Table of Contents Table of Contents
Previous Page  11 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 76 Next Page
Page Background

Rakennettu Ympäristö 4/16

11

lumuistiot. Tämä uudistustyö on nyt ympäristöminis-

teriössä tiiviisti työn alla.

Uudistuksen keskeisenä tavoitteena on rakenta-

mista koskevan sääntelyn selkeys sekä sen soveltami-

sen yhtenäisyys ja ennakoitavuus. Uudistuksen yhtey-

dessä sääntelyä myös vähennetään.

Nykymuotoisten ohjeiden antaminen asetuksen

liitteenä lopetetaan nykyisen perustuslain tulkinnan

vastaisena. Ympäristöministeriö julkaisee jatkossa

tarpeellisilta osin vapaaehtoisia suosituksia.

Suomen rakentamismääräyskokoelma

jatkaa julkaisuna

Eduskunnan ympäristövaliokunta katsoi lakimuu-

tosta koskevassa mietinnössään (YmVM 5/2012 vp -

HE 81/2012 vp), että Suomen rakentamismääräysko-

koelma tulee säilyttää, vaikka rakentamista koskevat

määräykset annetaan jatkossa asetuksina ja julkais-

taan sen mukaisesti. Valiokunnan mukaan rakenta-

mismääräyskokoelma on vakiinnuttanut paikkansa,

ja se palvelee lukuisia toimijoita rakentamisen mää-

räysten helppokäyttöisenä tiedonlähteenä ja ohjeis-

tajana.

Valiokunta edellytti, että rakentamismääräysko-

koelmaan kootaan alalle helppolukuisessamuodossa

kutakin nykyistä rakentamismääräyskokoelman osaa

vastaavasti asianomainen maankäyttö- ja rakennus-

lain säännös olennaisista teknisistä vaatimuksista,

asiaa koskeva asetus sekä siihen liittyvät ohjeet. Näin

kaikki asiaa koskevat säännökset, sekä niihin liittyvät

suositukset, ovat lukijan kannalta helposti löydettä-

vissä.

Valiokunnan mukaan rakentamismääräyskokoel-

maan voidaan koota myös muiden valtion viran-

omaisten antamia, rakentamista koskevia määräyk-

siä. MRL 13 §:n nykyisen muotoilun mukaan ”ym-

päristöministeriö ylläpitää Suomen rakentamismää-

räyskokoelmaa, johon kootaan tämän lain nojalla

annetut rakentamista koskevat säännökset ja raken-

tamismääräykset sekä ministeriön ohjeet. Suomen

rakentamismääräyskokoelmaan voidaan koota myös

valtion muiden viranomaisten antamia rakentamista

koskevia määräyksiä."

Ympäristöministeriössä uutta ”rakentamismäärä-

yskokoelmaa” on sittemmin suunniteltu lainmuutok-

sen ja valiokuntamietinnön perusteella jatkettavaksi

toimialaa palvelevana julkaisuna. Keskeisenä kysy-

myksenä valmistelussa on ollut myös se, miten sel-

keyttää velvoittavien asioiden ja suositusten välinen

ero myös julkaisutasolla. Samalla on pohdittu säh-

köistä julkaisua ympäristöministeriön www-sivuilla,

josta myös asetustilannetta voi seurata vanhaan ta-

paan.

Korjausrakentamisen jousto

Korjausrakentamista koskevien vaatimusten asetta-

misen vaikeus ja soveltaminen on vanhastaan tut-

tua. Vuoden 2012 maankäyttö- ja rakennuslain uu-

distustyössä teemaa käytiin läpi huolella. Nyt tilanne

oli toinen, ja ainoa mahdollisuus oli erottaa uusien

rakennusten rakentamista koskevat vaatimukset ra-

kennusten korjaustöistä.

Tuolloisen hallituksen esityksen tarkoituksena

oli jatkaa nykyistä käytäntöä rakentamismääräys-

ten joustavasta soveltamisesta rakennuksen korjaus-

ja muutostöissä. Tämä tarkoitus kirjattiin MRL 117

a–117 g §:ien yksityiskohtaisiin perusteluihin.

Korjausrakentamisen jousto jakaantuu vielä käyn-

nissä olevalla siirtymäkaudella kahteen järjestel-

mään. Siirtymäsäännöksellä jätettiin viideksi vuodek-

si voimaan MRL 13.3 §. Näin voimassa olevien van-

hojen rakentamismääräysten korjausrakentamista

koskeva tulkinta ei muutu, vaan vanhoja rakentamis-