Table of Contents Table of Contents
Previous Page  45 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 45 / 52 Next Page
Page Background

KO R J A U S R A K E N TA M I N E N

|

4 5

monen metrin korkeudessa.

– Meillä on ketterä organisaatio. Eilen

viimeksi oltiin toimitusjohtaja ja hallituk-

sen puheenjohtaja yhdessä telineillä työ-

välineet kädessä, Ylönen naurahtaa. Hä-

nenmukaansa käsityövaltaisella alalla kyl-

lä pärjää, kunhan arvioi riskit oikein, käy

urakkaneuvottelut huolella ja tekee pitä-

viä tarjouksia.

– Tilaajalle pitäämyös osata tarjota edul-

lisempia vaihtoehtoja. Miksi asentaa kallis

italialainen valonlähde, jos täysin vastaa-

va kotimainen on tarjolla puolta halvem-

malla, hän ihmettelee.

OSAAVILLE TÖITÄ TARJOLLA

Töitä kyllä riittäisi Ylösen mukaan uusil-

lekin tekijöille, mutta koulutusta alalle ei

ole juuri tarjolla. Fasetin yrittäjäveljekset

Janne ja

Samuli Ylönen

tuntevat tilan-

teen, sillä he käyvät restaurointi- ja kon-

servointialan oppilaitoksissa arvioimassa

opinnäytetöitä. Yksi hyvä vaihtoehto olisi

oppisopimuskoulutus, joka toimii monis-

sa Euroopan maissa hyvin.

–Osaavan työvoiman puute on alan suu-

rin haaste. Suomessa oppisopimusjärjestel-

omanlaisensa. Uusia asioita tulee 26 vuo-

den kokemuksesta huolimatta vastaan joka

viikko, Ylönen korostaa valaisinkorjauk-

sen erityisluonnetta.

Ylönen painottaa työn käsityövaltai-

suutta. Korjaajan pitää tietää miten kirja-

sinmetalli, pronssi tai messinki käyttäyty-

vät, mitä juotetaan hopealla, mitä kaasul-

la sekä tuntea oikeat käsittelylämpötilat ja

hitsausmateriaalit. Vanhan metallin pin-

takäsittely on vielä oma lukunsa, etenkin

kun vanhoja aineita ei niiden myrkkypi-

toisuuden takia ole enää saatavilla.

– Myös purkaminen sekä irrotus ja

kiinnitys ottavat aikansa. Osia voi olla rik-

ki tai niitä voi kadota vuosien saatossa.

Puuttuvat osat pitää usein valmistaa ja si-

tä varten rakensimme oman metallivers-

taanmuutama vuosi sitten. Kaikki työ teh-

dään omana työnä, alihankintaa ei käytetä.

Hidas, erityisosaamista vaativa työ ei

kaikille sovi ja alan yrittäjiä onkin niukasti.

Tarjousten tekoon liittyvä riskikin voi pe-

lottaa, sillä tarjouslaskelman joutuu arvioi-

maan usein lattiatasolta. Tämä siitä huoli-

matta, että arvioijalle ennestään tuntemat-

tomat entisöintikohteet roikkuvat katosta

mä pitäisi uudistaa ja tehdä huomattavas-

ti joustavammaksi. Pahimmassa tapauk-

sessa nykyinen järjestelmä estää halukkai-

ta ja motivoituneita henkilöitä pääsemään

ammattiin, Ylönen kertoo omiin kokemuk-

siinsa viitaten.

Eivätkä entisöintityöt tähän lopu, sillä

koko ajan työn alle tulee entistä nuorem-

pia valaisimia tyypillisine materiaaleineen.

Muovi ja erilaiset akryylit asettavat korjaa-

jille jo nyt uusia haasteita.

– Suomi on pullollaan

Alvar Aallon

suunnittelemia valaisimia, jotka tulevat jo

monissa korjauskohteissa vastaan. 1970- ja

80-luvuilta löytyy paljon hyviä valaisin-

suunnittelijoita, joiden valaisimia kohta

kunnostetaan, Janne Ylönen uskoo.

Valaisintenmodernisointi säästää mer-

kittävästi energiaa ja se on usein yksi tekijä

korjauspäätösten takana. Kun esimerkiksi

Myrskylän kirkossa vaadittu valoteho saa-

vutettiin uudella led-teknologialla, putosi

energiankulutus yhteen kymmenesosaan

aiemmasta. Helsingin kaupunginteatterin

kokoisessa, 2 000 entisöitävän valaisimen

kohteessa säästetyn energian hinta tuo ajan

kuluessa korjauskuluja takaisin.

Janne Ylönen esittelee

Lasipalatsin baaritiskin

ylle tulevia arvokkaita

Paavo Tynellin suunnit-

telemia valaisimia.

Kaupunginteatterin wc-tilojen peiliseinän valaisimet saavat

vanhaa tyyliä mukailevat led-putkivalot. Osa vanhoista lam-

punkannoista kannatti purkaa ja korjata vaikka uusiakin saa

tilalle, koska niiden laatu oli parempi.

Yritys on saanut viime

aikoina julkisuutta myös

siitä, että se on ottanut

uudistuotantoon Carl-

Gustaf Hiort af Ornäsin

vuonna 1952 suunnitte-

leman Siesta-lepotuolin,

jota ei ole valmistettu 40

vuoteen.