 
          64
        
        
          Rakennettu Ympäristö 1/16
        
        
          Kanskin kaupunki ja
        
        
          Väärentämättömän onnen saari
        
        
          KIMMO KORHONEN
        
        
          Siperiassa sijaitsevassa Kanskin vanhassa teollisuuskaupungissa  järjestettiin
        
        
          viime kesänä  kolmatta kertaa kansainvälinen arkkitehtuurin, videotaiteen ja
        
        
          kirjallisuuden festivaali sekä avoin arkkitehtikilpailu kaupungin jokipuiston
        
        
          kehittämisestä.
        
        
          K
        
        
          anskin kaupunki sijaitsee Siperiassa Krasno-
        
        
          jarin aluepiirissä (krai), jonka alueellisia kes-
        
        
          kuksia se on. Kaupunki on nimetty kauttaan
        
        
          virtaavan Kan-joen mukaan, joka on Jenisein
        
        
          sivujoki. Korkeutta on 200  m merenpinnasta, mut-
        
        
          ta maisema on alava ja ilmasto on lauha ja manner-
        
        
          mainen. Sijainti on Moskovasta noin 4 500 km itään
        
        
          ja jokseenkin puolivälissä matkalla Venäjän Kauko-
        
        
          idän rannikolle.
        
        
          Kansk on perustettu 1600-luvulla suojaksi ryös-
        
        
          televiä paimentolaisia vastaan ja myöhemmin kar-
        
        
          koituspaikaksi. Neuvostoaikana siellä on sijainnut
        
        
          aseteollisuutta ja varuskunta, joita kumpaakin on
        
        
          myöhemmin ajettu alas. Kaupungissa on tavallisia
        
        
          paikallisten keskusten koulutus-, kulttuuri- ja kau-
        
        
          pallisia palveluja, mutta yleisesti ottaen Kansk on
        
        
          samanlaisen rakennemuutoksen alla kuin monet
        
        
          muutkin sadantuhannen asukkaan teollisuuskau-
        
        
          pungit tämän päivän Venäjällä.
        
        
          Vuoden 2015 elokuussa järjestettiin Kanskis-
        
        
          sa kolmatta kertaa kansainvälinen arkkitehtuurin,
        
        
          videotaiteen ja kirjallisuuden festivaali. Tapahtu-
        
        
          maan liittyi installaatioita, tapaamisia ja lausun-
        
        
          taa kaupungin puistoissa ja julkisissa tiloissa. Alku-
        
        
          kesästä järjestettiin kaupungin jokipuiston kehittä-
        
        
          misestä avoin arkkitehtikilpailu, joka sai nimekseen
        
        
          Väärentämättömän onnen saari.
        
        
          Kilpailu oli seurattavissa kansainvälisen ja
        
        
          venäläisen sosiaalisen median kautta. Yleisön toi-
        
        
          veita ja palautetta rohkaistiin ja kilpailuehdotuk-
        
        
          sista valittiin kuusi näytteille Kanskin keskustan
        
        
          näyttelysaliin. Yleisö valitsi äänestämällä näistä
        
        
          parhaan. Elokuun viimeisenä päivänä sain kuulla
        
        
          oman ehdotukseni voittaneen äänestyksen.
        
        
          Ehdotuksia kilpailuun tuli Ranskasta, Iso-
        
        
          Britanniasta, Venäjältä ja Suomesta. Loppulistal-
        
        
          le pääsi ehdotuksia kolmesta viimemainitusta. Pai-
        
        
          kallinen television uutislähetys raportoi kilpailua
        
        
          useampaan kertaan, sen kansainvälistä luonnetta
        
        
          painottaen.
        
        
          
            Paikka ja sen piirteet
          
        
        
          Kanskin kaupungin keskustaan on kaavalla varat-
        
        
          tu puisto ja virkistysalue, joka käsittää molemmat
        
        
          joen rannat sekä kaksi vierekkäistä, nimetöntä saar-
        
        
          ta, kumpikin 3–4 hehtaarin kokoisia. Saaret ovat täy-
        
        
          sin luonnontilassa eikä niille ole tällä hetkellämitään
        
        
          pysyvää pääsyä. Puusto on salavaa kuten ainakin kos-
        
        
          teilla ja aurinkoisilla paikoilla.
        
        
          Kilpailualueen maaperä on kerrostunutta savea
        
        
          ja soraa. Kanskin alueen luonto on siperialaisittain
        
        
          suomaista. Joen tulvimisesta ei ole tietoa, mutta
        
        
          kaupungin rannat ovat 2–3 metrin korkuisia töyräitä
        
        
          – oletettavasti joen pinta saattaa elää tämän verran.
        
        
          
            Ehdotus ja sen lähtökohdat
          
        
        
          Tehtävä oli kaikille avoin ja sen sisältö pitkälle kilpai-
        
        
          lijoiden määriteltävissä. Kilpailumateriaalin määrä
        
        
          oli rajoitettu kolmeen A3-planssiin – ilmeisesti kil-
        
        
          pailuun odotettiin suurta osanottoa. Kilpailijoilta
        
        
          odotettiin ennen kaikkea ideoita, joiden esitystapa
        
        
          oli vapaa.
        
        
          Kanskin kaavan havainnekuvassa on varauduttu
        
        
          yhteyteen saarten välillä ja rantoihin. Joen puisto-
        
        
          alueen rajaa nytkin kaksi siltaa Kan-joen yli, toinen
        
        
          moottoriajoneuvoille tarkoitettu ja toinen rautatiel-
        
        
          le. Edellisen kylkeen on rakennettu myös kevyen lii-
        
        
          kenteen väylä.
        
        
          Kilpailuehdotuksessani vie kolme erilaista siltaa
        
        
          yhdessä joen rannalta toiselle – ne näkyvät kauas ta-
        
        
          saisessa maisemassa ja käyvät vuoropuhelua keske-
        
        
          nään, riippuen miltä suunnalta kokonaisuutta kat-
        
        
          sotaan.
        
        
          Edellisenä vuonna 2014 Kanskin kulttuurifes-
        
        
          tivaaliin lähetettiin ehdotuksia Kan-joen eteläisen
        
        
          rannan taideteoksiksi ja installaatioiksi. Tällöin pal-
        
        
          kittiin ehdotus rakentaa silta isommalle nimettö-
        
        
          mälle saarelle kahden vanhan nosturin avulla, joi-
        
        
          den kärkien väliin tehtäisiin pieni yhdyssilta. Tämä
        
        
          ajatus vaikutti minusta kehityskelpoiselta jo siksi-
        
        
          kin, että Uralin ja Siperian seuduilta löytyy paljon
        
        
          terästeollisuutta, joka pystyy hyvin toimittamaan