Rakennettu Ympäristö 2/16
45
teknologiset uudistukset ovat avainasemassa ener-
giatehokkuuden parantamisessa. Pelkät kaupunki-
rakenteeseen keskittyvät toimenpiteet tai teknologi-
set parannukset eivät kuitenkaan välttämättä saa ai-
kaan energiansäästöä mikäli niissä ei ole huomioitu
loppukäyttäjän näkökulmaa. Esimerkiksi julkisen lii-
kenteen suunnittelussa on tehty virheitä kun bussi-
pysäkkien sijoittelu ei ole vastannut asukkaiden tar-
peita. Silloin kattavakaan julkisen liikenteen verkosto
ei välttämättä vähennä yksityisautoilua.
Energiaälykkään kaupungin toimintasuunni-
telman luominen kaupungeille oli Euroopan uni-
onin 7. puiteohjelmasta rahoitetun
Planning for
Energy Efficient Cities
(PLEEC) -hankkeen pääta-
voite. Suomessa suunnitelman luomiseen osallis-
tuivat Turku ja Jyväskylä. Hankkeessa tiedostettiin,
että varsin usein kaupunkitasolla tehdyistä ener-
giatehokkuusparannuksista puuttuu kokonais-
valtainen näkemys toimenpiteiden vaikutuksista.
PLEEC-hankkeen ytimessä olikin integroitu näkö-
kulma energiatehokkaasta kaupungista ja sen osa-
tekijöistä eli ymmärrys siitä, että sekä kaupunkira-
kenne, teknologiset ratkaisut että kuluttaja tulee ot-
taa huomioon kun suunnitellaan energiaälykästä
kaupunkia.
Energiaälykkäiden kaupunkien ytimessä onkin
ennen kaikkea ihminen. Kaupungit ovat monimut-
kaisia kokonaisuuksia ja ihmisten käyttäytymistä
on usein vaikea ennustaa. Käyttäytyminen on hyvin
kontekstisidonnaista ja siihen liittyy moninaisia,
osin ennustamattomia muuttujia. Juuri siitä syystä
energiatehokkuuden parantaminen edellyttää ku-
luttajakäyttäytymistä ohjaavien tekijöiden ymmär-
tämistä ja huomioimista kaupunkisuunnittelussa.
Energianäkökulma tulisi huomioida jo asema-
kaavoituksessa ja maankäytössä. Energiatehok-
kuuteen liittyvää viestintää tulee kaupungeissa ke-
hittää ja energiatehokkuustietoa tuottaa kuluttaji-
en keskuuteen kunkin kohderyhmän ominaisuu-
det huomioon ottaen. Rakennusvalvontaa voi myös
kehittää energiaremontteja tukevaksi yhdistämällä
siihen neuvontapalveluja – näin on toimittu jo esi-
merkiksi Oulun kaupungissa.
Energiainvestoinnit ovat toteutuessaan usein
varsin kannattavia pitemmällä aikavälillä, mut-
ta niiden toteuttaminen vaatii usein varsin mitta-
via taloudellisia investointeja. Energiaälykäs kau-
punki voi kiihdyttää energiatehokkuustoimia ra-
hoitusinstrumenteilla lieventääkseen alkuvaiheen
kustannuksia jolloin sijoituksesta tulee houkutte-
levampi kotitalouksille ja taloyhtiöille. Informaa-
tio-ohjausta ei myöskään sovi unohtaa – tuomalla
konkreettisesti esiin energiaremonttien hyödyt, ku-
ten asumisviihtyvyyden paraneminen kustannus-
säästöjen lisäksi, voidaan lisätä kiinnostusta ener-
giatehokkuustoimien toteuttamiseen.
Hybridibussit näkyvät Turun
kaupunkikuvassa.
Skanssin alueella Turussa uusiutuvilla energianlähteillä, kuten aurinkopaneeleilla,
tulee olemaan merkittävä rooli.
Kuva: Martti Komulainen