan-
mukaisesti loikkaa lähes nollaan. Energiatehok-
kuuden vaatimustaso on asetettava lähelle kustan-
nusoptimaalista tasoa, mutta direktiivi ei edellytä
energiatehokkuutta koskevien vaatimusten asetta-
mista tasoille, jotka eivät ole kustannustehokkai-
ta arvioidun taloudellisen elinkaaren aikana. Ener-
giatehokkuutta koskevia vaatimuksia on tarkistetta-
va säännöllisesti enintään viiden vuoden välein ja
tarvittaessa saatettava ajan tasalle, jotta ne vastaavat
tekniikan kehitystä rakennusalalla.
Energiatehokkuutta koskevat määräykset muo-
dostuvat kokonaisuudesta, johon kuuluvat lähes nol-
laenergiarakentamista koskeva maankäyttö- ja ra-
kennuslain muutos (1151/2016), ympäristöministeri-
ön asetus uuden rakennuksen energiatehokkuudes-
ta (1010/2017), valtioneuvoston asetus rakennuksissa
PEKKA KALLIOMÄKI
Lähes nollaenergiarakentamista koskeva MRL:n muutos (1151/2016)
Kuva1. Energiatehokkuutta koskeva määräyskokonaisuus.