16
Rakennettu Ympäristö 3/16
H
arva rakennustarkastaja saa kunnian työs-
kennellä niin komeassa rakennuksessa kuin
pitkäaikainen Kotkan rakennustarkastaja
Vesa Yrjönen
. Vesan 9 työntekijän joukkue
sijoittuu 1934 valmistuneen, arkkitehti
Erkki Hut-
tusen
suunnitteleman Kotkan kaupungintalon en-
simmäiseen asiakaskerrokseen. Vaikka Huttusen al-
kuperäinen voittoisa kilpailuehdotus ei kaikilta osin
voinut talouslaman oloissa toteutua, on yli 80 vuot-
ta vanha kaupungintalo monumentaalisuudessaan
Kotkan Kauppatorin laidan merkkirakennus. – On-
han siinä ikkunat, ovet, seinät ja katto, tiivistää insi-
nöörin koulutuksen saanut Vesa hiukan sarkastisesti.
Venäjäpakotteet ovat hiljentäneet satamaa, joka
kuitenkin edelleen on Suomen tärkeimpiä. Kotkan-
saaren vanhan sataman, Kantasatamaksi kutsutun,
kaupalliset satamatoiminnot ovat siirtyneet Mussalon
syväsatamaan ja Hietaseen. Satamayhtiö on nykyään
Kotkan jaHaminan yhteinen. Vielä vajaa 10 vuotta sit-
ten Hietasen kautta meni Venäjälle puoli miljoonaa
autoa vuosittain. Mussalon syväsatama-alue on laa-
juudeltaan kolme kertaa Vuosaaren sataman kokoi-
nen. Satama-alueen suuruus mahdollistaa lastaus- ja
purkaustoimien lisäksi tavaroiden jälleenkäsittelyä ja
myyntikuntoon laittoa, kertovat Vesa Yrjönen ja Kot-
kan kaupunkisuunnittelujohtaja, arkkitehti
Markku
Hannonen
. Ansaintalogiikka perustuukin osin sii-
hen, että tavara viipyy jonkin aikaa satama-alueella.
Satama ja puunjalostusteollisuus ovat edelleen
Kotkalle elintärkeitä. Täydentämään on tullut kulttuu-
ria ja kauppaa. Kantasataman alueen vapautuminen
satamatoiminnoista on mahdollistanut sen uudel-
leen käyttöä ja kehittämistä. Vuonna 2008 Kantasata-
maan valmistunut Merikeskus Vellamo on toiminut
veturina. Vuoden 2004 yleisen arkkitehtuurikilpai-
lun voittanut, professori
Ilmari Lahdelman
ehdotus
Hyöky
on tämän päivän vastine Huttusen kaupungin-
talolle. Vellamo keräsi avauduttuansa muutamassa
kuukaudessa 50 000 kävijää. Vellamo on hiukan kuin
Lahden Sibelius-talo. Toistaiseksi ruutuasemakaava-
alueen ulkopuolella ja sen vuoksi kaupunkirakentees-
ta hitusen irrallaan, odottamassa seuraavia kaupunki-
rakenteellisia ponnisteluja.
Outlet
Vellamo ja sitä täydentävä, yksityisin varoin toteutet-
tu Puuvenekeskus (Ilmari Lahdelma ja Rainer Mah-
lamäki, 2008) ovat olleet alkusysäys Kantasataman
jatkokehittämiselle. Pitkään puhuttiin Kulttuurisa-
tamasta. Pikku hiljaa mukaan konseptiin tuli enem-
män ja enemmän viihdettä, kertoo Markku Hanno-
nen, joka niihin aikoihin toimi Kotkan yleiskaava-
arkkitehtina. Arkkitehtitoimisto ALA teki
master pla-
nin
. Siinä käytettiin väljää tehokkuutta jamuutoinkin
suunnitelma oli joustava. Pian kuitenkin kävi ilmi, et-
tei kulttuuri- ja viihdepainotteisen konseptin taloutta
saada toimimaan. Joka tapauksessa alueen todettiin
kaipaavan sekalaista väliaikaista käyttöä, jotta kiin-
nostus rahoittajapiireissä saataisiin heräämään.
Käänne tapahtui, kun kuvioihin tuli hankekehittä-
jä, joka sitoutui koko alueen tulevaisuuden haltuun-
ottoon. Hankekehittäjä toi uutena asiana outlet-kau-
Osa tulevan Outlet-alueen kaavamääräyksistä.
Julkisivumateriaaliksi on määrätty puu.
Vesa Yrjönen näyttää kartalta tulevan Outlet-alueen sijainnin. Vesan kädestä itään
sijoittuu Tiutisen kaupunginosa, joka tuli kuuluisaksi merenrannalla sijaitsevan
omakotitalon majoituskiistasta. Kiista päättyi Vesa Yrjösen voittoon.
Kuvat: Lauri Jääskeläinen
Satama ja puunjalostusteollisuus ovat edelleen Kotkalle elintärkeitä.