Table of Contents Table of Contents
Previous Page  10 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 76 Next Page
Page Background

10

RY Rakennettu Ympäristö 1/18

on joka tapauksessa edellytys uusiutuvan energian

yleistymiselle. Aurinkopaneeli-investointia ei tehdä

rakennusluvan saamiseksi muutoin kuin siinä tapa-

uksessa, että taloudellinen kannattavuus on jo ole-

massa.

Ympäristöministeriö tavoitteli säädösuudis-

tuksen valmisteluprosessissa aidosti rakennusalan

kuulemista. Moniäänisen kentän kuuleminen tuo

ristiriitaista palautetta; se tarkoittaa pahimmillaan

uudistusten linjakkuudesta tinkimistä ja parhaim-

millaan moniarvoisuuden tukemista. Prosessin tu-

loksena energiatehokkuutta koskeva uusi asetus

ymmärtää niin rakenteellisen energiatehokkuuden

kuin painovoimaisen ilmanvaihdonkin ystäviä.

Direktiivin kunnianhimoista määritelmää vas-

ten suomalaisuudistus vaikuttaa maltillisuudes-

saan melkein uhmakkaalta. Muutosten varovaisuus

muuttuu kuitenkin ymmärrettäväksi, kun uudistus-

ta tarkastellaan osana energiatehokkuuden säädös-

ohjauksen kehitystä Suomessa. Energiatehokkuutta

koskevia säädöksiä on uudistettu tämän tästä mui-

hin säädöksiin verrattuna. Siirtyminen kokonais-

energiatarkasteluun vuonna 2012 oli merkittävä ra-

kenteellinen uudistus. Sitä ennen vuoden 2010 uu-

distus oli jo kiristänyt olennaisesti rakennusosa-

kohtaisia lämmöneristysvaatimuksia. Seuraava iso

uudistus häämöttää jo edessä: hiljattain valmistu-

nut tiekartta esittää siirtymistä 2020-luvulla raken-

nuksen elinkaaren hiilijalanjälkeen perustuvaan

ohjaukseen, jossa myös rakennusmateriaalien val-

mistuksen ilmastovaikutus tulisi esille.

Ohjaaminen nettonollaenergiarakentamisen

suuntaan olisi edellyttänyt sitä, että kotimaiset

energiamarkkinat ja erityisesti sähköverkko olisivat

seuranneet mukana, ja uusiutuvan energian hajau-

tetulle tuotannolle olisi viritetty uusia tukimekanis-

meja. Tällaisesta kehityksestä ei ollut eikä ole merk-

kejä, eivätkä nämä muutokset edes kuulu rakennus-

alan tai ympäristöministeriön päätösvaltaan.

Energiamuotojen kertoimia koskevan valtioneu-

voston asetuksen muutokselle on kuitenkin vaikea

nähdä hyviä perusteluja. Kertoimien muuttamiselle

Uusiutuva energiatehokkuuden

säädösohjaus

Säädösuudistus on pistänyt rakennusalan jälleen koulun penkille. Samalla

kun Suomi totuttelee uusiin nollaenergiasäädöksiin, ympäristöministeriö

kaavailee rakennuksen elinkaaren hiilijalanjälkeen perustuvan ohjauksen

käyttöönottoa ensi vuosikymmenellä.

S

uomalaiset ovat vuosisatojen kuluessa tot-

tuneet saamaan mahtikäskyjä paikallista ra-

kentamista huonosti tuntevalta keskushal-

linnolta. Aluksi käskyjä tuli Tukholmasta,

1800-luvulla Pietarista ja nyt 2000-luvulla Brysselistä.

Olisi kiinnostavaa tietää, osallistuiko yksikään

suomalaismeppi päätöksentekoon siinä vaiheessa,

kun Euroopan komissio ja parlamentti muotoilivat

energiatehokkuusdirektiivin tavoitteeksi ”lähes nol-

laenergiarakentamisen”. Varmuudella osaan sanoa,

että nollaenergiarakentamisen käsite oli direktiivin

valmistelun aikoihin huonosti tunnettu. Vaikka ra-

kentaminen on luonteeltaan paikallista toimintaa,

eurooppalaisen päätöksenteon aktiivinen seuraa-

minen ja siihen vaikuttaminen on välttämätöntä

koko kotimaiselle rakennussektorille.

Ei läheskään nolla

”Lähes nollaenergiarakennuksessa” erittäin vähäi-

nen energiankulutus katetaan suureksi osaksi uu-

siutuvalla energialla. EU-jäsenmaat ovat nyt tehneet

omia tulkintojaan lähes nollaenergiarakentamisesta

omista lähtökohdistaan.

Suomalainen tulkinta ei ota direktiivin avain-

määritelmää kovin tosissaan. Ensi katsomalta voi-

maan astunut E-lukuvaatimusten kiristys näyttää

suurelta, mutta on huomattava, että myös energia-

muotojen kertoimia koskevaa valtioneuvoston ase-

tusta on muutettu. Manööveri saa vaatimustasojen

kiristyksen näyttämään todellista suuremmalta.

Toimisto-, opetus- ja liikerakennusten E-luku-

vaatimus on kertoimien muutokset huomioiden-

kin nyt aiempaa selvästi tiukempi. Energiankulutus

ei kuitenkaan muodostu näissäkään rakennuksis-

sa ”erittäin vähäiseksi”, eikä sitä kateta uusiutuval-

la energialla yhtään sen enempää kuin viime vuon-

nakaan.

Uusi asetus ei tue aurinko- tai tuulienergian

käyttöä, vaan näiltä osin säädösohjaus säilyy ennal-

laan. Kannustinta uusiutuvan energian käyttämi-

seen ei siis tästä saatu, mutta ilman taloudellisia tu-

kitoimia toteutuva markkinaehtoinen kannattavuus

KIMMO LYLYKANGAS