18
Rakennettu Ympäristö 4/16
kokeiltu – oikeaa kysymystä kun ei ainakaan toistai-
seksi haluttu esittää.
Strateginen suunnittelutyökalu
Strategisen suunnittelun nimeen on vannottu pit-
kään. Ihanteena on suunnittelumenetelmä, jossa
muutosten hallinta ja niiden ympäristöllisten, sosi-
aalisten, oikeudellisten jne. vaikutusten arviointi si-
multaanisti kaikilla relevanteilla mittakaavatasoilla
on mahdollista. Paikkatietojärjestelmän avulla tämä
on pitkälti mahdollista, mutta teknistä esitystapaa ja
poliittista prosessia ei ole pystytty loogisesti yhdistä-
mään menettelyyn.
Helsingin yleiskaavan pikseliruudukko on – tai
olisi ollut – oiva väline muutosten jatkuvaan suun-
nitteluun ja hallintaan, mutta kaava sinetöitiin tiu-
koin ryhmäpäätöksin muuttamattomaksi kokonais-
suunnitelmaksi,
blueprintiksi
. Ero on kuin jatkuva- ja
kertalämmitteisen saunan välillä: kertalämmitteinen
viilenee pian käyttökelvottomaksi ja prosessi täytyy
käynnistää alusta.
Kaupunkimallinnus
Digitalisaatio on mahdollistanut hyvin laajojen tie-
dostojen,
Big Datan
, käsittelyn. Rakennussuunnit-
telusta tuttu
BIM
-tuotemalli voidaan laajentaa ko-
konaisten kaupunkien mallintamiseen ja sijoittaa
malliin lähes äärettömästi dataa. Mutta haasteita-
kin väistämättä tulee: miten taataan tietojen toisaal-
ta avoimuus ja toisaalta suojaus, kuka hallitsee sofis-
tikoitua ohjelmistoa ja vaadittavaa työpanosta, mikä
on kaupunkimallien rooli edustuksellisen demokra-
tian ja vuorovaikutuksen vallankäytössä, onko jouk-
koälylle tilaa ja tilausta? Sopimusjärjestelmäkö antaa
kysymyksiin vastauksen?
Kaupunkimallinnuksen yhteydessä törmäämme
usein käsitteisiin kuten älykaupunki
(Smart City)
,
esineiden internet
(Internet of Things)
, lisätty todel-
lisuus
(Augmented Reality)
, virtuaalitodellisuus
(Vir-
tual Reality)
. Ne kertovat osaltaan digitalisaation ra-
kennettuun ympäristöön – ja osin sen suunnitteluun
– tuomista lisäulottuvuuksista, jotka lukemattomien
apps
-sovellusten kanssa vaikuttavat siihen, miten ra-
kennettua ympäristöä käytetään ja koetaan.
Suunnittelulupa
Neljäs esikuva lakiuudistukselle voisi olla anglosak-
sisten käytäntöjen mukainen suunnittelu- ja hanke-
lupa. Lähtökohtaisesti koko maa ei olisi kaavoitettu,
vaan tarpeita harkitaan tapauskohtaisesti, hankkees-
ta vastaavan aloitteesta.
Se seikka, että vakiintuneilla alueilla ei ole tarkoi-
tuksenmukaista ylläpitää ajantasaista uudisrakenta-
miseen tähtäävää kaavaa ja muuttuvilla alueilla taas
Kuva 2:
‘Innovaatiokaava’-kaavio saattaa näyttää jähmeän byrokraattiselta, mutta nykyisen lainsäädännön noudattaminen edellyttää
monia vaiheita ja kytkentöjä. Oleellista kuviossa on se, että juridis-hallinnolliset välttämättömyydet hoidetaan toisaalta yleispiirteisen ja
toisaalta yksityiskohtaisen suunnittelun virallisissa kaavoissa ja substanssikysymykset la laatuominaisuudet taas ratkaistaan ketterämmin
manuaalien/rakentamisohjeiden sekä sopimuskäytäntöjen avulla. Rakennusvalvonta kytketään tiiviisti hankekaavoitukseen ja koko
kampusalueen suunnittelun ja toteutuksen valmistelusta vastaa keskeisten osapuolten edustajista koostuva elin (’Hoitokunta 2.0’).
Ajallisesti prosessit voivat edetä rinta rinnan, jolloin kokonaisuus voi liikkua nykyistä nopeammin ja joustavammin.
Kuva: A-Konsultit