Table of Contents Table of Contents
Previous Page  55 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 55 / 76 Next Page
Page Background

RY Rakennettu Ympäristö 2/18

55

vaiheittain, alun perin

Alfred Cawénin

(1836−1912)

suunnitelman (1882) perusteella.

Nyt Lahden taajama on Hollolan puoli mukaan

luettuna saman kokoinen kuin Jyväskylässä, mutta

olennaisesti Oulua pienempi. Lahti on jäänyt ilman

varsinaista omaa yliopistoa, mutta sen maantieteel-

linen asema parani olennaisesti oikoradan valmis-

tuttua 2006. Kaupunkirakentamisessa Lahti on pro-

filoitunut näyttävästi muun muassa Sibelius-talon

(2000, arkkitehdit Hannu Tikka ja Kimmo Lintula)

ja Matkakeskuksen (2016, arkkitehti JKMM Arkki-

tehdit Oy, SITO Oy) kautta.

Lahti sai järjestyksessä toisen EKK-palkinnon

ensimmäisestä laajasta ja aikataulutetusta keskus-

tan kehittämisstrategiastaan, joka viiveitten jälkeen

alkoikin toteutua. Keskustan kehittäminen on ollut

Lahdessa osa koko kaupungin rakennetta ja veto-

voimaisuutta koskevaa suunnittelua ja toteutusta.

Hanke on saanut tuekseen kävelyetäisyydellä ole-

van Ankkurin asunto- ja ranta-alueen. Voi olla, että

tavoitteena oleva yhteyden parantaminen keskus-

tasta Vesijärven rantaan on

edelleen suurin Lahden kes-

kustan erityispotentiaali.

Tekniikan tohtori, arkkitehti SAFA

Aulis Tynkkynen

.

Elävät kaupunkikeskustat ry:n palkintoraadin jäsen.

Viitteet:

1

On syytä todeta, että myös Turussa keskustan kehittämistyö on

hyvin liikkeellä.

2

Heikkilä Mikko, Santasalo Tuomas. Tori osana kauppaa ja kau-

punkia. EKK, YM, 2006.

3

Heikkilä Mikko, Santasalo Tuomas, Karppinen Seppo. Suomalaisia

kävelykeskustoja. YM, 1996.

Jyväskylän näyttävä matkakeskus herätti valmistuessaan melkoisesti huomiota.

Alvar Aallon työväentalo on edelleen Kauppakadun helmi.

Kuvat: Aulis Tynkkynen