Table of Contents Table of Contents
Previous Page  67 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 67 / 76 Next Page
Page Background

Rakennettu Ympäristö 2/16

67

KHO:n päätöksiä

valituksesta asemakaavan siltä osin

kuin se koskee voimassa olevan

asemakaavan suojelumerkinnällä

osoitettua Englannin makasiinin

aluetta. Kantakaupungin yleiskaa-

van lähtökohtana on Länsisatamaa

koskevan sk/3-merkinnän perus-

teella katsottava olevan makasiinin

ja kyseisten rakennelmien säilyttä-

minen, vaikkakin niistä ainoastaan

osa aallonmurtajaa on yleiskaavalla

erikseen suojeltu. Hallinto-oikeu-

den mukaan asemakaavaratkaisu,

joka mahdollistaa niiden purkami-

sen, vaikkakin kaavassa onmuutoin

suojeltumuun ohella Länsisataman

arvokkaana pidetty Voimakasiini,

ei lähtökohtaisesti täytä maankäyt-

tö- ja rakennuslain 54 §:ssä asema-

kaavan laatimiselle asetettua vaati-

musta rakennetun ympäristön säi-

lyttämisestä, ei ota riittävällä tavalla

huomioon yleiskaavan Länsisata-

maan kohdistuvia suojelumääräyk-

siä eikä valtakunnallisten alueiden-

käyttötavoitteiden kulttuuriperintöä

koskevaa erityistavoitetta.

Hangon kaupunginvaltuusto

valitti hallinto-oikeuden kaavan

osittaisesta kumoamisesta. Korkein

hallinto-oikeus katsoi oikeudellisen

kysymyksen liittyvän siihen, onko

Hangon Länsisataman asemakaa-

van hyväksymistä ja asemakaavan

muutosta koskeva päätös lainvas-

tainen siltä osin kuin asemakaavas-

sa ei enää ole Englanninmakasiinia

koskevaa suojelumerkintää.

Tapauksessa ei kyseenalaistettu

Englannin makasiinin rakennet-

tuun ympäristöön liittyviä arvoja.

KHO totesi erikseen, että Englan-

nin makasiinilla on selvityksistä

ilmenevällä tavalla kiistatta maan-

käyttö- ja rakennuslain 54 §:n 2

momentissa tarkoitettuja rakennet-

tuun ympäristöön liittyviä arvoja.

Arvot liittyvät erityisesti varhaiseen

paikalla valetun betonin käyttöön ja

rakennuksen merkitykseen osana

maisemakuvaa sekä lisäksi sataman

toiminnan historiaan. Makasiini

edustaa saadun selvityksenmukaan

pelkistettyä klassista arkkitehtuuria.

Makasiinin korjauskelpoisuudesta

KHO yhtyi selvityksessä esitettyyn

näkemykseen, jonka mukaan ma-

kasiini on huonossa kunnossa, mut-

ta lähtökohtaisesti korjattavissa.

Kaavahierarkiasta tässä tapauk-

sessa on tärkeää huomata, että alu-

eella oli voimassa maakuntakaavan

lisäksi oikeusvaikutuksen yleiskaa-

va. Ja uusi yleiskaava tuli voimaan

vasta asemakaavan hyväksymisen

jälkeen, vaiheessa, jolloin oikaisuke-

hotusmenettely oli vireillä kaavasta.

Vasta asemakaavan hyväksymisen

jälkeen voimaan tullutta yleiskaa-

vaa ei voida pitää oikeudellisesti

velvoittavana, yleiskaavan oikeus-

vaikutusten tarkoittamana ohjeena

asemakaavoitukselle. Sen sijaan

yleiskaavan sisältö on voitu ottaa

tosiasiaselvityksenä huomioon.

KHO totesi, että RKY-kuvauk-

sessa alueen rakennushistorialli-

set arvot liittyvät paitsi yksittäisiin

rakennuksiin myös laajemmin ra-

kennushistoriallisten arvojen yh-

teyteen alueella yhä jatkuvaan sa-

tamatoimintaan. Rakennuksella ei

ole käyttöä satamatoiminnassa, ei-

kä sen liittymää satamatoimintaan

voida siten varmistaa jatkossa, vaik-

ka rakennus säilytettäisiin. Ratkai-

su, joka edellyttää makasiinin säi-

lyttämistä, saattaa asiassa saadun

selvityksen mukaan vaarantaa sa-

tamatoiminnan jatkumisen talou-

dellisesti kannattavana alueella.

