Table of Contents Table of Contents
Previous Page  54 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 54 / 76 Next Page
Page Background

54

RY Rakennettu Ympäristö 2/18

tukaavaan. Vanhimmat rakennukset ovat pääasias-

sa 1882 palon jälkeisiä, ja niidenkin määrää sotien

aikaiset pommitukset harvensivat poikkeuksellisen

paljon. Oulu on kauan ollut suuri hallinto- ja kaup-

pakaupunki, mutta kasvanut erityisesti viime vuosi-

kymmeninä.

Keskustan kehittämisessä Oulu oli liikkeellä var-

hain 1980-luvulla ja erityisesti 1987 alkaen pysyvän

kävelykadun eli Rotuaarin teemalla. Jo 1993 se sai

arkkitehtiliitto SAFA:n palkinnon keskustan kehit-

tämistyöstä. Kävelykatua on sittemmin laajennettu

monipuolisemmaksi kävelykeskustaksi, mikä on ol-

lut myös monissa muissa kaupungeissa tavoitteena.

Keskustan saavutettavuutta on varmistettu Kivisy-

dämeksi kutsutulla kallioparkilla.

Myös Oulun arkkitehtuuri on kehittynyt, var-

maankin osaksi siellä 1959 aloitetun arkkitehtuu-

rin opetuksen ansiosta. Tuolloinhan epäiltiin, onko

perustettuun yliopistoon syytä arkkitehtuurikoulua

laittaa, eihän siellä muun muassa professori

Pentti

Kaiteran

mielestä ollut arkkitehtonisesti edustavia

rakennuksia eikä ”edes asemakaavaa”. Omat suosik-

kini Oulun keskustassa ovat rannalla oleva torikoko-

naisuus sekä keskustan läpi virtaava Kaupunginojan

puistovyöhyke.

Jyväskylää kehitetty arkkitehtuurikilpailuilla

Suurimpien taajamien joukkoon lähes 120 000 asuk-

kaallaan ja Suomen Ateenaksikin kutsuttu viimeisenä

ja kovalla vauhdilla noussut

Jyväskylä

on ehkä eniten

yliopistovetoinen. Vuonna 1837 perustettu sisämaan

kaupunki oli torikeskeinen pikkukaupunki, jonka ase-

makaavan viimeisteli Engel 1838. Jyväskylä ei kuiten-

kaan ole enää torikeskeinen, koska tori siirrettiin si-

vummalle ja alkuperäinen tori jäi kirkkopuiston rooliin.

Jyväskylä suuntautui jo 1976 kävelykeskustan

perustamiseen, mikä tuli käytännössä mahdolli-

seksi ohiajoliikenteen siirryttyä Rantaväylälle 1989.

Keskustan parannustyö1990-luvulla oli Jyväskyläs-

sä erityisen mittava ja näyttävä prosessi, jossa ”pel-

tomarkettien” ja autoliikenteen jo lähes tappama

kaupungin ydin elvytettiin, aluksi historiallisessa

ytimessä sijaitsevalla Kauppakadun kävelykadulla.

Aktiivinen ja vähitellen laajennettu kävelyka-

tu kokoaa yhteen keskeiset kauppakeskukset, tava-

ratalot, ravintolat, päivittäistavarakaupat ja kadun

erikoisliikkeet sekä myös hallinnollisia rakennuk-

sia. Kulttuuriakseli niveltää keskustaan niin sano-

tun ”boheemikaupungin”, jolla on oma suvaitsevai-

nen käsikirjoituksensa.

Jyväskylä on voimakkaasti profiloitunut myös

muulla kuin suoraan ydinkeskustan kehittämiseen

liittyvällä arkkitehtuurillaan, ennen muuta

Alvar

Aallon

sekä tavallista yleisemmin ja johdonmukai-

semmin käytettyjen arkkitehtuurikilpailujen kautta.

Matkakeskus (2002, arkkitehtitoimisto Harris-Kjisik

Oy, P. Rouhiainen) on herättänyt huomiota sekä toi-

minnallisesti että arkkitehtuurillaan. Kiinnostavin

kehitysmahdollisuus Jyväskylässä saattaa olla yli-

opiston ja kaupallisen keskustan yhteyden edelleen

kehittäminen.

Kaupunkikeskusta vie Lahtea eteenpäin

”Nuorin vanha kaupunkimme”, vasta 1905 kaupun-

giksi, kauppalaksi toki Pietarin rautatien myötä jo

1878 perustettu

Lahti

on ollut kauan suurimpia kau-

punkejamme, kaupungissa oli yli 80 000 asukasta jo

1965. Lahden keskustan asemakaava on kehittynyt

Sibelius-talo ja Ankkurin alue tukevat keskustaa ja luovat Lahdelle uudenlaista imagoa, joka heijastuu myös keskustaan.

Kuva: Aulis Tynkkynen