

38
RY Rakennettu Ympäristö 2/18
Suunnittelukurssin kritiikkitilaisuus 1981. Professori Vincent
Scully vasemmalla, vieraileva professori Aldo Rossi kolmas
vasemmalta.
James Gamble Rogers suunnitteli Yalen yliopiston keskei-
simmät rakennukset ”CollegiateGothic” –tyyliin, kutenHGS, Hall
of Graduate Studies, vuodelta 1932, jossa asuin opiskeluajan.
Kuva: Pirkko-Liisa Schulman
Kuva: Pirkko-Liisa Schulman
lot. Olin ajatellut ”harrastaa” mielenkiintoisia kursse-
ja vuoden ajan, mutta tutkinto pitikin rakentaa tiukasti
ohjelman mukaan ja kurssit piti suorittaa saman luku-
kauden aikana, muuten tuli merkintä opintorekisteriin
ja stipendi loppui. Nykyisin Yalen arkkitehtikoulun lu-
kukausimaksu on n. 50 000 dollaria lukuvuodessa, jo-
ten harvalla olisikaan varaa ylimääräisiin vuosiin.
Amerikkalaisissa yksityisissä huippuyliopistois-
sa humanistiset perusopinnot ovat pakollisia ja
opiskelijoilla oli sellaisia perustietoja, joita en ollut
Suomessa saanut. Arkkitehtuurifilosofiaa opetti fi-
losofian professori, ei asiaa harrastava arkkitehti. Fi-
losofiset käsitteet, eri filosofien ja koulukuntien erot
olivat minulle uusia.
Postmodernismi oli vallannut koulun ja kansain-
väliset tähtiarkkitehdit vierailivat opettajina kol-
men viikon intensiivijaksoilla. Dekaanina toimi
Ce-
sar Pelli
, joka oli
Eero Saarisen
toimistossa Michi-
ganissa suunnitellut modernit, mutta Yalen perin-
teiseen ympäristöön sopivat Ezra Stiles and Morse
College -rakennukset. Minulla oli onni saada toisek-
si ohjaajakseni legendaarinen taidehistorian pro-
fessori
Vincent Scully
, jota
Philip Johnson
kutsui
”vaikutusvaltaisimmaksi arkkitehtuuriopettajak-
si koskaan”. Hänen kurssinsa
Introduction to Art
oli
koko yliopiston suosituin kurssi. Alallaan arvostet-
tuna ja vaikutusvaltaisena Scully puolusti kiihkeäs-
ti historiallisten rakennusten ja ympäristön säilyttä-
mistä yli 60-vuotisen uransa aikana. Hän nosti esil-
le
Robert Venturin
arkkitehtuurin sekä edesauttoi
Louis Kahnia
saamaan ensimmäisen merkittävän
suunnittelutyönsä, Yalen yliopiston taidegallerian.
Osaksi Vincent Scullyn ansiosta kirjallisen loppu-
työni aihe vaihtui käsittelemään Suomen ja Yhdys-
valtojen kansallisen arkkitehtuurityylin muodostu-
mista 1900-luvun vaihteessa.
New Havenin todellisuus
New Haven kuuluisan yliopiston kotikaupunkina oli
hämmentävä. Vuonna 1701 perustetun Yalen veh-
reä Cambridgen yliopiston tyylinen kampus on kes-
kellä kaupunkia. Massiiviset 1950-luvulla rakennetut
moottoritiet jakavat kaupungin ja eristävät sen me-
restä. Teollisuus oli muuttanut etelävaltioihin, työt-
tömyys korkea ja koski kipeästi suurta osaa afrikka-
laisamerikkalaisia. Turvallisuuden takia vartija lähti
iltaisin saattamaan vain parin korttelin matkan ark-
kitehtikoulusta asuntolaan.
New Haven oli presidentti
Lyndon Johnsonin
ensimmäinen mallikaupunkiprojekti ”sodassa köy-
hyyttä vastaan”, joka sai kymmeniä miljoonia osa- ja
liittovaltion varoja kaupungin uudelleenrakentami-
seen. Kokonainen kaupunginosa jyrättiin matalaksi
ja 8 000 köyhää asukasta ja yli 2 000 liikeyritystä kar-
kotettiin.
Charles Moore
suunnitteli sinne paljon
kehutun ja arkkitehtilehdissä julkaistun asuinalu-
een, jonne ei kuitenkaan rakennettu palveluja. Täy-
dennysrakentaminen jäi kesken Vietnamin sodan
viedessä rahoituksen. Ylläpidon puutteessa talot
ovat rapistuneet ja alueesta on tullut hylätty slum-
mi. Sinne minut lähetettiin ensimmäisenä harjoi-
tustyönä haastattelemaan yksinhuoltajaperhettä.
Amerikkalaiset opiskelutoverini olivat kauhuissaan
ja minut vastaanottava perhe hämillään saadessaan
ulkomaisen vieraan.
Amerikkalaisissa yksityisissä
huippuyliopistoissa humanis-
tiset perusopinnot ovat pakol-
lisia ja opiskelijoilla oli sellaisia
perustietoja, joita en ollut
Suomessa saanut.