Rakennettu Ympäristö 2/16
31
Pääsuunnittelijan pätevyyden-
toteamisen lyhyt historia
H
elsingin rakennustarkastusviraston käytävä-
keskustelussa 1970-luvun puolivälissä kun-
nioitettava virkamieskollega, tarkastusin-
sinööri
Terttu Raveala
totesi, että mikään
säännös ei estä kirvesmiehen leskeä laatimasta ra-
kennesuunnitelmia – leskellähän on alalta pitkä ko-
kemus. Se jotenkin herätti.
Rakennuspiirustusten laatijan pätevyydestä sää-
dettiin Suomessa ensimmäisen kerran vuoden 1932
rakennussäännössä. Sen mukaan asemakaava-
alueella rakennuslupa-anomukseen oli liitettävä
”
asiantuntevan henkilön
laatimat ja allekirjoittamat
rakennuspiirustukset selityksineen”. Suurimmassa
osassa maata rakennusmestarin koulutusta pidet-
tiin sopivana piirustusten laatijalle, mutta esimer-
kiksi Helsinki edellytti vuoden 1945 rakennusjärjes-
tyksessään yleensä arkkitehti- tai rakennusinsinöö-
ritutkintoa. Kun sitten vuoden 1959 rakennusasetus
sääti, että lupahakemukseen oli liitettävä ”
pätevän
suunnittelijan
laatimat ja allekirjoittamat rakennus-
piirustukset selvityksineen”, Helsinki katsoi asetuk-
sen sanamuodon riittäväksi ja poisti tutkintovaati-
mukset rakennusjärjestyksestään 1963.
Koska laki tai asetus eivät määritelleet pätevyyttä
koulutuksen kautta, valtio katsoi tarpeelliseksi an-
taa määräyksiä ja ohjeita suunnitelmien sisällöstä.
1970-luvulla perustetun Suomen rakentamismää-
räyskokoelman sivumäärä paisuikin nopeasti käsi-
kirjatyyppiseksi. Käytännössä kävi usein niin, että
suunnitelmissa tekniset määräykset osapuilleen
täyttyivät, mutta suunnittelija oli jättänyt ratkaise-
matta esimerkiksi kaupunkikuvalliset, esteettiset tai
rakennushistorialliset kysymykset, koska niistä ra-
kentamismääräyskokoelmassa ei puhuttu mitään.
Suunnittelijapätevyydet tehtävän vaativuuden
mukaan
Viime vuosituhannen lopulla ympäristöministe
riön työryhmät hioivat maankäyttö- ja rakennus-
lain ja asetuksen lopullista sisältöä. Ajatuksena oli
mm., että alalla toimivien ammattitaitovaatimus tu-
lisi määritellä, jotta rakentamisen ja rakennetun ym-
päristön laatu paranisi. Rakennuksen suunnitteli-
jan tutkintovaatimus esitettiin maankäyttö- ja ra-
kennusasetuksessa. Vaativaan suunnittelutehtävään
edellytettiin
”ao. tehtavän soveltuva rakennusalan
korkeakoulututkinto taikka aikaisempi rakennusalan
ammatillisen korkea-asteen tai sita vastaava tutkinto
seka riittava kokemus”
. Pienehköissä suunnitteluteh-
tävissä vaadittiin teknikkotason tutkinto ja vähäisissä
riitti itseluottamus. Uutena asiana laki määritteli vel-
vollisuuksia rakennushankkeeseen ryhtyvälle. Kos-
ka kuka tahansa voi ryhtyä rakentamaan, avuksi tar-
vittiin
suunnittelun kokonaisuudesta ja sen laadusta
vastaava pätevä henkilö, pääsuunnittelija
.
Iso muutos edellytti tarkentavia ohjeita. Ympä-
ristöministeriö uusi Suomen rakentamismääräys
kokoelman osan A2, siihen lisättiin määräykset
ja ohjeet suunnittelutehtävien vaativuudesta ja
suunnittelijoiden pätevyydestä. Olin mukana työ-
ryhmässä, osin jäsenenä, osin sihteerinä. Idea tau-
lukkomuotoisesta jaosta eri vaativuusluokkiin syn-
tyi ns. arkkitehtitaksasta, joka oli aikaa sitten pois-
tunut käytöstä. Sehän oli perustunut luetteloon
rakennussuunnittelutehtävistä, jotka oli jaettu vaa-
tivuudeltaan ja työmäärältään eri luokkiin – kon-
serttisalit olivat eri kategoriaa kuin asuinkerrosta-
lot, paloasemat tai teollisuushallit. Uusi A2 tuli tau-
lukoineen voimaan 2002. Aika ei kuitenkaan vielä
ollut kypsä antamaan asiasta määräyksiä, taulukot
jäivät ohjeen tasolle.
Marja Heikkilä-Kauppinen
Pääsuunnittelija?
Kuva: Marja Heikkilä-Kauppinen