

68
RY Rakennettu Ympäristö 1/18
KHO:n päätöksiä
Tilapäinen käyttötarkoituksen muuttaminen
Lupaehto
Liityntä maankäytön ohjaamiseen
KHO 4.12.2017 taltio 6251
Vuosikirja KHO:2017:184
■
■
Espoon rakennuslautakunta
myönsi (21.4.2016) luvan 7-kerrok-
sisen kellarillisen toimistoraken-
nuksen muuttamiseen tilapäisesti
viiden vuoden ajaksi majoitusti-
laksi siten, että rakennus tuli toimi-
maan aluksi turvapaikanhakijoiden
hätämajoitustilana ja sen jälkeen
hostel-majoitustilana. Lupapäätök-
seen oli otettu ehto ”Rakennukseen
sijoitettava henkilömäärä vastaan-
ottokeskustilanteessa enintään 400
henkilöä”.
Luvan saanut kiinteistöyhtiö va-
litti lupaehdosta.
Helsingin hallinto-oikeus
hyl-
käsi (25.11.2016) valituksen. Hal-
linto-oikeus katsoi, että pelastus-
laitoksen ja poliisin lausunnoissa
esitetyt seikat muodostavat MRL:n
kannalta hyväksyttävän perusteen
rajoittaa rakennukseen sijoitetta-
vaa henkilömäärää lupaehdoin.
Vastaanottokeskustoiminnassa on
mahdollista, että koko rakennuk-
sen majoituskapasiteetti on ker-
ralla käytössä ja majoittuminen on
hostellitasoistamajoittumista huo-
mattavasti pitkäaikaisempaa.
Korkeinhallinto-oikeus
myön-
si valitusluvan, tutki valituksen ja
kumosi hallinto-oikeuden päätök-
sen ko. lupaehdon osalta.
Perus-
teluja:
Asukkaiden määrän rajoit-
taminen MRL:n nojalla annetun
päätöksen lupaehdolla voi joissa-
kin tilanteissa olla välttämätöntä
luvan myöntämisen edellytysten
varmistamiseksi. Tämä voi olla
tarpeen esimerkiksi paloturvalli-
suuden vaatimusten täyttymiseksi.
Myös ilmanvaihto ja poistumistei-
den vähäisyys voivat olla perustee-
na majoittujien määrän rajoitta-
miselle oikeudellisella perusteella.
Esimerkiksi rakennuksen sijainti
kahden hallinto-oikeuden päätök-
sessä mainitun Seveso III -direk-
tiivissä (2012/18/EU) tarkoitetun
tuotantolaitoksen konsultointivyö-
hykkeellä voisi sinänsä olla peruste
asukasmäärän rajoittamiseen tur-
vallisen poistumisen takaamisek-
si. Oikeuskäytännössä on katsottu,
ettei vastaanottotoiminta poikkea
tavanomaisesta hotellitoiminnas-
ta sillä tavoin, että MRL 125 §:ssä
tarkoitettu rakennuslupa olisi ollut
tarpeen muutettaessa vahvistettu-
jen piirustusten mukainen hotelli-
rakennus vastaanottokeskuskäyt-
töön (
KHO 13.3.2015 taltio 720
).
Vastaanottotoimintaan liittyvän ja
tavanomaisen hostel-majoittumi-
sen maankäytöllisten vaikutusten
ei voida lähtökohtaisesti katsoa
eroavan sillä tavoin toisistaan, että
lautakunnan päätökseen liitetyn
lupaehdon voitaisiin katsoa ole-
van maankäytöllisesti perusteltu.
Lautakunta on ilmoittanut, että lu-
paehto on liitetty päätökseen tar-
koituksenmukaisuusharkinnalla.
KHO toteaa, ettei sillä ole toi-
mivaltaa muokata tarkoituksen-
mukaisuusharkintaan perustuvaa
lupapäätöstä poistamalla siitä lu-
paehtoa. Viranomaisen käyttämän
tarkoituksenmukaisuusharkinnan
tulee kuitenkin kaikissa tilanteis-
sa olla asianmukaista ja hallinnon
oikeusperiaatteiden mukaista.
Rakennuslautakunta ei ole pitä-
nyt henkilömäärän rajoittamista
muissa tilanteissa tarpeellisena.
Kun otetaan huomioon, että lupa-
päätös on voimassa vainmääräajan
10.5.2021 asti, KHO, palauttamatta
asiaa rakennuslautakunnalle, ku-
moaa päätöksen lupaehdon osalta.
Toimituksen huomautuksia
Jo rakennuslain (1958) aikana va-
kiintui oikeuskäytäntö niin, että
tilapäisen rakennuksen säännös-
töä voitiin soveltaa myös muuhun
kuin uudisrakentamiseen. Ratkaisu
KHO 17.9.2003 taltio 2180
on py-
syttänyt aiemman tulkintalinjan.
Tapauksessa oli kysymys omako-
titalon käyttötarkoituksen muut-
tamisesta tilapäisesti seurakunta-
kotitoimintaan enintään kahdeksi
vuodeksi.
MRL 176.2 §:n mukaan tut-
kittaessa tilapäisen rakennuksen
rakentamista koskevaa lupaha-
kemusta on otettava huomioon
rakennuksen tarkoitus sekä lujuu-
den, terveellisyyden, liikenteen,
paloturvallisuuden ja ympäristöön
sopeutuvuuden vaatimukset. KHO
korostaa, kuinka MRL 172 ja 176
§:ssä säädettyjen oikeudellisten
edellytysten täyttyessäkään lupaa
ei ole ehdottomasti myönnettävä,
vaan lupahakemus voidaan hylätä
tarkoituksenmukaisuusharkinnal-
la. Myös lupaehtojen ottaminen
päätökseen voi perustua tarkoituk-
senmukaisuusharkintaan.
Poliisilaitos oli tapauksessa esit-
tänyt henkilömäärän rajoittamista
vastaanottokeskustilanteessa. Pe-
lastuslaitoksen lausunnossa henki-
lömäärää edellytettiin rajoitettavan
kaikissa tilanteissa. Kohde sijaitsee
suuronnettomuusvaarallisen koh-
teen vaikutusalueella, jonne ei
pelastuslaitoksen mukaan pitäisi
sijoittaa esimerkiksi evakuoinnin
kannalta haastavia kohteita. Tuke-
sin luettelon perusteella alueella on
kaksi suuronnettomuusvaarallista
kohdetta, joiden konsultointivyö-
hykkeelle hanke sijoittuu. Poliisin
arvionmukaan vastaanottokeskuk-
sen asukkaiden turvapaikanhakija-
statuksella ei olemerkitystä toimin-
taympäristönmuutosten osalta. Ne
johtuvat majoittuvien henkilöiden
suuresta määrästä sekä siitä, et-
tä he ovat lähtökohtaisesti yksin
matkustavia täysi-ikäisiä miehiä.
Hallinto-oikeus ei pitänyt lupaeh-
toa yhdenvertaisuusperiaatteen tai
muidenkaan hallinnon oikeusperi-