 
          68
        
        
          Rakennettu Ympäristö 1/16
        
        
          KHO:n päätöksiä
        
        
          Velvoitteen kohdistaminen
        
        
          
            Terveydensuojelulaki
          
        
        
          
            Parveketupakointi
          
        
        
          
            KHO 18.11.2015 taltio 3292
          
        
        
          
            Vuosikirja KHO:2015:164
          
        
        
          
            ■
          
        
        
          ■
        
        
          
            Kuusamon
          
        
        
          ympäristötarkasta-
        
        
          ja kielsi (13.12.2013) tupakoinnin
        
        
          asunto-osakeyhtiön omistamassa
        
        
          kiinteistössä huoneiston parveke-
        
        
          tilassa. Huoneiston haltijan (osak-
        
        
          keenomistajan) tulee huolehtia
        
        
          siitä, että huoneiston parvekkeella
        
        
          ei tupakoida.
        
        
          
            Kuusamon kaupungin yhdys-
          
        
        
          
            kuntatekniikan ympäristöjaos-
          
        
        
          
            to
          
        
        
          hylkäsi (21.1.2014) huoneiston
        
        
          hallintaan oikeuttavien osakkeiden
        
        
          omistajan oikaisuvaatimuksen.
        
        
          
            Pohjois-Suomen hallinto-oi-
          
        
        
          
            keus
          
        
        
          kumosi (17.2.2015) ympäris-
        
        
          töjaoston päätöksen. Terveyden-
        
        
          suojelulain 27.1 §:ssä tarkoitettu
        
        
          määräys terveyshaitan poista-
        
        
          miseksi voidaan antaa sille, jon-
        
        
          ka toiminnasta tai menettelystä
        
        
          aiheutuu terveyshaittaa. Asiassa
        
        
          on kysymys parveketupakoinnin
        
        
          naapurille mahdollisesti aiheut-
        
        
          taman terveyshaitan arvioinnis-
        
        
          ta. Velvoitetta ei voida kohdistaa
        
        
          toisella paikkakunnalla asuvaan
        
        
          huoneiston omistajaan. Aiheutta-
        
        
          misperiaatteenmukaisesti velvoite
        
        
          olisi tullut kohdistaa huoneistossa
        
        
          päätöksentekohetkellä asuneeseen
        
        
          vuokralaiseen.
        
        
          
            Korkein hallinto-oikeus
          
        
        
          hyl-
        
        
          käsi ympäristöjaoston valituksen.
        
        
          Hallinto-oikeuden päätöstä ei
        
        
          muutettu.
        
        
          
            Toimituksen huomautuksia
          
        
        
          Asia koskee usein julkisuudessa
        
        
          esillä ollutta kysymystä parveke-
        
        
          tupakoinnista. Tupakkalain 12 §:n
        
        
          1 momentin 7 kohdan (698/2010)
        
        
          mukaan tupakointi on kiellet-
        
        
          ty asunto-osakeyhtiön tai muun
        
        
          asuinyhteisön asuinkiinteistöjen
        
        
          yhteisissä ja yleisissä sisätiloissa.
        
        
          Saman pykälän 3 momentin mu-
        
        
          kaan asunto-osakeyhtiö tai muu
        
        
          asuinyhteisö voi kieltää tupakoin-
        
        
          nin hallitsemallaan yhteisellä
        
        
          ulkoalueella rakennuksen ilman
        
        
          ottoaukkojen läheisyydessä, lasten
        
        
          leikkialueella ja yhteisillä parvek-
        
        
          keilla. Tupakkalain 13 § antaa ao.
        
        
          sisätilan tai ulkoalueen haltijalle
        
        
          taikka näiden edustajalle valtuu-
        
        
          den poistaa tupakoija, joka ei ke-
        
        
          hotuksesta huolimatta lopeta tupa-
        
        
          kointia, sisätilasta tai ulkoalueelta,
        
        
          jollei poistamista voida pitää koh-
        
        
          tuuttomana.
        
        
          Säännös hallintopakon käyttä-
        
        
          misestä sisältyy tupakkalain 20 §:n
        
        
          2 momenttiin. Sen mukaan lupa-
        
        
          ja valvontavirasto tai kunta voi
        
        
          tehostaa tupakkalain perusteella
        
        
          antamaansa kieltoa tai määräystä
        
        
          uhkasakolla tai teettämisuhalla.
        
        
          Uhkasakkoon ja teettämisuh-
        
        
          kaan sovelletaan uhkasakkolakia
        
        
          (1113/1990), jollei tupakkalaissa
        
        
          toisin säädetä.
        
