Rakennettu Ympäristö 4/16
11
lumuistiot. Tämä uudistustyö on nyt ympäristöminis-
teriössä tiiviisti työn alla.
Uudistuksen keskeisenä tavoitteena on rakenta-
mista koskevan sääntelyn selkeys sekä sen soveltami-
sen yhtenäisyys ja ennakoitavuus. Uudistuksen yhtey-
dessä sääntelyä myös vähennetään.
Nykymuotoisten ohjeiden antaminen asetuksen
liitteenä lopetetaan nykyisen perustuslain tulkinnan
vastaisena. Ympäristöministeriö julkaisee jatkossa
tarpeellisilta osin vapaaehtoisia suosituksia.
Suomen rakentamismääräyskokoelma
jatkaa julkaisuna
Eduskunnan ympäristövaliokunta katsoi lakimuu-
tosta koskevassa mietinnössään (YmVM 5/2012 vp -
HE 81/2012 vp), että Suomen rakentamismääräysko-
koelma tulee säilyttää, vaikka rakentamista koskevat
määräykset annetaan jatkossa asetuksina ja julkais-
taan sen mukaisesti. Valiokunnan mukaan rakenta-
mismääräyskokoelma on vakiinnuttanut paikkansa,
ja se palvelee lukuisia toimijoita rakentamisen mää-
räysten helppokäyttöisenä tiedonlähteenä ja ohjeis-
tajana.
Valiokunta edellytti, että rakentamismääräysko-
koelmaan kootaan alalle helppolukuisessamuodossa
kutakin nykyistä rakentamismääräyskokoelman osaa
vastaavasti asianomainen maankäyttö- ja rakennus-
lain säännös olennaisista teknisistä vaatimuksista,
asiaa koskeva asetus sekä siihen liittyvät ohjeet. Näin
kaikki asiaa koskevat säännökset, sekä niihin liittyvät
suositukset, ovat lukijan kannalta helposti löydettä-
vissä.
Valiokunnan mukaan rakentamismääräyskokoel-
maan voidaan koota myös muiden valtion viran-
omaisten antamia, rakentamista koskevia määräyk-
siä. MRL 13 §:n nykyisen muotoilun mukaan ”ym-
päristöministeriö ylläpitää Suomen rakentamismää-
räyskokoelmaa, johon kootaan tämän lain nojalla
annetut rakentamista koskevat säännökset ja raken-
tamismääräykset sekä ministeriön ohjeet. Suomen
rakentamismääräyskokoelmaan voidaan koota myös
valtion muiden viranomaisten antamia rakentamista
koskevia määräyksiä."
Ympäristöministeriössä uutta ”rakentamismäärä-
yskokoelmaa” on sittemmin suunniteltu lainmuutok-
sen ja valiokuntamietinnön perusteella jatkettavaksi
toimialaa palvelevana julkaisuna. Keskeisenä kysy-
myksenä valmistelussa on ollut myös se, miten sel-
keyttää velvoittavien asioiden ja suositusten välinen
ero myös julkaisutasolla. Samalla on pohdittu säh-
köistä julkaisua ympäristöministeriön www-sivuilla,
josta myös asetustilannetta voi seurata vanhaan ta-
paan.
Korjausrakentamisen jousto
Korjausrakentamista koskevien vaatimusten asetta-
misen vaikeus ja soveltaminen on vanhastaan tut-
tua. Vuoden 2012 maankäyttö- ja rakennuslain uu-
distustyössä teemaa käytiin läpi huolella. Nyt tilanne
oli toinen, ja ainoa mahdollisuus oli erottaa uusien
rakennusten rakentamista koskevat vaatimukset ra-
kennusten korjaustöistä.
Tuolloisen hallituksen esityksen tarkoituksena
oli jatkaa nykyistä käytäntöä rakentamismääräys-
ten joustavasta soveltamisesta rakennuksen korjaus-
ja muutostöissä. Tämä tarkoitus kirjattiin MRL 117
a–117 g §:ien yksityiskohtaisiin perusteluihin.
Korjausrakentamisen jousto jakaantuu vielä käyn-
nissä olevalla siirtymäkaudella kahteen järjestel-
mään. Siirtymäsäännöksellä jätettiin viideksi vuodek-
si voimaan MRL 13.3 §. Näin voimassa olevien van-
hojen rakentamismääräysten korjausrakentamista
koskeva tulkinta ei muutu, vaan vanhoja rakentamis-