KO R J A U S R A K E N TA M I N E N
|
2 3
seilla ja oppia yhdessä asiakkaiden sekä
kumppaneiden kanssa, mihin suuntaan
bisnestä ja palveluita kannattaa kehittää.
– Startupit ovat tehneet tätä jo pitkään,
koska niillä ei ole varaa tuhlata resursse-
ja. Mutta ei suurillakaan yrityksillä ole sii-
hen varaa. Kira-alalla ei ole paljon esimerk-
kejä yhteistyöstä pienten startup-yritysten
kanssa ja pyrimme kannustamaan siihen,
Lehtinen sanoo.
Uutena ilmiönä on tullut mukaan born
global -ajattelu. Tilanne on Lehtisen mu-
kaan siitä herkullinen, että kira-alan star-
tupit pyrkivät tänä päivänä suoraan kan-
sainvälisille markkinoille. Rakentami-
nen on ollut tyypillisesti paikallista bis-
nestä, mutta digitalisaatio mahdollistaa
kansainvälistymisen ja isosti skaalatta-
vat ratkaisut.
– Startupit haluavat hyödyntää uusia
mahdollisuuksia häpeilemättömästi ja toi-
vomme niiden tuovan alalle uutta kasvua
sekä vientiä. Toki myös nykyisiä toimin-
taprosesseja on tehostettava, koska uusia
digitaalisia ratkaisuja ei kannata liimata
vanhoihin prosesseihin.
YHTEISTYÖKYKY KOROSTUU
Suuryritykset jaotellaan usein kolmeen
luokkaan sen perusteella, miten aktiivi-
sesti ne startupeja hyödyntävät; opportu-
nisteihin, erikoisosaamista hyödyntäviin ja
strategisiin hyödyntäjiin. Kun opportunis-
tit ovat vasta käynnistelemässä startup-yh-
teistyötä satunnaisten tilaisuuksien kaut-
ta, strategisille hyödyntäjille yhteistyö on
tärkeä kasvun ja uudistumisen työkalu.
Lehtinen kehottaa kartoittamaan star-
tup-kumppaneita laaja-alaisesti.
– Yhteistyökyky on startup-tiimin tär-
kein ominaisuus, koska pettymyksiä pitää
pystyä sietämään ja nopeita suunnanmuu-
toksia eli pivotointia tarvitaan. Sen takia
kannattaa hakea mieluummin hyvää star-
tup-tiimiä kuin vain tiettyä osaamista, hän
sanoo.
KIRA-ALAN STARTUPEJA KARTOITETAAN
Aalto-yliopisto kartoitti kiinteistö- ja rakennusalalla toimivia
startup-yrityksiä vuoden 2016 Slush-tapahtumassa.
Selkeästi rakennusalaan liittyviä startup-yrityksiä oli Aalto-yliopiston professori
Seppo
Junnilan
mukaan 150. Niistä puolet oli merkinnyt toimialakseen rakentamisen, mutta vain
kymmenen startupia oli aktiivisesti lähtenyt rakentamaan verkostoja kira-alan yritysten
kanssa.
– Yhteistä näiden startupien tuotteille ja palveluille oli, että ne olivat joko uusia tai ole-
massa olevia tuotteita parempia tai edullisempia, tai niitä täydentäviä. Teemoina nousivat
esille energia ja sisätilapaikannus, hän kertoo.
Käytännössä kyse oli usein mobiilisovelluksista eikä toimialarajoilla ollut juurikaan
merkitystä.
– Nämä startupit saattoivat myydä tuotteitaan yhtä lailla norjalaiselle öljynporauslau-
talle kuin suomalaisille taloyhtiöille. Meidän alalla toiminta on ollut yleensä siiloutuneem-
paa; jopa suunnittelualat on jaettu moneen eri kategoriaan, Seppo Junnila vertaa.
– Ongelmana nousi esiin, että vain 1–2 startupilla oli ymmärrystä siitä, minkälaisella
datalla on meidän alalla arvoa – eli niillä puuttui ymmärrystä kiinteistö- ja rakennusalan
liiketoimintalogiikasta, Junnila toteaa.
YLILYÖNTEJÄKIN TAPAHTUU
Aalto-yliopiston kartoituksen pohjalta on lähdetty kokoamaan KIRA-digi -hankkeen
kotisivuille listaa, mihin startupit voivat lisätä ja täydentää tietojaan. Vastaavasti toimialan
yritykset voivat etsiä sopivia startup-kumppaneita itselleen. Julkaisuhetkellä eli maalis-
kuussa mukana oli vajaa sata startup-yritystä.
Määrä tuntuu vähäiseltä siihen nähden, että rakennusalalla aloittaa Tilastokeskuksen
mukaan vuosittain lähes 4 000 yritystä. Rakennusalalla aloittaneiden yritysten kasvu
näyttäisi kääntyneen loivaan kasvuun vuoden 2014 jälkeen, mutta startup-yritysten aloi-
tuksia ei tilastoida tarkasti erikseen.
Startup-kulttuurista joulukuussa 2016 väitelleen
Antti Hyrkäksen
mukaan Suomessa
on jo suurempi startup-hype kuin Yhdysvalloissa, missä suuntaus on kääntynyt pikemmin-
kin perinteiseen yrittäjyyteen. Startup-hype ei ole hänen mukaansa kuitenkaan suoraan
yhteydessä yrittäjyyden kasvuun, mikä pitäisi ottaa politiikassa huomioon.
– Tuntuu että startup-hegemonia lyö Suomessa jo vähän yli sekä bisnes-, tutkimus-
että teknologiapuolella, myös Seppo Junnila arvioi viitaten siihen, että erilaisia puolijulkisia
startup-hautomoita rakennetaan nyt valtavasti – eli hautomoita, joissa on julkista rahaa
tavalla tai toisella mukana.
Lisätietoa:
www.kiradigi.fi,
kirastartup.fiLisätyn todellisuuden (AR) ja virtuaalitodellisuuden (VR) ratkaisut olivat Slushissa näyttävästi esillä.
”Visiona on yhteiskehittämisen
alusta, KIRA-väylä, minkä päälle
kaikki alan toimijat voisivat kehittää
palvelujaan”, