Rakennettu Ympäristö 4/16
5
Pääkirjoitus
Uudistuksia
Aineellisessa mielessä huomio kiinnittyy varsin-
kin rakentamisen määräysten osalta enemmän ja
enemmän EU:sta tuleviin vaatimuksiin. Tervettä vaa-
timusten yhdenmukaistumista ei voi pitää huonona
asiana. Vuosien varrella on monesti ihmetelty, miksi
naapurimaiden välillä on edelleen huomattavia ero-
ja vaikkapa palomääräyksissä. Toisaalta rakentamis-
tavat ja pelastustoimen järjestelyt saattavat maiden
välillä poiketa niin perustavanlaatuisesti, ettei täy-
delliseen harmonisointiin koskaan voida päästä. Hil-
jattain on poliittisella tasolla tehty avauksia, joissa
Suomen ja Ruotsin palomääräyksiä ryhdytään tar-
kastelemaan harmonisointimielessä. Ennen kuin
niin pitkällä ollaan, tullaan Suomen oma rakenteel-
lista paloturvallisuutta koskeva E1 uudistamaan.
Lausuntojen antamisesta kiinnostuneiden kannat-
taa varata siihen aikaa vaikkapa joulunpyhiksi.
Pari vuotta rakentamisen kentän mieliä askar-
ruttanut lähes nollaenergiarakentaminen ja siihen
liittyvä kansallinen toimeenpano on sekin loppu-
suoralla. Monien kauhistelemaa jättiuudistusta ei
ole tulossa. Energiatehokkuus pysyy imperatiivina,
mutta määräykset sisältävät vaihtoehtoja ja mah-
dollisuuksia saavuttaa eri tavoin uusien rakennus-
ten niin sanottu lähes nollaenergiataso. Pikemmin-
kin voi käydä niin, että uudistusmielisimmät kehittä-
vät omaehtoisesti vähimmäistasoa selvästi parempia
ratkaisuja, unohtamatta missään vaiheessa hyvän si-
säilmaston, huollettavuuden ja kosteusteknisen toi-
mivuuden tärkeyttä. Uuden oppimiselle ja laadun
parantamiselle on nyt tilausta.
20.11.2016
LAURI JÄÄSKELÄINEN
[i] Eija Mäkinen: Kunnallisvalituksesta hallintovalitukseen
kaavoituksessa? Ympäristöministeriön raportteja 10/2016.
R
akentamismääräysten yksinkertaistaminen ja
vähentäminen on ollut säännöllisesti esillä.
Hallitus hallituksen jälkeen on ottanut tavoit-
teeksensa tarpeettomaksi koetun sääntelyn
purkamisen. Juha Sipilän hallitus käynnisti ripeästi
uudistuksia. Rakennetun ympäristön kannalta mer-
kityksellisin jo toteutetuista on huhtikuun alusta
voimaan tullut maankäyttö- ja rakennuslain muutos
196/2016. Kymmenestä suurimmasta kaupungista
saatujen kokemusten myötä siirrettiin valtiolle vielä
osittain kuulunut rakentamisen poikkeamistoimival-
ta kokonaisuudessaan kunnille.
Lisää uudistuksia on tulossa, eivätkä ne välttä-
mättä kalpene jo voimaan saatettujen rinnalla. Vuo-
sia kestänyt urakka, jossa käydään läpi Suomen ny-
kyinen rakentamismääräyskokoelma ja saatetaan
asetukset vastaamaan muun muassa perustuslaista
johtuvat vaatimukset, on loppusuoralla. Poliittisesti
kiinnostava on ollut kysymys viranomaisten ja yksit-
täisten kansalaisten valitusoikeudesta. Kaavavalitus-
ten osalta päättyi kevättalvella valmistunut selvitys
[i]
johtopäätökseen, ettei syytä siirtyä kunnallisvalituk-
sesta hallintovalitukseen ole. Valtaosa kaavavalituk-
sista tehdään asianosaisten toimesta, eikä asianosais-
ten valitusoikeutta voi oikeusturvasyistä loputtomiin
rajoittaa. Kaavavalitukset pelkästään kunnan jäse-
nyyden perusteella ovat loppujen lopuksi suhteellisen
harvinaisia. Sen sijaan valituslupajärjestelmän edel-
leen laajentaminen saattaa nousta ajankohtaiseksi.
Tiuhaan muuttuva lainsäädäntö ja rakentamis-
määräykset pakottavat soveltavat viranomaiset py-
symään hereillä. Samaan aikaan monia valtion vi-
ranomaisia odottavat mittavat uudistukset, jotka
liittyvät maakuntien itsehallinnon muodostamiseen.
Tulevia ratkaisuja vielä hiotaan, mutta jo tällä halli-
tuskaudella on määrä saada maakuntahallinto sote-
ratkaisuineen valmiiksi.
Kuva: Risto Oksanen