Rakennettu Ympäristö 6/2015 - page 52

52
Rakennettu Ympäristö 6/15
KHO:n päätöksiä
Lepakot. Hävittämis- ja heikentämiskielto.
Poikkeaminen.
Luonnonsuojelulaki.
KHO 9.11.2015 taltio 3201
Julkaistu, muu päätös
UudenmaanELY-keskus
myön-
si (7.3.2014) Helsingin kaupungin
rakennusvirastolle luvan poiketa
luonnonsuojelulain 49.1 §:n mu-
kaisesta lepakoiden lisääntymis-
ja levähdyspaikkoja koskevasta
hävittämis- ja heikentämiskiellos-
ta tietyin ehdoin. Ehdot koskivat
mm. korkean puuston säilyttämis-
tä Koirasaarentien uuden tielin-
jan molemmin puolin mahdolli-
simman paljon; tien valaistuksen
rajoittamista ainakin lepakoiden
lisääntymisaikana; lepakonpönt-
töjen asentamista Koirasaarentien
eteläpuolelle; rakentamisen vaiku-
tusten seuraamista rakennustyön
aikana ja kahden vuoden ajan val-
mistumisen jälkeen.
ELY-keskus määräsi, että päätös
voidaan panna täytäntöönmahdol-
lisestamuutoksenhausta huolimat-
ta.
Helsingin hallinto-oikeus
hyl-
käsi (17.12.2014) Stansvikin kyläyh-
distys ry:n valituksen.
Perusteluja:
Poikkeus luonnon-
suojelulain 49 §:n 1 momentin hä-
vittämis- ja heikentämiskiellosta
voidaan luontodirektiivin mukaan
myöntää muun ohella erittäin tär-
keän yleisen edun kannalta pa-
kottavasta syystä. Komission ohje-
asiakirjan mukaan asiassa voidaan
ottaa huomioon komission ohje-
kirja
Natura 2000 -alueiden suojelu
ja käyttö Luontodirektiivin 92/43/
ETY 6 artiklan säännökset
, jonka
kohdan 5.3.2 mukaan vain julki-
set edut voidaan ottaa huomioon
direktiivin suojelutavoitteiden
vastapainona. Ottaen huomioon
hankkeesta saatu selvitys Koira-
saarentien rakentamiselle uuden
Kruunuvuorenrannan kaupun-
ginosan alueen asukas- ja työpaik-
kaliikennettä varten alueelliseksi
kokoojakaduksi on olemassa luon-
todirektiivin 16 artiklan 1 kohdan
c alakohdassa tarkoitettu erittäin
tärkeä yleisen edun kannalta pa-
kottava syy.
Koirasaarentien suunniteltu
linjaus on asemakaavanmukainen.
Hakemuksessa esitetyillä haittoja
lieventävillä toimenpiteillä ja poik-
keamislupapäätöksen ehdoilla on
pyritty ottamaan huomioon lepa-
koiden suojelua alueella. Hake-
muksen kohteena olevat lepakko-
lajit pohjanlepakko, viiksi-/isoviik-
sisiippa ja korvayökkö ovat melko
yleisiä niin valtakunnallisesti kuin
alueellisestikin ja niiden uhanalai-
suusluokitus Suomessa on LC (elin-
voimainen). Kaivoshuvila ja Schau-
manin huvila ovat asemakaavassa
suojeltuja, joten niissä sijaitseviin
lisääntymis- ja levähdyspaikkoihin
ei kohdistu välittömiä muutoksia.
Korvaavia toimenpiteitä ei olemai-
nittu luontodirektiivin 16 artiklassa
eikä niitä ole määritelty myöskään
muualla luontodirektiivissä. Ha-
kija on kuitenkin velvoitettu lupa-
ehtoihin 1–6 otetuin määräyksin
lepakoille aiheutuvien haittojen
lieventämiseen tähtääviin toimen-
piteisiin. Kun otetaan huomioon
asiassa saatu selvitys, kysymykses-
sä olevien lepakkolajien suojelun
tila Suomessa sekä asiassa määrä-
tyt lupaehdot, Koirasaarentien län-
siosan rakentamisesta Kaivoshu-
vilan lepakoiden siirtymäreitille
johtuva lepakoiden lisääntymis- ja
levähdyspaikan heikentäminen ei
pitkällä aikavälillä tarkasteltuna
kuitenkaan todennäköisesti hei-
kennä alueen lepakkokantojen
elinvoimaisuutta. Poikkeus ei siten
haittaa lepakkolajien suotuisan
suojelun tasoa niiden luontaisella
levinneisyysalueella.
Korkein hallinto-oikeus
hyl-
käsi kyläyhdistyksen valituksen.
Hallinto-oikeuden päätöstä ei
muutettu.
Toimituksen huomautuksia
RY-lehden numerossa 2/13 (s.
54–55) on kommentoitu vuosikir-
jaratkaisua
KHO:2013:15
, jossa
myös oli kysymys luvasta poiketa
pohjanlepakon (Eptesicus nilsso-
nii) lisääntymis- ja levähdyspaikan
suojelusta. Luonnonsuojelulain
49.3 §:n mukaista poikkeusta ha-
ettiin, jotta olisi päästy purkamaan
1,5-kerroksinen kylmilleen jäänyt
rintamamiestalo ja ottamaan tont-
ti v. 2003 hyväksytyn asemakaa-
van mukaiseen kerrostaloraken-
tamiseen Raisiossa. Kun otettiin
huomioon kunnan viranomaisen
esittämät vaihtoehtoiset, raken-
nuksen käytön pohjanlepakoiden
lisääntymispaikkana turvaavat rat-
kaisut, poikkeuksenmyöntämiselle
ei tapauksessa katsottu olevan pe-
rustetta.
Niin sanottujen direktiivilajien
lisääntymis- ja levähdyspaikkojen
hävittämistä ja heikentämistä kos-
keva kielto on voimassa suoraan
lain nojalla. Kiellon rikkominen
tahallisesti tai törkeästä huoli-
mattomuudesta on rangaistavaa
(LuonnonsuojeluL 58.3 §) Luon-
nonsuojelulain 49 §:n 1 moment-
tia tiukennettiin EU-komission
vaatimuksesta lain muutoksella
553/2004. Lakiin siihen asti sisäl-
tynyt määre ”selvästi luonnossa
havaittavista” lisääntymis- ja leväh-
dyspaikoista poistettiin. Samassa
yhteydessä maa- ja metsätalous-
ministeriö sekä ympäristöminis-
teriö julkaisivat 30.6.2004 päivätyn
ohjeen liito-oravan lisääntymis- ja
levähdyspaikkojen määrittämises-
1...,42,43,44,45,46,47,48,49,50,51 53,54,55,56,57,58,59,60
Powered by FlippingBook