Rakennettu Ympäristö 5/15
13
Muutoksia kelpoisuuksissa
REIMA OJALA
Sääntelyssä on tapahtunut viime aikoina paljon muutoksia ja lisää on tulossa.
Mikä on rakennusvalvontaviranomaisen rooli rakennustyön ohjauksessa ja
valvonnassa muutosten jälkeen?
R
akennustyön suoritusta ja valvontaa, raken-
nushankkeeseen ryhtyvän huolehtimisvelvol-
lisuutta, rakennuksen suunnittelijoita sekä ra-
kennustyönjohtoa koskevaa sääntelyä uudis-
tettiinmaankäyttö- ja rakennuslain 1.9.2014 voimaan
tulleella muutoksella (41/2014).
Tavoitteena selkeys ja yhtenäisyys
Muutoksen tarkoituksena oli saattaa sääntely vas-
taamaan Suomen perustuslain säädöstasoa ja ase-
tuksenantovaltuutta koskevia vaatimuksia. Muutok-
sessa suurin osa maankäyttö- ja rakennusasetuksen
12 lukuun ja rakentamisen valvonnasta ja teknises-
tä tarkastuksesta annettuun ympäristöministeriön
asetukseen (Suomen rakentamismääräyskokoelman
osa A1), sekä osa maankäyttö- ja rakennusasetuksen
10 lukuun ja rakennuksen suunnittelijoista ja suun-
nitelmista annettuun ympäristöministeriön asetuk-
seen (Suomen rakentamismääräyskokoelman osa
A2) sisältyneistä säännöksistä siirrettiinmaankäyttö-
ja rakennuslain 17 ja 20 lukuun. Sisällöllisesti säänte-
ly säilyi pääosin ennallaan.
Rakentamista koskevat asetukset uudistetaan
vuoteen 2018 mennessä. Uudistuksen keskeisenä
tavoitteena on rakentamista koskevan sääntelyn sel-
keys sekä sen soveltamisen yhtenäisyys ja ennakoi-
tavuus. Uudistuksen yhteydessä sääntelyä on pyritty
myös vähentämään. Asetukset kootaan Suomen ra-
kentamismääräyskokoelmaan, jonne myös yhtenäi-
sen soveltamisen tueksi annetut ministeriön ohjeet
sekä suositusluonteiset ohjeet kootaan.
Paloturvallisuutta, kosteusturvallisuutta, talo-
teknisiä järjestelmiä, rakennuksen ääniolosuhtei-
ta ja meluntorjuntaa sekä esteettömyyttä koskevien
säännösten valmistelu on käynnissä. Lisäksi on
käynnissä rakennusten energiatehokkuutta koske-
va lainsäädäntökokonaisuus. Myös eräitä keskeisiä
rakennustuotteita koskevia asetuksia valmistellaan.
Kantavat rakenteet
Rakennusten kantavia rakenteita ja pohjaraken-
teita koskevat rakentamismääräykset uudistui-
vat 1.9.2014. Ympäristöministeriön asetuksil-
la (477/2014) kantavista rakenteista ja asetuksella
(465/2014) pohjarakenteista kumottiin ympäristö-
ministeriön antamat Suomen rakentamismääräys-
kokoelman osat B1–B10.
Uuden asetuksen mukaan rakennuksen kanta-
via ja jäykistäviä rakenteita koskevat olennaiset tek-
niset vaatimukset täyttyvät, kun rakenteet suunni-
tellaan ja toteutetaan eurokoodien sekä niitä koske-
vien ympäristöministeriön asetuksina annettujen
kansallisten valintojen mukaan. Suunnittelijan on
lisäksi otettava huomioon rakennuspaikasta johtu-
vat olosuhteet.
Sovellettaessa muuta suunnittelu- ja toteutus-
järjestelmää, tulee rakennushankkeeseen ryhtyvän
osoittaa rakennusvalvontaviranomaiselle raken-
nusvalvontaviranomaisen niin edellyttäessä, että
suunnittelu ja toteutus johtavat rakenteiden lujuu-
den ja vakauden, käyttökelpoisuuden ja käyttöiän
kannalta olennaisten teknisten vaatimusten täyt-
tymiseen. Tällä hetkellä edellä mainittu tarkoittaa,
että kantavien rakenteiden mitoitus useimmissa, el-
lei peräti kaikissa Suomen kunnissa ja kaupungeis-
sa, on sallittua myös kumottuja B-sarjan rakenta-
mismääräyksiä noudattaen.
Hyviä käytäntöjä menetettiin
Samalla lakkasi olemasta voimassa useita määräyk
siä, joita noudattamalla varmistettiin rakentamisen
laatua, ja suuri joukko ohjeita, joiden olemassaolo
varmasti helpotti suunnittelijoita ja urakoitsijoita
tekemään hyviä valintoja ja ratkaisuja omille hank-
keilleen ja jopa naapurikiinteistöjen ja -rakennusten
omistajille. Uudesta asetuksesta puuttuu esimerkiksi
kokonaanmaininnat rakenteiden ja ympäristön tilan
tarkkailusta ympäristön rakennuksissa pohja- ja pe-
rustusrakentamisen yhteydessä.
Rakennusten suunnittelua, rakentamisen työn-
johtoa ja viranomaistoimintaa koskevat uudet ase-
tukset ja ohjeet astuivat voimaan 1.6.2015. Uusia
asetuksia ovat:
1. Valtioneuvoston asetus (214/2015) rakentami-
sen suunnittelutehtävien vaativuusluokkien
määräytymisestä