Rakennettu Ympäristö 1/17
33
lain perusteluissa todetaan, että mitä tahansa julki-
siksikaan arvioituja henkilötietoja ei tule viedä tie-
toverkkoon. Esimerkiksi osoite, puhelinnumero ja
sähköpostiosoite ovat sellaisia henkilötietoja, joi-
den julkaiseminen on yleensä tarpeetonta kuntalai-
sen tiedonsaannin kannalta. Esimerkiksi henkilöva-
lintaa koskevissa päätöksissä taas eräät henkilötie-
dot, kuten nimitiedon ja mahdollisesti ammattia tai
koulutusta koskevat tiedot, voivat olla välttämättö-
miä asian arvioimiseksi muutoksenhaun kannalta.
Pöytäkirjassa julkaistut henkilötiedot on poistet-
tava internetistä kuntalain mukaisen oikaisuvaati-
mus- tai valitusajan päättyessä (14 pv tai 30 pv). Ai-
emmin vastaavaa nimenomaista velvoittavaa sään-
nöstä ei ole ollut, vaan henkilötietojen verkossa pi-
toaika on määritetty tiedottamistarpeen perusteella.
Uutta kuntalakia sovellettaessa saattaa muodos-
tua mutkikkaaksi kysymys, mitkä henkilötiedot ovat
tiedonsaannin kannalta välttämättömiä henkilötie-
toja ja mitkä tiedot tulee julkaista, jotta kuntalain
mukainen tiedoksianto tapahtuu asianmukaisesti.
Keskeisiä kuntalain mukaan tiedoksi annettavia
maankäytön ja rakentamisen asioita ovat muunmu-
assa kaavapäätökset, rakennusjärjestyksen hyväksy-
minen ja taksan hyväksyminen. Omia erikoistapa-
uksiansa ovat maankäyttö- ja rakennuslain mukai-
set hallintopakkoasiat silloin, kun pääasian ohella
päätetään myös valvontamaksusta. Näissä tilanteis-
sa pääasiaan haetaan muutosta hallintovalituksella
ja valvontamaksun osalta taas muutoksenhaku ta-
pahtuu kuntalain mukaisesti (ks. KHO 30.11.1999
taltio 3879).
Pöytäkirjasta saatetaan joutua tekemään useam-
pia julkaisuversioita varsinaisen pöytäkirjan lisäksi.
Näiden versioiden lukumäärä riippuu esimerkiksi
siitä, missä vaiheessa kunnallisasiat ovat. Pöytäkirja
voi myös sisältää sekä kuntalain että erityislain, ku-
ten maankäyttö- ja rakennuslain, mukaan tiedoksi
annettavia asioita (ks. kuvio). Kuntien tietojärjestel-
mien tulisikin jatkossa mahdollistaa pöytäkirjojen
erilaisten verkkoversioiden julkaiseminen eri ajan-
kohtina.
Kunta ei vastaa siitä, jos tiedot ovat löydettävissä
hakukonepalvelujen kautta, kun kunta on poistanut
henkilötiedot ajallaan omalta verkkosivultaan.
Salassa pidettäviä tietoja ei koskaan saa julkais-
ta internetissä. Jos asia on kokonaan salassa pidet-
tävä, pöytäkirjassa julkaistaan ainoastaan maininta
salassa pidettävän asian käsittelystä.
Kunnan ilmoitukset jatkossa internetissä
Uuden kuntalain 108 §:n mukaan kunnan ilmoituk-
set saatetaan jatkossa tiedoksi julkaisemalla ne inter-
netissä seka tarpeen vaatiessa myös muulla kunnan
päättämällä tavalla. Ilmoitusta on pidettävä tietover-
kossa 14 vuorokautta, jollei asian luonteesta muu-
ta johdu tai ilmoitusajasta ole säädetty erikseen. Il-
moituksen mahdollisesti sisältämät henkilötiedot on
poistettava tietoverkosta edellä mainitun ajan kulut-
tua. Internetissä julkaisemisen lisäksi voidaan ilmoi-
tukset edelleen julkaista muuallakin, esimerkiksi sa-
nomalehdessä.
Ilmoitustenosaltaonhuomattava, ettäerityislain-
säädännössä saatetaan edelleen säätää esimerkiksi
ilmoitustaulun käyttämisestä. Niin kauan kuin eri-
tyislainsäädäntöä ei ole muutettu, on sen vaatimuk-
sia normaalisti noudatettava. Esimerkiksi maan-
käyttö- ja rakennusasetuksen 97 §:n mukaisesti jul-
kipanoilmoitukset on laitettava fyysiselle ilmoitus-
taululle.
Maankäyttö- ja rakennuslainsäädännössäonmo-
nin paikoin säädetty ilmoittamisesta ”niin kuin kun-
nalliset ilmoitukset kunnassa julkaistaan”. Tällöin
tulee jatkossa sovellettavaksi uuden kuntalain 108
§:n mukainen menettely. Esimerkiksi kaavaehdo-
tuksen ja rakennusjärjestysehdotuksen nähtäville
asettamisesta on maankäyttö- ja rakennusasetuk-
sen mukaan ilmoitettava siten kuin kunnalliset il-
moitukset kunnassa julkaistaan.
Kunnan toimintaa koskevat keskeiset tiedot
julkaistava internetissä
Kunnan järjestämiä palveluja sekä kunnan toimintaa
koskevat keskeiset tiedot on julkaistava internetissä.
Uuden kuntalain 109 §:ssä on lueteltu ne tiedot, jotka
ainakin on julkaistava. Niihin kuuluvat muun muas-
sa hallintosääntö, kuntien yhteistoimintaa koskevat
sopimukset ja palveluista perittävät maksut. Esimer-
kiksi taksat on siten laitettava kunnan verkkosivuille.
Myös kunnallisten määräysten, kuten rakennusjär-
jestyksen, on katsottava kuuluvan tietoverkossa saa-
tavilla pidettäviin tietoihin.
Varsinainen
pöytäkirja
3. julkaisuversio
Valitusajan
päättyessä ed.
lisäksi poistetaan
loput henkilötiedot
asioista, joissa
muutoksenhakuna
kuntalain mukainen
kunnallisvalitus
1. julkaisuversio
Poistettu henkilötiedot
muista kuin kuntalain
mukaan tiedoksi annettavista
asioista sekä kuntalain
mukaan tiedoksi annettavista
asioista ne henkilötiedot,
jotka eivät ole tiedonsaannin
kannalta välttämättömiä
2. julkaisuversio
Oikaisuvaatimusajan
päättyessä ed.
lisäksi poistetaan
loput henkilötiedot
asioista, joissa
muutoksenhakuna
kuntalain mukainen
oikeusvaatimus