

RY Rakennettu Ympäristö 1/18
15
edelleen kehittämään koko maassa erilaisissa käy-
tännön tilanteissa. Kuntien hyvistä käytänteistä on-
kin jo tiedotettu ohjelman valmistelun aikana jär-
jestetyissä sidosryhmätilaisuuksissa. Esimerkik-
si Lohjalla, Espoossa, Jyväskylässä sekä Vantaalla ja
Järvenpäässä on toteutettu hyvällä menestyksellä
onnistuneita sisäilmakorjaushankkeita. Hyvissä käy-
tännön esimerkeissä varhainen puuttuminen ja si-
säilmaongelmien vakavasti ottaminen on säästänyt
aikaa, vaivaa ja rahaa kaikilta osapuolilta. Merkille-
pantavaa on myös toimiva moniammatillinen yhteis-
työ ja hyvä keskusteluyhteys eri osapuolien kesken.
Julkisten rakennusten hyvä sisäilma
osaksi kiinteistönhoitoa
Ohjelman aikana keskitytään myös rakentamiseen
sekä kiinteistöjen käyttöön ja ylläpitoon liittyvien pro-
sessien vahvistamiseen. Julkisten rakennusten sisäil-
maongelmien ennaltaehkäisystä on muodostuttava
luonnollinen osa kiinteistönhoidon arkea, jossa on-
gelmiin puututaan aina ripeästi ratkaisuja etsien. Jul-
kisen rakennuskannan hallinnan tulee olla tarveläh-
töistä ja suunnitelmallista ja kunnilla on tässä suuri
rooli. Tilojen tehokas käyttö perustuu eri toimintojen
hyvään suunnitteluun ja optimointiin. Valveutuneet
kunnat ovat panostaneet pitkäntähtäimen strategis-
ten kiinteistö- ja toimitilaohjelmien laatimiseen, mut-
ta vielä on tarvetta lisäneuvonnalle ja -opastukselle.
Ohjelman yhtenä tavoitteena on myös vahvistaa
kuntien osaamista terveellisiin tiloihin tähtäävien
hankinta- ja omistuspalveluiden käytössä. Ohjel-
massa tarkastellaan parhaita keinoja kuntien han-
kintaosaamisen kehittämiseksi. Tavoitteena on lisä-
tä tietoutta erilaisten hankinta- ja toteutusmuoto-
jen, kuten elinkaari- tai allianssimallien soveltuvuu-
desta esimerkiksi oppilaitos- tai terveydenhuollon
tilojen toteutukseen. Toimenpideohjelman valmis-
telun aikana on tunnistettu sisäilmaongelmista kär-
sivien kuntien taloudelliset paineet. Valtion rahoi-
tus kiinteistön omistajille ei kuitenkaan sisälly toi-
menpideohjelmaan, mutta ohjelman aikana selvi-
tetään kuntien käytössä olevia keinoja kiinteistön
kuntoa edistävien hankkeiden toteutukseen. Tämän
eteen tullaan tekemään yhteistyötä heti toimeen-
panokauden alusta alkaen.
Terveet tilat 2028 -ohjelman aikana jatketaan
myös Kosteus- ja hometalkoissa aloitettua raken-
nusterveyteen liittyvää koulutuksen kehittämistä
ja selvitetään vielä mahdollisia osaamispuutteita ja
kehitystarpeita eri ammattialoilla.
Terveet tilat 2028 -ohjelman tavoitteena on sisäil-
masta oireita saavien auttaminen ja heidän määrän-
sä väheneminen. Tavoitteena on myös kuntien ra-
kennuskannan kunnon parantuminen viimeistään
vuoden 2028 loppuun mennessä. Sisäilmaongelmien
ratkaiseminen ja rakennuskannan tervehdyttäminen
edellyttävät määrätietoisen ja pitkäjänteisen työn jat-
kamista niin rakentamisen ja kiinteistönpidon puo-
lella kuin myös sosiaali- ja terveydenhuollon puolel-
la. Ongelmien ennaltaehkäisyn tulee olla ennakoivaa,
selkeää ja systemaattista. Ter-
veet tilat 2028 -toimenpideoh-
jelman toivotaan tuovan pysy-
viä ratkaisuja.
■
Artikkeli perustuu Terveet tilat
2028 -toimenpideohjelman valmis-
telun tilanteeseen tammikuussa
2018. Terveet tilat 2028 -toimen-
pideohjelman toteutusta voi seurata
netissä
www.vnk.fi/terveet-tilat-2028ja Twitterissä #terveettilat2028
Diplomi-insinööri
Katja Outinen
. Yli-insinööri.
Ympäristöministeriö, rakennetun ympäristön osasto.
Kuva: Teemu Hotti, valtioneuvoston kanslia
Kuva Niina Silvasti, ympärstöhallinnon kuvapankki