Table of Contents Table of Contents
Previous Page  27 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 27 / 76 Next Page
Page Background

Rakennettu Ympäristö 2/16

27

Kokemuksia uusista ja

uudistetuista pätevyyksistä

FISE uudisti maankäyttö- ja rakennuslakiin perustuvat pätevyytensä MRL-

lakimuutoksen 41/2014 pohjalta vuonna 2015. Uusittuja ja uusia MRL:n

perustuvia pätevyyksiä on kaiken kaikkiaan 48 kpl. Ne sisältävät suoraan

MRL:n mukaiset pätevyydet sekä sen periaatteiden mukaan rakennetut alan

kehittämät pätevyydet.

M

RL 41/2014 esitti tutkintovaatimukset

yhtenäisenä eri suunnittelu- ja työnjoh-

toaloille. Yhtenäinen käytäntö on hyvä,

mutta lain siirtymäsäännöksen tulkinta

on haastavaa. On suunnittelualoja, joissa ei ole sys-

temaattisesti vaadittu rakennusvalvonnan hyväksyn-

tää. Tällainen ala on esimerkiksi rakennusfysiikan

suunnittelu. Vaikka henkilöt ovat toimineet erittäin

vaativien kohteiden vastuullisena rakennusfysiikan

suunnittelijoina, siitä ei löydy rakennusvalvonnan

hyväksyntää.

Tutkinto- ja koulutusvaatimusten muutokset

Laissa mainittu aiempi teknikon tutkinto on aiheut-

tanut väärinkäsityksiä. Teknillisessä koulussa talon-

rakennuksen tai tien- ja vesirakennuksen opinto-

suunnilta valmistuneista teknikoista on yleisesti käy-

tetty nimitystä rakennusmestari, vaikka se ei tuolloin

ollutkaan virallinen tutkintonimike. Työteknikko on

sitä suppeampi tutkinto ja ei ole siten lain tarkoitta-

ma teknikon tutkintoa vastaava tutkinto.

MRL:ää

täydentävissä

ympäristöministeriön

ohjeissa on annettu eri suunnittelu- ja työnjohto-

alojen ohjeelliset kokonaisopintopistevaatimukset.

Vaatimukset ovat yleisesti korkeampia kuin aiem­

min. FISEn vaatimuksissa opintovaatimukset on

esitetty monella alalla ympäristöministeriön ohjetta

tarkemmin, jotta pätevyyslautakunnat voivat työs-

kennellä tasapuolisesti ja pätevyyden kannalta kes-

keisten osaamisalueiden osaaminen varmistetaan.

Ammattikorkeakoulut ja yliopistot ovat kiitettä-

västi lähteneet kehittämään opetussuunnitelmiaan

uudistuksen pohjalta. Ammattikorkeakoulut ovat

yhteistyössä parhaillaan laatimassa uutta ohjeel-

lista suunnittelupuolen opetussuunnitelmaa, jossa

eri suunnittelualojen opintojaksot ja -sisällöt kuva-

taan ohjeellisesti. Tavoitteena on, että opiskelijalle

tarjottaisiin vaativan vaativuusluokan opinnot niil-

lä suunnittelualoilla, joihin ammattikorkeakoulu

profiloituu. Yhteismitallisuus helpottaa FISEn päte-

vyyslautakuntien arviointityötä ja rakennusvalvon-

tojen kelpoisuuden arviointia. Lisäksi se palvelee

opiskelijaa myös esim. hänen vaihtaessaan oppilai-

tosta tai hakeutuessaan täydennys- ja jatko-opintoi-

hin.

Ennen lakimuutosta valmistuneilla on usein

puutteita kasvaneissa opintovaatimuksissa. Tätä

varten tarvitaan joustavia mahdollisuuksia täyden-

tää opintoja. Tällaisia ovat esim. avoimen ammatti-

korkeakoulun tai yliopiston kautta suoritetut opin-

not ja alan muiden koulutustahojen järjestämä täy-

dennyskoulutus. Keskeistä on, että nämä opinnot

ovat sisällöltään, kestoltaan ja laadultaan vaaditun

tasoisia ja osaaminen on tunnistettu varmalla me-

netelmällä. Opinnot on esitettävä opintopisteinä eli

1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä.

• Tärkeää on, että opiskelijoita informoidaan

mahdollisimman aikaisessa vaiheessa valintojen

merkityksestä tulevaan työuraan. Vastuu oman

osaamisen osoittamisessa on opiskelijalla itsel-

lään ja siksi kannattaa myös painottaa, että suo-

ritettujen opintojen tarkat sisältökuvaukset tulee

pitää tallessa.

• FISE on tuonut kaikkiin pätevyyksiin päivitys-

koulutusvaatimuksen. Pätevyyttä uusittaessa

on osoitettava, että on kehittänyt osaamistaan

koulutuksella. Pelkkä perustutkinto ja työkoke-

mus eivät enää riitä, sillä alan tekniikat kehitty-

vät nopeasti ja lainsäädäntö muuttuu jatkuvasti.

Lisäksi pitäisi hallita ainakin perusasiat uusilta

aihealueita, joita ovat esim. kokonaisenergiate-

hokkuus, sisäilmastoasiat, BIM ja paikkatieto.

Muuttuneet työkokemusvaatimukset

Työkokemusvaatimuksia kiristettiin lakimuutokses-

sa. Pätevyyshakemuksissa esitetty kokemus on usein

laadultaan pätevyysvaatimusten mukaista, mutta

kestoltaan liian lyhyt. Lisäksi työkokemus saattaa

Marita Mäkinen