Rakennettu Ympäristö 4/16
7
M
iten näitä tavoitteita halutaan edistää, on
listattu osin hyvinkin yksityiskohtaisina
kirjauksina hallitusohjelman Asuntora-
kentamisen lisääminen -liitteeseen.
Hallitusohjelman toteuttaminen etenee useassa
eri aallossa. Maakuntakaavojen ja kuntien yhteisten
yleiskaavojen vahvistamisesta ympäristöministeriös-
sä luovuttiin viime helmikuun alussa. Poikkeamistoi-
mivalta siirrettiin kokonaan kuntien harkintaan huh-
tikuussa. Jatkovalitusmahdollisuuksia ollaan rajaa-
massa valituslupamenettelyä laajentamalla. Yhden
luukun palvelukonseptia kehitetään. Rakentamis-
määräysten selkeyttäminen on hyvässä vauhdissa.
Oma kokonaisuutensa on kaavoituksen ja raken-
tamisen lupien sujuvoittaminen. Siihen liittyvien hal-
litusohjelman kirjausten toimeenpanemiseksi val-
misteltu maankäyttö- ja rakennuslain muutosesitys
on annettu vastikään eduskunnalle. Tavoitteena on,
että muutokset saataisiin voimaan ensi keväänä.
Kaupan ohjaus kevenee
Vaikutuksiltaanmerkittävimmät muutosesitykset liit-
tyvät vähittäiskaupan suuryksiköiden sijainnin oh-
jaukseen. Tavoitteena on lisätä toimialan kilpailun
kehittymistä ja kaupan toimijoiden edellytyksiä ke-
hittää palvelujaan ja toimintakonseptejaan kilpailu-
ja kuluttajaviranomaisten vaatimusten mukaisesti.
Suuryksikön kokoraja nousisi nykyisestä 2000 ker-
rosneliömetristä kaksinkertaiseksi. Tämä tarkoittaisi
käytännössä sitä, että päivittäistavarakaupan super-
market-kokoluokan myymälät ja mm. tyypilliset Lidl-
kauppaketjun liikkeet jäisivät kokorajan alapuolelle.
Paljon tilaa vaativan kaupan osalta pääosa rautakau-
poista, autokaupoista ja puutarha-alan kaupoista alit-
taisi myös uuden kokorajan.
Vähittäiskaupan suuryksiköiden enimmäismitoi-
tus tulisi esityksenmukaan osoittaamaakuntakaavas-
sa vain keskustatoimintojen alueiden ulkopuolella.
Niin ikään luovuttaisiin velvoitteesta ottaa huomioon
kaupan toimiala sijainnin perusteena. Se korvattai-
siin palvelujen saavutettavuudella. Jatkossakin vähit-
täiskaupan suuryksikön ensisijainen sijaintipaikka
olisi keskusta-alue.
Kaavojen ohjausvaikutukseen muutoksia
Nykyisin yleiskaavaa voidaan käyttää suoraan raken-
tamisen mahdollistavana kaavana vain rannoilla ja
sellaisissa kylissä, joissa ei ole merkittävää rakenta-
mispainetta. Edellisen osalta ongelmaksi on koettu
rantaan asti ulottuvat kyläalueet, joissa kyläraken-
teen ja loma-asutuksen suunnittelutarpeen eroa ei
ole aina voitu huomioida riittävästi. Jälkimäinen ra-
jaus on johtanut siihen, että yleiskaavaa ei ole voitu
käyttää suoraan rakentamisen ohjaamiseen esimer-
kiksi kasvavissa kylissä kaupunkien lievealueilla.
Esityksessä annettaisiin rantaan ulottuvien kylä-
alueiden kaavoissa mahdollisuus luopua edellytyk-
sestä jättää riittävä yhtenäinen rakentamaton alue.
Suoraan rakentamista ohjaavia yleiskaavoja voitai-
siin jatkossa laatia myös rakentamispaineisiin ky-
liin. Tämä ei kuitenkaan voisi koskea taajamia, jois-
sa maankäytön ohjaustarve edellyttää asemakaavan
laatimista. Sellaisia ovat esimerkiksi tiiviit pientalo-
alueet, jotka edellyttävät keskitettyä kunnallistekniik-
kaa tai liikennejärjestelyjä tai jo asemakaavoitettujen
alueiden laajentaminen.
Hierarkkisen kaavajärjestelmämme perusperiaate
on, että yleispiirteisempi kaava ohjaa yksityiskohtai-
semman kaavan laatimista tai muuttamista. Käytän-
nössä erityisesti yleiskaavat eivät ole aina ajantasai-
sia, jolloin olosuhteiden merkittävä muutos saattaa
vaikeuttaa tarvittavan asemakaavan laatimista.
Jatkossa olisi mahdollista muuttaa asemakaavaa
vanhentuneen yleiskaavan ohjausvaikutuksen estä-
mättä, jos voidaan varmistua asemakaavoituksen so-
veltumisesta yleiskaavan kokonaisuuteen ja yleiskaa-
van sisältövaatimusten huomioon ottamisesta. Täl-
laisia tilanteita voisivat olla esimerkiksi yleiskaavan
ikä tai että se onmyöhemmin laaditunmaakuntakaa-
van vastainen. Myös parhaillaan laadittavana olevan
yleiskaavan linjaukset ja sisältö voisi tulla kysymyk-
seen poikkeamisen perusteena.
Yleispiirteisiä kaavoja on voitu laatia tarvittaessa
vaiheittain tarkastelemalla ajankohtaisia teemoja tai
osakokonaisuuksia. Asemakaavoituksessa aiemmin
laaditun kaavan avaaminen kokonaisuudessaan ei
ole kaikissa tilanteissa tarkoituksenmukaista.
Kaavoituksen ja rakentamisen lupien
sujuvoittaminen eduskuntaan
Hallituksen maankäyttö- ja rakennuslakiin kohdistamat sujuvoittamistavoitteet
voi tiivistää neljään periaatteeseen: helpottaminen, yksinkertaistaminen,
salliminen ja markkinoiden toimivuuden edistäminen.
MATTI VATILO