

RY Rakennettu Ympäristö 2/18
37
Löytöretkeni
arkkitehtuuriin
ja Amerikkaan
Arkkitehtitoimiston töiden ohessa
kävin kesäisin taideleirillä Hailuo-
dossa ja iltaisin Taideteollisessa
korkeakoulussa, jossa olin opiskel-
lut aikaisemmin. Harrastukset joh-
tivat kiinnostukseen jatko-opinnoista.
A
loitin arkkitehtiopinnot Teknillisessä kor-
keakoulussa ”vallankumouksen” jälkeen
1969. Kyllästyin ikkunoiden ja ovien piirtä-
miseen; harrastukseni vei kiinnostumaan
arkkitehtuurin ja taiteen suhteesta ja hain Asla-Ful-
bright-stipendiä Yhdysvaltoihin.
Haaveena ulkomaille
En ollut ensimmäistä kertaa lähdössä ulkomaille;
opiskeluaikana olin kesän arkkitehtitoimistossa Eng-
lannissa ja lähes vuoden Yhdysvalloissa. Afrikassa
olin puoli vuotta keräämässä aineistoa diplomityö-
täni varten.
America Center -kirjaston luetteloita tutkimal-
la päätin pyrkiä Columbian, Yalen ja Harvardin yli-
opistoihin sekä MIT:hin. Pääsin kaikkiin muihin
paitsi en Harvardiin, jossa ei ollut sopivaa ohjelmaa;
olinhan jo Suomessa suorittanut Master-tutkinnon.
Kartasta näin, että Yalen yliopisto olisi mukavassa
paikassa meren rannalla New Havenissa, Connec-
ticutissa, vain 130 kilometrin päässä New Yorkista.
Siellä saattaisi päästä purjehtimaankin!
Uusi maailma
Liberaaleina itseään pitävien ystävieni asenteet olivat
ristiriitaisia: miksi opiskelisin arkkitehtuuria Ameri-
kassa? Meitä oli samaan aikaan opiskelemassa neljä
arkkitehtia – kaikki naisia, jotka olivat aikaisemmin
opiskelleet tai työskennelleet ulkomailla. Eikä tämä
ollut uutta – monilla suomalaisilla arkkitehdeilla on
ollut kontakteja Yhdysvaltoihin; onhan se ollut Chi-
cagon pilvenpiirtäjien ajoista lähtien modernin ark-
kitehtuurin eturintamassa.
Yalen yliopiston arkkitehtikoulussa on kak-
si linjaa, Master of Architecture, M. Arch., ja Mas-
ter of Environmental Design, MED. Aloitin kahden
muun opiskelijan kanssa syksyllä 1979 kaksivuoti-
sen MED-ohjelman, jonka arkkitehti
Charles Moo-
re
dekaanina ollessaan oli perustanut vuonna 1967.
Hänen Princetonin yliopistossa tekemänsä väitös-
kirja oli ensimmäinen
Gaston Bachelardin
arkki-
tehtuurin fenomenologiaan perustuva tutkimus.
Moore halusi laajentaa arkkitehtuurin ja ympäris-
tön käsitettä: “ympäristö” ei arkkitehtuurin opetuk-
sessa ja praktiikassa tarkoittanut vain fyysistä ym-
päristöä, vaan päämääränä oli laajentaa arkkiteh-
tisuunnittelun prosessia sisältämään tutkimus- ja
suunnittelumetodologioita arkkitehtuurin oppialan
muodostamisessa. Vastaavanlaisia eri alojen opin-
tokokonaisuuksia oli perustettu muuallakin, mutta
Yalen MED-ohjelma oli ensimmäinen Master-tut-
kintoon tähtäävä itsenäiseen tutkimukseen ja kir-
jalliseen lopputyöhön perustuva opinto-ohjelma.
Amerikkalainen yliopistojärjestelmä tuntui aluk-
si erikoiselta: M. Arch.-tutkintoa oli opiskelemassa
sellaisia, joilla oli alempi Bachelor-tutkinto neljä-
vuotisesta collegesta vaikkapa englanninkielessä
tai kirjallisuudessa. Näille Yalen M. Arch.-tutkinto
oli kolmevuotinen, mikä on todella vaativaa joll-
ei aikaisemmin ole kokemusta piirtämisestä. Niille
jotka olivat opiskelleet viiden vuoden pituisen ”pro-
fessional” Bachelor-tutkinnon pääineenaan arkki-
tehtuuri, M. Arch.-tutkinto oli kaksivuotinen.
Opiskelun arkipäivää
Opiskelu oli tiivistä, jopa rankkaa Otaniemen ”vallan-
kumouksen” jälkeiseen aikaan verrattuna. Kirjastot
olivat auki keskiyöhön ja piirustusaleissa oli aina va-
Yalen yliopiston arkkitehtikoulu, nykyisin Rudolph Hall, nimetty
suunnittelijansa Paul Rudolphin mukaan. Huomiota herättänyt
rakennus valmistui 1963, jolloin Rudolph oli koulun dekaani.
Kuva: Pirkko-Liisa Schulman
PIRKKO-LIISA SCHULMAN