Rakennettu Ympäristö 5/15
53
KHO:n päätöksiä
misen edellytysten kannalta. Val-
takunnalliset alueidenkäyttötavoit-
teet eivät ole sidottu maakuntien
tai kuntien hallinnollisiin rajoihin.
Koska tuulivoima-alueita on osoi-
tettu maakuntakaavoissa runsaasti
eri puolilla Suomea, ei ole todennä-
köistä, että edellytykset suunnitte-
luvelvoitteen käyttämiseen tämän
alueidenkäyttömuodon osalta tu-
lisivat täyttymään nykyisellä valta-
kunnallisia alueidenkäyttötavoit-
teita koskevilla kirjauksilla.
Susanna Wähä
Asemakaavan suojelumääräys
Poikkeaminen
Kattoikkunat
KHO 29.9.2015
Vuosikirja KHO:2015:144
■
■
Helsingin kaupunkisuunnitte-
lulautakunta
myönsi (12.2.2013)
poikkeuksen kuuden kattoikkunan
rakentamiseen kerrostalon ullak-
koasuntoihin. Poikkeus myönnet-
tiin asemakaavamääräyksestä, jon-
ka mukaan rakennuksessa ei saa
tehdä sellaisia korjaus- tai muu-
tostöitä, jotka tärvelevät vesikaton
rakennustaiteellista tai kulttuuri-
historiallista arvoa tai tyyliä.
Helsingin hallinto-oikeus
ku-
mosi (6.3.2014) kaupunkisuunnit-
telulautakunnan päätöksen.
Korkein hallinto-oikeus
ku-
mosi hallinto-oikeuden päätöksen
ja saattoi kaupunkisuunnittelulau-
takunnan päätöksen voimaan.
Perusteluja
(lyhennettynä): Ra-
kennus sijaitsee kaupunkikuvalli-
sesti merkittävällä paikalla Helsin-
gin keskustassa ja se muodostaa
lahden rannassa yhtenäiseksi ko-
konaisuudeksi julkisivuiltaanmiel-
lettävän rakennusryhmän yhdessä
kahden samassa rakennusrivissä
sijaitsevan rakennuksen kanssa.
Kaikkia kolmea rakennusta koskee
sama asemakaavan suojelumääräys
(sr-1). Nyt kysymyksessä olevaan
poikkeamishakemukseen annetta-
va ratkaisu on luonnollisesti otetta-
va huomioon yhtenä tosiseikkana
silloin, kun arvioidaan poikkeami-
sen edellytyksiä samaan rakennus-
ryhmään kuuluvissa rakennuksissa
mahdollisesti toteutettaviin vastaa-
vanlaisiin hankkeisiin. Poikkeamis-
harkinta edellyttää kuitenkin ta-
pauskohtaista kokonaisharkintaa.
Tämä piirre korostuu erityisesti
kaupunkirakentamisessa. Poikkea-
misharkinnan yksittäistapaukselli-
sesta luonteesta myös seuraa, ettei
nyt kysymyksessä olevan poikkea-
misasian lopputuloksesta voida
tehdä yhdenvertaisen kohtelun
vaatimuksen nojalla johtopäätök-
siä siitä, miten poikkeamisen edel-
lytyksiin tulee suhtautua kaupungin
muilla kaava-alueilla jamuissa ym-
päristöissä.
Poikkeamisen edellytyksiä ar-
vioitaessa on myös otettava huo-
mioon, että kaavamääräys sr-1,
toisin kuin esimerkiksi samalla
kaava-alueella myös käytetty kaa-
vamääräys sr-2, ei viittaa kaupunki-
kuvaan kaavamääräyksen suojele-
mana arvona. Poikkeamisharkinta
kohdistuu kaavamääräyksellä sr-1
suojeltuun rakennukseen ja siten
rakennuksen rakennustaiteellisiin
ja kulttuurihistoriallisiin arvoihin.
Kaavamääräyksen suojeluarvo-
jen arvioinnissa on kuitenkin ra-
kennuksen itsensä lisäksi otettava
huomioon se, miten se liittyy ra-
kennustyyliltään ja historiallisesti
viereisiin rakennuksiin.
Katselmuksella tehtyjen ha-
vaintojen perusteella voidaan ar-
vioida, että ikkuna-aukot tulisivat
selvästi erottumaan tarkasteltaessa
rakennusta kohtisuoraan Kaisanie-
menlahden toiselta puolelta. Tä-
män näkymän merkitystä arvioita-
essa on samalla kuitenkin otettava
huomioon, että rakennus sijaitsee
sivussa sitä vastapäätä olevien kul-
kuväylien kulkusuuntiin nähden.
Muista suunnista ja etenkin pää-
katselusuunnaksi miellettävältä
vilkasliikenteiseltä Pitkältäsillalta
ikkuna-aukot eivät sen sijaan päi-
väsaikaan tulisi juurikaan erot-
tumaan kattorakenteesta, koska
aukkoihin kiinnitettävät ja katon
väriset ritilät peittäisivät näkyvyyttä
katsottaessa aukkojamuutoin kuin
kohtisuoraan.
Kun otetaan huomioon, mitä
edellä on lausuttu suojelumäärä-
yksen (sr-1) sisällöstä, hankkeen
toteutustavasta, katselmushavain-
noista sekä poikkeamisharkinnan
yksittäistapauksellisesta luontees-
ta, poikkeaminen ei aiheuta MRL
172.1 §:n 1 kohdassa tarkoittamalla
tavalla haittaa kaavoitukselle, kaa-
van toteuttamiselle tai alueiden
käytön muulle järjestämiselle.
Rakennusta koskeva suojelu-
määräys on kattava. Se koskee vesi
katon ohella julkisivua ja sisätiloja.
Vaikka uusien kattoikkunoiden
avaaminen muuttaa jonkin verran
vesikaton rakennustaiteellista tyy-
liä, ei poikkeamisen voida suoje-
lumääräyksen sisältö ja rakennuk-
seen liittyvät rakennustaiteelliset
arvot huomioon ottaen katsoa vai-
keuttavan MRL 172.1 §:n 3 kohdan
tarkoittamalla tavalla rakennetun
ympäristön suojelemista koskevien
tavoitteiden saavuttamista. Ikkuna-
aukkojen kohdalle kiinnitettävien
ritilöiden värin osalta on mah-
dollista vielä asettaa tarkentavia
rakennuslupaehtoja ikkunoiden