6
Rakennettu Ympäristö 1/16
AILA KORPIVAARA
OP Ryhmän uusi toimitalo Vallilassa,
pääsuunnittelija arkkitehti Asmo Jaaksi.
Eläintarhanlahden Meripaviljonki,
pääsuunnittelija arkkitehti Simo Freese.
Kuva: Jani Forsberg
Itsehallintoalueet ja rakennusvalvonta
Muutos kohti suurempia rakennusvalvontayksikköjä on ollut hidas. Nykyistä edeltävä
hallitus päätti, että rakennusvalvontatoimi kootaan ylikunnallisiksi ja suuremmiksi,
asiantuntemukseltaan ja toiminnaltaan yhtenäisemmiksi yksiköiksi, jotka kattaisivat
toimintansa täysimääräisesti lupamaksuilla.
K
uten sittemmin tunnettua, päätöksen toteu-
tuksen tarkempi suunnittelu jäi odottamaan
kuntarakenneuudistusta ja joidenkin kunnal-
listen toimintojen alueellistamisselvityksiä.
Useamman hallituskauden valmistelussa ol-
lut kuntarakenneuudistus sai uuden muodon, kun
Juha Sipilän
hallituksen ohjelmassa kesällä 2015
asetettiin tavoitteeksi enintään 18 itsehallintoalu-
een perustaminen sosiaali- ja terveydenhuollon
valtakunnallisen rakenteen muodostamiseksi.
Marraskuussa 2015 hallitus linjasi itsehallin-
toalueiden aluejaon perusteet ja SOTE-uudistuk-
sen askelmerkit. Hallitus linjasi, että maakuntajaon
pohjalle perustettavista itsehallintoalueista tulisi
monitoimialaisia. Se tarkoitti, että niihin sijoitettai-
siin sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävien lisäk-
si pelastustoimen ja maakuntien liittojen tehtävät,
ELY-keskusten alueiden- ja elinkeinoelämän kehit-
tämistehtävät, sekä mahdollisesti ympäristötervey-
denhuollon tehtävät.
Keväällä päätöksiä
Ministeriöt velvoitettiin nopealla aikataululla arvi-
oimaan ja selvittämään, mitä alueellisesti tai kun
tien lakisääteisessä yhteistyössä hoidettavista teh-
tävistä voitaisiin siirtää itsehallintoalueille. Selvitys-
henkilöksi valtioneuvosto kutsui ministeri
Lauri Ta-
rastin
. Kevään 2016 aikana hallitus päättää vuoden
2019 alussa voimaan tulevaksi tarkoitetun uudistuk-
sen lainsäädännön ja muun tarkemman suunnitte-
lun seuraavista askelmerkeistä.
Ympäristöministeriö ehdotti selvityksessään
rakennusvalvontatoimen järjestämisvastuun siir-
tämistä kunnilta itsehallintoalueille. Rakennus-
valvontatoimen järjestämisvastuun siirto itsehal-
lintoalueille tuottaisi samat edut kuin edellisellä
hallituskaudella tavoitellut ylikunnalliset rakennus-
valvontayksiköt olisivat tuottaneet. Suuremmilla yk-
siköillä olisi vahvempi rooli, ne pystyisivät tarjoa-
maan monipuolista ammatillista osaamista ja hank-
kimaan erityisosaamista. Riittävät resurssit myös
mahdollistaisivat toiminnan kehittämisen sekä käy-
täntöjen ja tulkintojen yhdenmukaistamisen. Toi-
minnan ennakoitavuus paranisi ja asiakkaiden koh-
telu tasapuolistuisi eri puolilla Suomea.
Ympäristöministeriö ehdotti myös, että kuntien
ympäristötoimen tehtävät siirrettäisiin itsehallin-
toalueille. Niukkojen voimavarojen ja kuntakohtai-
sesti vaihtelevan osaamisen tilalle ympäristötoimen
siirrolla arvioitiin saavutettavan mm. parempaa
asiantuntemusta, erikoistumismahdollisuuksia,
puolueettomuutta ja riippumattomuutta sekä toi-
minnan yhdenmukaisuutta ja tehokkuutta. Ympä-
ristöministeriön mielestä synergiahyödyt olisivat
merkittäviä, jos pelastustoimen ja ympäristötervey-
denhuollon lisäksi myös ympäristötoimi ja raken-
nusvalvonta siirtyisivät itsehallintoalueille.
Pelastustoimen hallinnollinen uudistus etenee
Pelastustoiminnan valtakunnallisen johtamisen,
suunnittelun, ohjauksen, valvonnan ja koordinaati-
on vahvistamis- ja parantamistavoitteet on kirjattu