        
          Koska nyt ei ollut kysymys
        
        
          asuinyhteisön yhteisestä parvek-
        
        
          keesta vaan yksittäisen huoneiston
        
        
          parvekkeesta, on siihen sovellettu
        
        
          terveydensuojelulakia.
        
        
          
            Terveyshai-
          
        
        
          
            tan
          
        
        
          käsite on määritelty ympäris-
        
        
          tönsuojelulaissa. Uuden ympäris-
        
        
          tönsuojelulain (527/2014) 5 §:n 1
        
        
          momentin 4 kohdan mukaan ter-
        
        
          veyshaitalla tarkoitetaan ihmises-
        
        
          sä todettavaa sairautta, muuta ter-
        
        
          veydenhäiriötä tai sellaisen tekijän
        
        
          tai olosuhteen esiintymistä, joka
        
        
          voi vähentää väestön tai yksilön
        
        
          elinympäristön terveellisyyttä. Ai-
        
        
          emmassa ympäristönsuojelulaissa
        
        
          (86/2000) vastaavamäärittely sisäl-
        
        
          tyi lain 3 §:ään. Terveydensuojelu-
        
        
          laki viittaa yleisesti muun muassa
        
        
          ympäristönsuojelulakiin.
        
        
          Päätöksen tekohetkellä voi-
        
        
          massa olleen terveydensuojelulain
        
        
          27.1 §:n (763/1994)mukaanmilloin
        
        
          asunnossa tai muussa oleskeluti-
        
        
          lassa esiintyymelua, tärinää, hajua,
        
        
          valoa, mikrobeja, pölyä, savua, lii-
        
        
          allista lämpöä tai kylmyyttä taikka
        
        
          kosteutta, säteilyä tai muuta niihin
        
        
          verrattavaa siten, että siitä voi ai-
        
        
          heutua terveyshaittaa asunnossa
        
        
          tai muussa tilassa oleskelevalle,
        
        
          kunnan terveydensuojeluviran-
        
        
          omainen voi velvoittaa sen, jonka
        
        
          menettely tai toimenpide on syynä
        
        
          tällaiseen epäkohtaan, ryhtymään
        
        
          toimenpiteisiin terveyshaitan
        
        
          poistamiseksi tai rajoittamiseksi.
        
        
          Lainmuutoksella (1237/2014) on
        
        
          säännöstä täsmennetty siten, et-
        
        
          tä toimenpiteisiin haitan ja siihen
        
        
          johtaneiden tekijöiden selvittämi-
        
        
          seksi, poistamiseksi tai rajoitta-
        
        
          miseksi on ryhdyttävä viipymättä.
        
        
          Oikeusohje siitä, kuka haitan pois-
        
        
          tamisesta eri tilanteissa vastaa ja
        
        
          kehen velvoite voidaan kohdistaa,
        
        
          on lainmuutoksella siirretty sa-
        
        
          man pykälän 2 momenttiin. Sen
        
        
          mukaan, jos haitta aiheutuu asuin-
        
        
          huoneiston tai muun oleskelutilan
        
        
          rakennuksen rakenteista, eristeis-
        
        
          tä tai rakennuksen omistajan vas-
        
        
          tuulla olevista perusjärjestelmistä,
        
        
          haitan poistamisesta vastaa raken-
        
        
          nuksen omistaja, ellei muualla lais-
        
        
          sa toisin säädetä. Jos terveyshaitta
        
        
          aiheutuu kuitenkin asunnon tai
        
        
          muun oleskelutilan käytöstä, joka
        
        
          ei ole tavanomaista, terveyshaitan
        
        
          poistamisesta vastaa asunnon tai
        
        
          muun oleskelutilan haltija. Kunnan
        
        
          terveydensuojeluviranomainen voi
        
        
          velvoittaa sen, jonka vastuulla asia
        
        
          on, ryhtymään viipymättä tarvitta-
        
        
          viin toimenpiteisiin terveyshaitan
        
        
          ja siihen johtaneiden tekijöiden
        
        
          selvittämiseksi, poistamiseksi tai
        
        
          rajoittamiseksi.
        
        
          Uhkasakosta sekä teettämis-
        
        
          ja keskeyttämisuhasta säädetään
        
        
          terveydensuojelulain 53 §:ssä. Me-
        
        
          nettelyn osalta viitataan uhkasak-
        
        
          kolakiin.
        
        
          Uhkasakkolain mukaan uhka
        
        
          voidaan kohdistaa asianosaiseen,
        
        
          jolla on oikeudellinen ja tosi