Table of Contents Table of Contents
Previous Page  16 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 16 / 76 Next Page
Page Background

16

Rakennettu Ympäristö 4/16

H

allituksen yhtä kärkihanketta esittelevä si-

vusto

www.norminpurku.fi

ei vielä häikäi-

se rohkeilla ja kauaskantoisilla uudistuksil-

la – mutta annettakoon näille niiden tarvit-

sema aika. Normitalkoiden takaa häämöttää samalla

rakentamis- ja maankäyttölainsäädännön isompi re-

montti – ’rakennuskaaren’ valmistelu. Nyt kun met-

ropolihallinto ja myös pks-sote on haudattu, lienee

uusi aluehallinto- ja kuntauudistuskierros pian edes-

sä. Purku-uhkalista on siis mittava.

Jos normien purku tarkoittaa avoimuutta ja jous-

tavuutta byrokratian tilalle, varmaan kaikki kannatta-

vat. Jos se tarkoittaa laadunvarmistuksen alasajoa, on

syytä valpastua – vaikka joku voisi siitäkin innostua.

Jos EU-normittamistarpeen raja kulkee veden-

keittimen ja leivänpaahtimen välillä, mihin saumaan

sellainen osuu kaavoituksessa? Ehkä siinä, saako yli-

opistokorttelissa opiskelijakuppilaa ylläpitää yksityi-

nen yleishyödyllisen sijasta ilman kaavamuutosta ja

korotettua maankäyttömaksua?

Normit ja sopimukset

Länsimetrohanke kuuluu itsessään rakentamisen ja

kaavoituksen maailmaan päätöksentekokuvioineen,

konsultteineen kaikkineen, mutta viimeaikaisista

käänteistä voi ottaa oppia myös miettiessä normien

purkua ja lakien uudistamista.

Käyttöönoton viivästyminen kirvoitti laajaa kes-

kustelua ja ivallista kommentointia. Hanke onkin oiva

esimerkki

Bent Flyvbjergin

tutkimista megaprojek-

tien prosesseista, joita leimaa aikataulujen ja kustan-

nusten holtiton karkaaminen siitä, mitä hankkeesta

päätettäessä on esitetty. Kommenteissa on erityises-

ti nostettu esille kaksi tekijää. Ensinnäkin eri viran-

omaistahojen asettamien normien uskotaan jatkuvas-

ti lisääntyneen ja kiristyneen, keskenään ristiriitaisina

ja hankalasti yhteen sovitettavina. Toiseksi koetaan,

että sopimusten teko, tulkinta ja noudattaminenmuo-

dostavat oman hallitsemattoman ja raadollisen maa-

ilmansa – jonka haltuunotto kannustavaksi win-win-

asetelmaksi olisi ollut Nobel-tasoinen mahdollisuus.

Normitalkoot kaavoituksessa

– byrokratian, laadun vai

ennakko-oletusten purku?

Missä kulkee normittamisen rajat? Miten MRL-uudistus muuttaa valtasuhteita?

Muuttaako digitalisaatio suhdettamme rakennettuun ympäristöön?

top–down

STAFFAN LODENIUS

bottom–up

Kuva: Staffan Lodenius