

RY Rakennettu Ympäristö 2/18
53
Arkkitehtiopetus näkyy Tampereen
kaupunkikuvassa
Kustaa III:n
valtakaudella 1779 perustettu
Tampe-
re
on tunnetusti pohjoismaiden suurin sisämaakau-
punki, mutta sen keskusta on myös maamme toisek-
si suurimman, yli 325 000 asukkaan taajaman ydin.
Tästä Tampereen puolella on noin kaksi kolmasosaa.
Eräiden kyseenalaisten vaiheiden jälkeen keskusta-
miljöön perustekijät ovat kohtalaisesti turvattuja, mi-
hin osaltaan on vaikuttanut 1969 kaupungissa alkanut
arkkitehtiopetus. Ensimmäinen kävelykatu Tampe-
reella oli 50-metrinen Kuninkaankadun pätkä jo 1978.
Kaupunkien etunenässä 2007 perustettu por-
mestariorganisaatio on vauhdittanut asioiden hoi-
tamista ja tuonut myös keskustan kehittämiseen
avoimuutta ja läpinäkyvyyttä. On aikaansaatu hyvä
ilmapiiri ja prosessi, johon pääosin kaikki tarvitta-
vat tahot haluavat osallistua, mikä on lisännyt työ-
hön uskallusta, tavoitteellisuutta, laatua ja uskotta-
vuutta. Tampere Tunnetuksi ry on Suomen vanhin
kaupunkiyhdistys, joka tehnyt jo 50 vuotta vuoro-
vaikutteisesti keskustan kehittämisyhteistyötä.
Rautatien valmistuminen 1876 loi pohjan Tam-
pereen ytimelle eli nykymittaiselle Hämeenkadulle,
joka yhdisti alkuperäisen,
Daniel Hallin
1779 kaa-
vaan perustuvan torikeskustan asemaan. Tämä on
ollut luonteva pohja myös nykyisille keskustahank-
keille, kuten ratikalle, pysäköintiluolille ja Areena-
hankkeelle, jonka ideoinnissa on ollut mukana tun-
nettu puolalais-amerikkalainen arkkitehti
Daniel
Libeskind
.
Tampereen omaleimaisuus perustuu kuitenkin
jatkossakin ennen muuta sen teollisesta historias-
ta kertovaan kosken partaalla olevaan kansallismai-
semaan.
Oulun monipuolinen kävelykeskusta
Kaarle IX:n
aikaan 1605 Perämeren keskukseksi
perustetun
Oulun
keskustaa ympäröi noin 200 000
asukkaan taajama, josta Oulun alueella on 90 %. Sen
kasvuvauhti on ollut maamme mittakaavassa erityi-
sen nopeaa. Oulun keskustan rakenne perustuu pit-
kälti 1822 palon jälkeiseen, Ehrenströmin ja Enge-
lin Helsingin tapaisena yhteistyönä laatimaan ruu-
Oulu perustettiin Oulujoen suuhun, ja voimalaitokset ovat kaupunkimiljöön keskeinen osa.
Oulun tori on ollut yksinäinen saareke. Asuntojen ja vierassataman ansiosta torista on tullut elävä osa keskustaa.
Kuvat: Aulis Tynkkynen