Rakennettu Ympäristö 1/17
29
ne tarvittaisiin parempia kulkuyhteyksiä. Karttamer-
kintöjä saatiin huikeat 33 000. Vastaajia oli yhteensä
noin 4 700. Karttamerkintöjen lisäksi analysoitavaksi
saatiin 9 000 avovastausta.
”Millään aikaisemmin käytössä olleella taval-
la emme olisi saaneet näin valtavan suurta ja arvo-
kasta aineistoa käyttöömme”, toteaa Helsingin kau-
punkisuunnitteluviraston viestintäpäällikkö
Heikki
Mäntymäki
.
Varsinaisia yllätyksiä aineisto ei tarjonnut. Vah-
vistusta saatiin esimerkiksi Hämeentien pyörätien
tarpeelle sekä muiden jo tunnistettujen kulkuyhte-
yksien parannustarpeelle. Arvokasta tietoa saatiin
siitä, mille alueille ihmiset kokevat lisärakentami-
sen sopivan ja minne eivät. Lisärakentamista ehdo-
tettiin usein omaan kaupunginosaan.
Helsingin kaupungin vastausaineistoon pääsee
tutustumaan Mapitan rakentaman kuntalaiskäyt-
töliittymän kautta
http://yleiskaava.maptionnaire.com/fi/.
Kunhan asuinympäristö vain kiinnostaisi
Espoossa on käytetty viime vuosina kansalaisten
osallistamiseen sekä Haravaa että Maptionnairea.
”Olemme saaneet molemmilla työkaluilla todel-
la hyviä vastauksia”, kertoo yleiskaavasuunnittelija
Seija Lonka
. Lonka on selvittänyt Espoon pohjois-
ja keskiosien yleiskaava-alueen asukkaiden näkö-
kulmia ja tarinoita alueen hengestä. Kartalle pyy-
dettiin merkitsemään kohtaamispaikkoja, viihtyisiä
paikkoja, maamerkkejä ja muuten tärkeitä paikkoja.
Lisäksi kysyttiin hiljaisia alueita, säilytettäviä aluei-
ta ja alueita, joille tarvittaisiin uusia palveluita. Alu-
een noin 50 000 asukkaasta vastasi vajaa 200. Pistei-
Lahden kouluissa merkittiin kartalle lähiluontoalueet, joita käytetään opetuksessa. Kuvassa näkyy ikkuna, jossa kysytään
tarkentavia tietoja, kun luontoalue on ensin rajattu.
Kuvakaappaus Maptionnairen analyysityökalusta. Lahden kouluille tehdystä lähiluontokyselystä näkyy lähiluontopaikannuksia.