16
Rakennettu Ympäristö 4/16
H
allituksen yhtä kärkihanketta esittelevä si-
vusto
www.norminpurku.fiei vielä häikäi-
se rohkeilla ja kauaskantoisilla uudistuksil-
la – mutta annettakoon näille niiden tarvit-
sema aika. Normitalkoiden takaa häämöttää samalla
rakentamis- ja maankäyttölainsäädännön isompi re-
montti – ’rakennuskaaren’ valmistelu. Nyt kun met-
ropolihallinto ja myös pks-sote on haudattu, lienee
uusi aluehallinto- ja kuntauudistuskierros pian edes-
sä. Purku-uhkalista on siis mittava.
Jos normien purku tarkoittaa avoimuutta ja jous-
tavuutta byrokratian tilalle, varmaan kaikki kannatta-
vat. Jos se tarkoittaa laadunvarmistuksen alasajoa, on
syytä valpastua – vaikka joku voisi siitäkin innostua.
Jos EU-normittamistarpeen raja kulkee veden-
keittimen ja leivänpaahtimen välillä, mihin saumaan
sellainen osuu kaavoituksessa? Ehkä siinä, saako yli-
opistokorttelissa opiskelijakuppilaa ylläpitää yksityi-
nen yleishyödyllisen sijasta ilman kaavamuutosta ja
korotettua maankäyttömaksua?
Normit ja sopimukset
Länsimetrohanke kuuluu itsessään rakentamisen ja
kaavoituksen maailmaan päätöksentekokuvioineen,
konsultteineen kaikkineen, mutta viimeaikaisista
käänteistä voi ottaa oppia myös miettiessä normien
purkua ja lakien uudistamista.
Käyttöönoton viivästyminen kirvoitti laajaa kes-
kustelua ja ivallista kommentointia. Hanke onkin oiva
esimerkki
Bent Flyvbjergin
tutkimista megaprojek-
tien prosesseista, joita leimaa aikataulujen ja kustan-
nusten holtiton karkaaminen siitä, mitä hankkeesta
päätettäessä on esitetty. Kommenteissa on erityises-
ti nostettu esille kaksi tekijää. Ensinnäkin eri viran-
omaistahojen asettamien normien uskotaan jatkuvas-
ti lisääntyneen ja kiristyneen, keskenään ristiriitaisina
ja hankalasti yhteen sovitettavina. Toiseksi koetaan,
että sopimusten teko, tulkinta ja noudattaminenmuo-
dostavat oman hallitsemattoman ja raadollisen maa-
ilmansa – jonka haltuunotto kannustavaksi win-win-
asetelmaksi olisi ollut Nobel-tasoinen mahdollisuus.
Normitalkoot kaavoituksessa
– byrokratian, laadun vai
ennakko-oletusten purku?
Missä kulkee normittamisen rajat? Miten MRL-uudistus muuttaa valtasuhteita?
Muuttaako digitalisaatio suhdettamme rakennettuun ympäristöön?
top–down
STAFFAN LODENIUS
bottom–up
Kuva: Staffan Lodenius