54
Rakennettu Ympäristö 4/16
Antti Ahlavan
kanssa arkkitehtitoimistoa nimeltän-
sä
Zürich Helsinki
. Mäkynen innostui myös asumi-
sesta Kalkbreitessa, minne hän onnekkaasti suures-
ta määrästä hakijoita pääsi. Sveitsiläisestä suunnit-
telukäytännöstä Mäkynen toteaa, kuinka insinöörit
ovat rakennushankkeiden suunnittelussa mukana
alusta lähtien. Rakennusten omistus on keskittynyt
ammattimaisille toimijoille, joilla on intressiä pi-
tää rakennukset kunnossa. Rakennuskustannukset
ovat kalliissa Sveitsissä Suomea suuremmat. Kalk-
breiten kohdalla ei otettu yhtä pääurakoitsijaa, vaan
osuuskunta teki itse jokaisen urakoitsijan kanssa so-
pimukset. Toimintatapa edellytti kahta päätoimis-
ta sopimusneuvottelijaa, mutta johti parempaan
lopputulokseen. Rakennuskustannukset nousivat
75 miljoonaan Sveitsin frangiin (70 milj. euroa) eli
asuntoa kohti yli 700 000 frangiin. Sadan neliön per-
heasunnon kuukausivuokra on parituhatta frangia
(vajaa 2 000 euroa). Mäkynen arvioi, että vastaavan-
tasoisesta asunnosta vapailla markkinoilla pitäisi
maksaa vuokraa tuhat frangia enemmän.
Freilager
Alue on nimensä mukaisesti ollut alun perin tulliva-
paa varastoalue, aidattu eräänlainen kielletty kau-
punki. Zürichin kaupunki päätti ottaa alueen erääksi
kehittämiskohteeksi. Itsestään selvästi uudeksi käyt-
tötarkoitukseksi tuli asuminen, ja tällä kertaa nimen-
omaan vuokra-asuminen.
Zürcher Freilager
AG perustettiin v. 2008 toteut-
tamaan noin 800 vuokra-asunnon ja 200 opiskelija-
asunnon kokonaisuus. Maapohja on yhtiön omis-
tuksessa. Alusta saakka on julkisia ulkotiloja pidetty
tärkeänä avauksena, jotta aiemmin kaupunkilaisilta
suljettu alue saadaan eläväksi osaksi urbaania koko-
ehdoin maata yhdistyspohjaisille, osuuskuntatyyp-
pisille organisaatioille. Neljännes Zürichin asunto-
kannasta kuuluu tällä hetkellä näille voittoa tuotta-
mattomille yhdistyksille, joiden jäseneksi kuka ta-
hansa voi pyrkiä.
Kalkbreite
Union Kalkbreite
on esimerkki zürichiläisestä asun-
to-osuuskuntarakentamisesta. Vajaa sata asuntoa
käsittävä kokonaisuus rakentui raitiovaunuvarikon
päälle vuosina 2012–14. Kaupunki halusi, että ratik-
kahalli säilyy, mikä johti vuosia kestäviin neuvotte-
luihin, ennen kuin tarjouskilpailu kohteesta avattiin.
Reunaehdoksi asetettiin myös asukkaiden hiilijalan-
jäljen minimoiminen. Union Kalkbreite pärjäsi kol-
men muun tarjoajan kesken sisällyttämällä ehdo-
tukseensa asuntojen lisäksi parikymmentä erilaista
kulttuurin, lähiruoan ja kaupan tilaa. Vasta tämän
jälkeen oli vuorossa arkkitehtikilpailu. Arkkitehtikil-
pailun juryyn otettiin edustajat myös rakennuspai-
kan naapurustosta. Kilpailun voitti Müller Sigrist -ni-
minen toimisto.
Rakenteiltaan Kalkbreite on todellinen hybridi.
Raitiovaunuhallin säilyminen edellytti massiivisia
betonipilareita ja pitkää, 45 metrin teräksestä teh-
tyä eräänlaista siltarakennetta. Välipohjat ovat beto-
nista ja julkisivut puuelementtirakenteisia. Eristee-
nä on puukuitu.
Myös tilojensa osalta voi rakennusta pitää hybri-
dinä. Erikoista on luonnollisesti jo se, että pihakan-
nen alta löytyy suuri raitiovaunuvarikko. Noin kah-
densadan asukkaan lisäksi rakennuksessa työsken-
telee päivittäin sama määrä ihmisiä. Eräs heistä on
suomalainen, Zürichissä yli 10 vuotta asunut arkki-
tehti
Tommi Mäkynen
. Mäkynen pyörittää yhdessä
Kalkbreiten sisäpihalle noustaan katutasolta jyrkkiä portaita pitkin. Pihakannen alta löytyy raitiovaunuhalli.