50
Rakennettu Ympäristö 2/16
Filosofian maisteri
Sari Putkonen
.
Viestintä Skrivaus.
Arki, asuminen, työ ja rakennettu ympäristö
Asumiseen ja työhön liittyvistä palveluista Mustonen
nostaa esiin Kalasataman joustotilat-järjestelmän,
jossa kaupunkilaiset voivat vuokrata käyttöönsä alu-
een kerhohuoneita, kattosaunoja sekä yksityisten yri-
tysten vajaakäyttöisiä neuvotteluhuoneita ja esimer-
kiksi Suvilahden ja alueen koulun tiloja.
Varaukset hoidetaan internepohjaisessa varaus-
järjestelmässä. Tiloihin pääsee älytunnistautumi-
sen avulla, jolloin avainten haku jää kokonaan pois.
– Pienyrittäjät ja muut voivat löytää järjestelmän
avulla työtiloja. Lisäksi joustotilat-järjestelmä kerää
dataa yhteisten tilojen käytöstä, mikä antaa suunnit-
telijoille vinkkejä siitä, millaisille tiloille on kysyntää.
Käytössä on myös Sosiaalisen median Nappi
naapuri -sovellus, joka kannustaa asukkaita kohtaa-
maan toisensa ja verkostoitumaan keskenään.
Joustava liikkuminen
Kalasatama on liikkumisen kannalta katsottuna lois-
tavalla paikalla, Helsingin keskusta on vieressä ja alu-
eella on metroasema.
Fiksussa Kalasatamassa asukkaille tarjotaan re-
aaliaikaista tietoa aikatauluista ja kulkuvälineiden
sijainnista. Tällä hetkellä asukkaat pilotoivat liik-
kumista kuluttajille tarjottavana palveluna (Mobi-
lity as a Service). Eri liikkumismuodot – raitiovau-
nut, bussit, taksit, pyöräily, yhteiskäyttö sähköautot
– tarjotaan yhden lipun ja applikaation kautta.
– Kalasatamasta löytyy yhteiskäytössä olevat
sähköautot ja -pyörät. Golfautojakin on käytössä ja
alueen Setlementtitalossa on EkoRentin autovuok-
rauspiste, Mustonen luettelee.
Lisätietoa:
www.fiksukalasatama.fiKattava kestävän kehityksen arviointi
menetelmä BREEAM
Unkarilainen arkkitehti ja ekonomi
Réka Tóth
työs-
kenteli Fiksu Kalastama -hankkeessa kuukauden
ajan Euroopan Unionin rahoittaman Climate-KIC’s
Pioneers into Practice -ohjelman kautta. Hänen teh-
tävänään oli luoda älykkäälle ja kestävälle rakenta-
miselle ja suunnittelulle mitattavia tavoitteita hyö-
dynnettäväksi Kalasataman alueella. Unkarissa Tóth
työskentelee konsulttina ABUD:issa (Advanced Buil-
ding & Urban Design).
Tällä hetkellä Helsingin kaupunki käyttää raken-
nusten ympäristö- ja energiatehokkuuden arvioin-
tiin muun muassa Green Building Council -yhdis-
tyksen (GBC Finland) laatimia elinkaarimittareita.
GBC on suomalaisten rakennus- ja kiinteistöalan
toimijoiden muodostaman yhdistys.
Kalasatama-hankkeelle Tóth päätyi suosittele-
maan kestävän suunnittelun ja arvioinnin BREEAM-
arviointimenetelmää. Tällä hetkellä alueella ei käyte-
tämitään kattavaa ja sertifioitua arviointimenetelmää.
Tóthin mukaan arviointimenetelmä auttaisi läpi
hankkeen seurattavien tavoitteiden asettamista sekä
pakottaisi eri alojen ammattilaiset dialogiin laaduk-
kaasta rakentamisesta. Muiksi metodin eduiksi Tóth
luetteleemitattavat ja sitenmyös verrattavat tulokset.
– Kaipaisin lisää selkeyttä kehityshankkeiden ta-
voitteiden asetteluun. Lisäksi tarvittaisiin mittareita
jo tehdyille hankkeille ja mikrotutkimuksia tehdyis-
tä kehittämishankkeista.
Fiksuus ja kestävyys vuorovaikutuksessa
Tóthin pesti Suomessa on päättynyt ja hän kertoo tut-
kivansa nyt, mitä fiksuus oikein tarkoittaa.
– Olen parhaillani kehittämässä arviointikehik-
koa, joka rakentuu kestävyydelle, mutta samalla
mahdollistaa fiksuuden mittaamisen.
– Forum Virium Helsinki tekee hienoa työtä ja
Kalasatama laboratoriona edesauttaa aina tarpeel-
lista kehittäjien ja yhteisön välistä dialogia.
■
BREEAM
BREEAM on ympäristöluokitusjärjestelmä alue-, infra
struktuuri- ja rakennussuunnitteluun. BREEAMissa
arvioidaan, miten hankinta, suunnittelu, rakentaminen
ja käyttö ovat suhteessa asetettuihin kestävän kehityksen
tavoitteisiin. Riippumattomat ja lisensoidut arvioijat suo-
rittavat arvioinnin. Arvioinnissa mitataan ympäristövai-
kutuksia useissa eri kategorioissa.
Lue lisää:
www.breeam.com