24
Rakennettu Ympäristö 4/16
Monta vaihtoehtoista tietä
vähähiiliseen asumiseen
Ekologisesti kestävämpään ja vähähiiliseen asumiseen olisi
monta vaihtoehtoista polkua. Teknologiaan perustuvan lähes
nollaenergiarakentamisen rinnalla myös luonnonmukaisempi vaihtoehto tai
vanhan talon lämmitysjärjestelmän muuttaminen uusiutuvia energiamuotoja
hyödyntäväksi voi viedä samaan lopputulokseen. Ohjaavatko uudet
määräykset liian tekniseen suuntaan?
I
lmastonmuutos etenee. Ihmiskunta käyttää luon-
nonvaroja puolitoista kertaa jame suomalaiset kol-
me kertaa enemmän kuinmitä maapallo ehtii niitä
tuottaa. Luonnon monimuotoisuus hupenee. Elä-
mäntapamme – asuminen mukaan lukien – eivät ole
kestävällä pohjalla. Oma ja varsinkin lastemme tule-
vaisuus näyttää synkältä.
Viisi keskeistä tekijää
Hiilidioksidipäästöjä tulisi vähentää 80 %, johon tuo-
re ilmastolaki sekä vireillä olevat rakentamisen ener-
giamääräysten muutoksetkin tähtäävät. Asumisen
kohdalla vähennys tarkoittaisi hiilidioksidipäästöjen
nipistämistä nykyisistä 2 700 kilosta 540 kiloon hen-
keä kohden vuodessa. Onko kestävä ja vähähiilinen
asuminen mahdollista nykyisillä tekniikoilla ja asu-
misen mukavuuksilla? Ja onko kiistaakin herättänyt
lähes nollaenergiarakentaminen ainoa tie tähän?
Etsin diplomityössäni
TALO 540 – konseptitalo
ekologisesti kestävämmän elämän näyttämönä
erilai-
sia polkuja vähähiiliseen asumiseen. Laskin konsep-
titalon avulla kuinka eri rakennusmateriaalit sekä il-
manvaihto- ja energiantuotantomuodot vaikuttavat
pientalon elinkaaren hiilijalanjälkeen. Vaikka lasken-
tamenetelmissä on vielä ristiriitaisuuksia, ovat laskel-
mieni suuruusluokka ja suunta selvät.
Havaintojeni mukaan tärkeimmät tekijät vähä-
hiilisempään asumiseen ovat
rakennuspaikan
lisäksi
energiatehokkuus, uusiutuvien energiamuotojen hyö-
dyntäminen, päärakenteiden hiilijalanjälki
sekä
tila-
tehokkuus
eli kuinka väljästi tai tiivisti kodeissamme
asustelemme. Kolmella tekijällä voi kompensoida yh-
den heikomman pyrittäessä pieneen asumisen hiili-
jalanjälkeen.
Tiivistäminen jakaa mielipiteitä
Yhdyskuntien tiivistämisestä on väitelty vilkkaasti. Se
tähtää autontarpeen vähentämiseen. Esimerkiksi Hel-
singin seudun ympäristöpalveluiden koordinoimassa
Julian kaupunki 2035 -tutkimuksessa (2011) VTT ar-
vioi pääkaupunkiseudun eri alueilla asuvien päivittäi-
sestä alueen sisäisestä liikkumisesta aiheutuvia pääs-
töjä. Tutkimuksen mukaan Helsingin Kalasataman
asukkaan liikkuminen aiheuttaisi 410, Suurpellon
asukkaan 720 ja Kirkkonummen omakotialueen asuk-
kaan peräti 1 480 kilon hiilidioksidipäästöt vuodessa.
Tiivistämisen hinta on usein viheralueiden pie-
nentyminen. Yhä sankemmat ihmisjoukot pakkaan-
tuvat ulkoilemaan yhä pienemmille luontoplänteille.
Luontoon kohdistuva kulutus voimistuu. Osa ihmi-
sistä suuntaa virkistymään kaupungin ulkopuolelle –
autolla. Luontoyhteydellä on positiivisia vaikutuksia
niin ihmisten fyysiseen kuin henkiseenkin terveyteen.
Lisäksi kasvillisuus tasaa kaupungissa lämpötilaeroja
niin talvella kuin kesällä. Rakennuspaikan pienilmas-
to voi vaikuttaa jopa 30 % rakennuksen energianku-
lutukseen.
Vähemmän tiiveillä alueilla vehreyden ja luon-
non monimuotoisuuden vaaliminen sekä uusiutuvi-
en energiamuotojen hyödyntäminen on helpompaa
kuin tiiviissä kaupungissa. Ehkäpä tiivis–väljempi -ki-
nastelun sijaan kannattaisi pohtia keinoja vähähiili-
sempään asumiseen kulloisessakin olosuhteissa.
Energiatehokkuutta eri keinoin
Energiatehokkuus on kieltämättä keskeinen ominai-
suus vähähiilisessä ja ekologisesti kestävämmässä
asumisessa. Passiivitalon kokonaisenergiankulutus
on noin puolet tavanomaisen nykymääräykset täyt-
tävän pientalon kulutuksesta. Passiivi- ja lähes nol-
laenergiatalot perustuvat tehokkaaseen ilmanvaih-
don lämmöntalteenottoon. Vertasin diplomityössäni
painovoimaista ja lämmöntalteenotolla varustettua
koneellisen ilmanvaihdon taloja toisiinsa. Painovoi-
mainen ilmanvaihto lisää kokonaiskulutuksen (läm-
mitys, lämmin käyttövesi ja sähkö) päästöjä 15–25 %,
PEKKA HÄNNINEN