8
Rakennettu Ympäristö 4/16
Asemakaavan tarkoituspykälään esitetäänkin nyt
lisäystä, jonka mukaan asemakaavamuutos voitaisiin
laatia myös vaiheittain. Teemana voisi olla esimerkik-
si käyttötarkoituksen muutos, rakennusoikeuden li-
sääminen tai useiden pienialaisten asemakaavojen
suunnitteluperiaatteiden yhtenäistäminen tietyn osa-
kokonaisuuden osalta. Tällaisen ”kevytkaavan” käyt-
töalaksi arvioidaan erityisesti täydennysrakentami-
sen joustavoittaminen.
Myös kaavoituksen viranomaismenettelyyn esite-
tään muutoksia. Asemakaavan hyväksymistä koske-
vaa päätösvaltaa olisi mahdollista siirtää kunnanhal-
litukselle tai lautakunnalle toisin kuin nyt myös vaiku-
tukseltaan merkittävien kaavojen osalta. Pakollisten
viranomaisneuvottelujen määrää ehdotetaan vähen-
nettäväksi. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmas-
ta olisi mahdollista luopua vaikutuksiltaan vähäisten
asemakaavojen osalta.
Suunnittelutarvealueille ja
maisematyölupiin täsmennyksiä
Rakennusluvan edellytyksenä suunnittelutarvealu-
eella on, että rakentaminen ei saa aiheuttaa haittaa
kaavoitukselle tai alueiden käytönmuulle järjestämi-
selle eikä tuottaa haitallista yhdyskuntakehitystä. Sa-
namuotoa on pidetty liian epämääräisenä ja kansa-
laisten kannalta vaikeaselkoisena. Myös suunnittelu-
tarve-edellytyksen ulkopuolelle jäävän rakentamisen
määrittelyä on pidetty liian rajaavana erityisesti maa-
talouden tarpeiden osalta.
Ehdotuksessa asiaa koskevaa pykälää ehdotetaan
täsmennettäväksi niin, että kaavoituksen sijasta käy-
tettäisiin käsitteitä asemakaavoitus ja yleiskaavoitus.
Kielto haitallisesta yhdyskuntakehityksestä korvattai-
siin lupaedellytyksellä, jonka mukaan rakentamisen
on oltava sopivaa yhdyskuntateknisten verkostojen ja
liikenneväylien toteuttamisen sekä liikenneturvalli-
suuden ja palvelujen saavutettavuuden kannalta.
Suunnittelutarpeen ulkopuolelle nyt rajattua
asuntoon tai maatilaan kuuluvaa talousrakennusta
muutettaisiin siten, että se kattaisi talousrakennus-
ta laajemmin maaseutuyritykseen kuuluvat maa- ja
metsätalouden harjoittamisen kannalta tarpeelliset
rakennukset. Sellaisia olisivat esimerkiksi konesuo-
jat, eläinsuojat jamaatalouteen liittyvät varastoraken-
nukset. Rakentaminen näissäkään tilanteissa ei kui-
tenkaan saisi johtaa vaikutuksiltaan merkittävään ra-
kentamiseen tai aiheuttaa merkittäviä haitallisia ym-
päristö- tai muita vaikeuksia.
Uudenlaisena menettelynä ehdotetaan kunnalle
mahdollisuutta päättää, että tietyllä suunnittelutar-
vealueella rakennusluvan edellytykset ovat alueelli-
sesti olemassa. Tällainen tilanne voisi olla esimerkiksi
oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa kyläalueeksi osoi-
tetulla alueella. Loma-asutuksen osalta kunta voisi
rakennusjärjestyksessään osoittaa sellaiset kaavoit-
tamattomat alueet, joilla vapaa-ajanasunnon muut-
taminen pysyvään asuinkäyttöön ei edellyttäisi poik-
keamispäätöstä tai suunnittelutarveratkaisua.
Maisematyölupaa edellyttäviä tilanteita ehdote-
Eläinsuojia koskeviin lupiin on tulossa muutoksia. Kuvassa Otavan entisen Koulutilan navettarakennus.
Kuva: Tommi Ahlberg