

RY Rakennettu Ympäristö 1/18
13
nustyypistä riippuen 10–20 % muuta vaatimustasoa
lievempi.
Parantaako lievempi energiatehokkuusvaatimus
nyt siis hirsi- ja clt-runkoisten rakennusten kilpailu-
kykyä? Vain siinä tapauksessa, että rakennus suun-
nitellaan täyttämään vaatimukset rimaa hipoen, ja
muita rakennuksia korkeampi E-luku sallii jonkin
kustannusvaikutuksiltaan merkittävän yksinker-
taistuksen ulkoseinärakenteessa tai talotekniikassa.
Jokainen puurakentamisesta innostunut raken-
nuttaja on jo tähän mennessä ehtinyt toteuttaa en-
simmäisen clt-talonsa, ja tietää hyvin, ettei seuraava
clt-kohde enää saa osakseen vastaavaa medianäky-
vyyttä. Ensimmäiset kohteet ovat myös osoittaneet
clt-rungon verrattain kalliiksi runkovaihtoehdoksi.
Useissa maissa on jo aiemmin havaittu, että clt-run-
ko on varteenotettava vaihtoehto rankarakenteelle
vasta korkeissa kerrostaloissa, joissa massiivisuu-
den palo- ja äänitekniset hyödyt tulevat tarpeeseen.
Helsingissä Kuninkaantammen alueella toteutettu
vertailu osoittaa, että clt-runko häviää hintakilpai-
lun betonin kanssa asuinkerrostaloissa.
Pientalon rungoksi 180 mm:n clt-levy on tar-
peettoman järeä ja kallis. Dimensio on yli kaksi ker-
taa sen, mikä riittää tyypillisesti kaksikerroksisen ri-
vitalon kantavaan clt-runkoon.
Clt-rakentajien on löydettävä ratkaisuja kehittä-
mällä aito kilpailukyky, joka ei perustu suuremman
energiankulutuksen sallimiseen. Jos puukerrosta-
lolle sallitaan korkeampi vuotuinen energianku-
lutus, materiaalivalinnoilla aikaansaadut ilmasto-
hyödytkin menetetään.
Clt-rakennuksia toteutetaan nyt myös yksiainei-
sina massiivipuurakenteina. Ulkoseinä muodos-
tuu näissä rakennuksissa siis ainoastaan clt-levystä,
jonka dimensio on 240–300 mm. U-arvon ja E-luvun
vaatimustasojen lievennykset helpottavat näiden
rakenteiden toteutusta. Kun tämä yhdistetään pai-
novoimaisen ilmanvaihdon vapauttamiseen läm-
mön talteenottovaatimuksesta, rakennusluvan saa-
minen
low tech
-ekotaloille on todella tehty aiem-
paa helpommaksi.
Tiekartta, vyö ja henkselit
Ympäristöministeriön vuonna 2017 julkistama tie-
kartta maalaa eteemme jo seuraavan uudistuksen:
rakennusmateriaalien ympäristövaikutukset halu-
taan säädösohjauksen piiriin 2020-luvulla. Tiekartan
on laatinut ympäristöministeriön toimeksiannosta
yritys, jonka liiketoimintaa on rakennusten hiilija-
lanjäljen laskeminen. Ennalta-arvattavasti tiekartta
ehdottaa, että kaikissa rakennushankkeissa vaadit-
taisiin jatkossa hiilijalanjälkilaskentaa.
Eurooppalaisten standardien mukainen raken-
nuksen elinkaaren hiilijalanjäljen laskeminen on
perusteltu tapa sekä materiaalien että energiankäy-
tön ilmastovaikutuksen tarkasteluun yhteismitalli-
sesti. Ja jos energiatehokkuuden säädösohjauksen
keskeisin tavoite on ollut ilmastonmuutoksen hil-
litseminen, myös asetettavien vaatimusten tulisi
perustua ilmastovaikutusten arviointiin. Toki hiili-
jalanjälkitarkastelussakin on puutteensa: esimer-
kiksi ydinvoimasähkö johtaa suotuisaan päästöker-
toimeen, eivätkä sen ympäristöriskit muutu nume-
roiksi.
Eri paikkakuntien kaukolämpölaitosten erilai-
set polttoaineet ja niiden ilmastovaikutukset eivät
ilmene E-luvussa, mutta vaikuttavat suuresti raken-
nuksen elinkaaren hiilijalanjälkeen. Kun Imatran
kaukolämmössä korvattiin vuonna 2016 maakaasu
biolämpökeskuksella, CO
2
e-päästöt vähenivät ker-
taheitolla kaikissa kaukolämpöön liitetyissä raken-
nuksissa enemmän kuin millään saneerausavus-
tuksella tai korjausdirektiivillä voitaisiin saada ai-
kaiseksi.
Se mikä on ilmastolle hyväksi, voi olla rakenta-
misen vähimmäisvaatimuksia asetettaessa ongel-
ma. Saako vähäpäästöiseen kaukolämpöverkkoon
jatkossa rakentaa halvemman talon kuin päästöin-
tensiiviseen kaukolämpöverkkoon? Entä jos raken-
tamisen jälkeen polttoainetta vaihdetaan, kuten
Imatralla?
Tällä hetkellä energiatehokkuusohjauksessa on
käytössä kaksinkertainen ohjaus, vyö ja henkse-
lit, kun rakennuksen energiatehokkuudelle asete-
taan vaatimuksia sekä lämpöhäviön tasauslasken-
nan että kokonaisenergiatarkastelun avulla. Myös
rakennuksen elinkaaren hiilijalanjäljessä energian-
kulutus on keskeisin osatekijä. Mikäli energiatehok-
kuusvaatimuksia ei pureta hiilijalanjälkiohjauksen
myötä, käytössä on 2020-luvulla jo kolmas housun-
kannatin hoitamassa samaa tehtävää.
Päällekkäiset energiatehokkuuden ohjausmeka-
nismit ja niiden jatkuva muuttaminen tuntuvat tar-
peettomilta etenkin siitä syystä, että uudisrakenta-
misen energiatehokkuusvaatimusten hienosäätä-
misellä on varsin olematon ilmastovaikutus. Vaa-
timustaso on jo varsin korkealla, rakennuskannan
uusiutuminen on hidasta, ja nykyiset ohjausmeka-
nismit eivät tunnu purevan sähkönkulutuksen jat-
kuvaan kasvuun rakennuskannassa. Toivottavasti
vanhoja ohjausrakenteita voidaan purkaa samalla,
kun uusia, vaikuttavuudeltaan parempia ohjauskei-
noja otetaan käyttöön.
■
Arkkitehti SAFA
Kimmo Lylykangas
.
Arkkitehtuuritoimisto Kimmo Lylykangas Oy.