Valtakunnallisten alueidenkäyt-

tötavoitteiden kohdan 4.5 toimivia

yhteysverkostoja ja energiahuoltoa

koskevissa erityistavoitteissa on

lausuttu valtakunnallisesti merkit-

tävien satamien kehittämismah-

dollisuuksien turvaamisesta. Kysei-

nen tavoite koskee myös Hangon

Länsisatamaa. Sataman kehittä-

minen taloudellisesti kannattavana

edellyttää laitureiden käytön tehos-

tamista ja satama-alueen laajenta-

mista. KHO arvioi ratkaisussaan

kokonaisuutena

Englannin maka-

siiniin liittyviä suojeluarvoja ja sa-

taman kehittämiseen liittyviä näkö-

kohtia ja katsoi, että suojeluarvoja

ei ole pidettävä niin merkittävinä,

että niitä olisi muut näkökohdat

sivuuttaen ollut kaavaratkaisussa

ehdottomasti painotettava enem-

män kuin sataman kehittämiseen

liittyviä näkökohtia. KHO teki sa-

tama-alueellamyös katselmuksen.

Katselmuksessa saatujen ja asiakir-

joissa olevan selvityksen perusteel-

la KHO katsoi, että Länsisataman

kehittäminen Englannin makasii-

nin suojelun turvaavalla tavalla ei

mahdollistaisi sen varmistamista,

ettämakasiinin suojelu ei vaaranna

sataman kehittämistä. KHO kumo-

si hallinto-oikeuden päätöksen ja

Hangon kaupungin asemakaavan

hyväksymistä koskeva päätös jäi

kokonaisuudessaan voimaan.

Vaikka Englannin makasiinin

suojelemista puoltavat rakennetun

ympäristön suojeluun liittyvät näkö-

kohdat ovat sinänsä painavia, kyse

on kuitenkin tavoitteiden yhteenso-

vittamista. Tapauksen argumenteis-

sa jää pohtimaan kaavan tarkoituk-

sen merkitystä, joka tässä tapauk-

sessa oli selkeästi ilmaistu. Kaavan

tarkoituksena oli satamatoimintojen

kehittäminen. Riittävien selvitysten

arvioiminen meni tässä tapaukses-

sa vielä vanhan 9 §:n perusteella,

mutta muuten sanamuodon perus-

teella voisi olettaa, että vastaavassa

tilanteessa kaavan tehtävä ja tarkoi-

tus nousivat keskeisemmin esille

oikeudellisessa arvioinnissa. KHO

teki päätöksessään intressivertailua

kahden valtakunnallisten alueiden-

käyttötavoitteissa mainitun erityis-

tavoitteen kautta. VAT:ien vertailus-

ta ja ratkaisun lopputuloksesta lie-

nee helppo olla samaamieltä, mutta

asemakaavan sisältövaatimusten

näkökulmasta kiinnittyy huomio

siihen, että kaavan lainmukaisuu-

den arviointi tapahtui viime kädes-

sä VAT:eiden välisessä punninnassa.

Asemakaavan sisältövaatimukset 54

§:ssä sisältää ne asiat ja arvot, jotka

suunnittelussa on otettava huomi-

oon, mitä pitää vaalia ja mille luoda

edellytykset. Rakennetun ympäris-

tön vaalimisvelvollisuus ja hävittä-

miskielto löytyy säädöksestä, mutta

elinkeinoelämän toimintaedellytyk-

set eivät. Ne on ilmaistu yleiskaavan

sisältövaatimuksissa ja tässä tapauk-

sessa oikeudellisesti sitovaa yleis-

kaava ei ollut, jolloin tapauksessa

jouduttiin asemakaavan sisältövaa-

timuspykälän rakenteesta johtuen

vertailemaan valtioneuvoston pää-

töksessä ilmaistuja tavoitteita.

Susanna Wähä