Rakennettu Ympäristö 2/16
63
Pakinointia rakennusmääräyksistä
ollut vain tuuletusta varten, vaan myös toiminnalli-
sesti ja psyykkisesti perusteltu. Marsalkka Manner-
heim nukkui tietämäni mukaan Kaivopuiston asun-
nossaan läpi talven ikkuna auki! Kuluttajasuojallisesti
määriteltiin asuinhuoneiston ja asuinhuoneen mini-
mikoot. Asunto voi olla 20 neliömetriä pienempikin.
Määräyksiin liitettiin peruskäsitteistön määritelmät.
Virkavaltaisuuteen ja nöyrien hallintoalamaisten
alistamiseen totuttiin Suomessa Venäjän vallan ai-
kana. Ympäristöministeriön toimitilat olivat 80-lu-
vun lopulla Venäjän salaisen poliisin, Ohranan talos-
sa Korkeavuorenkadulla. Tämä työpaikka oli hyvänä
muistutuksena virkamiehille byrokraattisuuden pa-
hasta taudista. Joskus kahvitunnilla laskettiin leikkiä
pohtimalla sitä, millainen on hyvämääräyksiä antava
virkamies: huonoin mahdollinen oli ahkera, virkain-
toinen ja osaamaton – laiska ja osaava oli jo aika hyvä!
EU taitaa nyt byrokraattisuudessaan ylittää Ve-
näjän vallan ajan. Se antaa hyvän kasvupohjan myös
täällä Suomessa hallintoalamaisten virkavaltaisuu-
delle. Tervan käyttökieltoa huolestuttavampia ovat
luonnonsuojeludirektiivit. Terve järki sanoo, että ra-
kennettava kaupunkialue on etupäässä ihmiseläi-
men reviiriä. Nyt liito-orava show:n jälkeen ruis-
rääkkä uhkaa Helsingin Östersundomin kaavoitus-
ta! Todettakoon, että liito-orava on Brysselissä yhtä
harvinainen kuin pohjoisella havupuuvyöhykkeellä
yleinen!
Nyt ovat rakennusten energiansäästöasiat nyky-
päivää. Mitenhän näitä Suomen oloissa terveydel-
lisesti ja rakennusten pitkäikäisyyden kannalta ky-
seenalaisia direktiivejä lobbaillaan Brysselissä, ja
millainen on siellä niiden teossa rakennusalan asian-
tuntemus?
Suomen ympäristöministeriön rakennetun ym-
päristön osasto valittelee työn paljoutta erityises-
ti energiansäästöasioissa ja suoltaa EU:n kuuliaise-
na alamaisena tiuhaan tahtiin määräyksiä aiheesta
omille hallintoalamaisilleen ja rakennusalalle. Mik-
si Suomi ei tee yhteistyötä Ruotsin kanssa näissä asi-
oissa? Maantieteelliset ja kulttuurilliset olosuhteet
ovat aika lailla samanlaisia. Ministeriö voisi silloin
kunnostautua energiasäästörintamalla informaatio-
ohjauksessa. Hyviä aiheita ovat esimerkiksi aurin-
koenergian passiivinen käyttö kaavoituksessa ja ra-
kennussuunnittelussa sekä asuinrakennusten lähes
luonnollinen ilmanvaihto, jossa ihmisille aika tärkeä
ilma tulee mahdollisimman suoraan ulkoilmasta.
Arkkitehti SAFA
Olli Lehtovuori
.
Ympäristöministeriön virkamies 1987–95.
S
uomen rakentamismääräyskokoelma syntyi
1976. Rakennusasiat siirrettiin sisäasiainmi-
nisteriöstä syksyllä 1983 perustettuun ympä-
ristöministeriöön, asunto- ja rakennusosas-
tolle. Rakennusmääräykset kuuluivat rakennustek-
niselle toimistolle, jonka päällikkö oli järkevä mies,
Esko Mononen
.
Normien tehtävänä oli hyvän rakennustavan
edistäminen. Sen merkkejä olivat terveellisyys, tur-
vallisuus, käyttökelpoisuus ja rakennuskannan pit-
käikäisyys. Määräykset eivät saaneet nostaa perus-
teettomasti rakennus- ja käyttökustannuksia eivätkä
luonnollisesti antaa erityistä etua jollekin rakennus-
alan yritystaholle. Sellaisia määräyksiä ei saanut an-
taa, jotka vain saattaisivatkin olla hyvälle rakennusta-
valle uhkana. Määräykset koskivat vain uudisraken-
tamista ja ne olivat vähimmäisnormeja – parempaan
sai yltää. Niiden tuli olla mahdollisimman kansanta-
juisia: Kittilän Pokan kylän mummo mökin rakenta-
jana saattoi olla niiden jonkin osan käyttäjä!
Mitä vähemmän sitoviamääräyksiä, sitä parempi.
Suuri synti oli muutella normeja liian usein hallin-
toalamaisten kiusaksi. Määräysten tuli luonnollises-
ti luontua Suomen olosuhteisiin maailman toiseksi
pohjoisimpana maana Euroopan metsäisellä koillis-
kolkalla. Ministeriö nimesi muistaakseni 2-vuosit-
tain rakennusasiain neuvottelukunnan, joka toi mää-
räysten tekoon käytännön näkökulman. Se oli tuke-
na myös ministerille, joka joutui pistämään nimensä
määräyksiin ilman mitään asiantuntemusta. Minis-
teriltä odotettiin sen sijaan tervettä maalaisjärkeä!
Asuntohallituksen suunnitteluohjeet ja raken-
nuslainsäädännön hajanaiset pykälät sulautettiin
Suomen rakentamismääräyskokoelman asunto-
suunnittelun G1-määräyksiksi vuonna 1994. Tämän
muutoksen valmistelu tapahtui 1990–92: AROK-ke-
hittämisprojektin toisena tekijänä oli arkkitehti
Aila
Korpivaara
. Seurantaryhmän puheenjohtajana oli
kansliapäällikkö
Lauri Tarasti
. Suppeiden G1-mää-
räyksien opastavan aineiston tekoon osallistui arkki-
tehti, tekniikan lisensiaatti
Kari Ristola
.
G1-määräyksissä kerrostalon vähimmäiskerros-
korkeus nostettiin 20 cm:llä kolmeen metriin. Muu-
tos oli selvästi rakennuskustannuksia lisäävä. Se sai
kuitenkin yleisen hyväksymisen myös rakennusteol-
lisuudelta: saatettiin tehdä vaihtoehtoisesti ns. tek-
niikkavälipohja, parempi äänieristys tai normaalivä-
lipohja, joka toi lisää asukkaiden arvostamaa huone-
korkeutta. Kerroskorkeuden nosto sai yhden vuoden
siirtymäaikaa.
Vuonna 1994 tulivat kuvaan myös liikuntaesteis-
määräykset. G1-määräyksissä vaadittiin myös avat-
tava ikkuna asuinhuoneiston asuinhuoneisiin. Se ei
Pakina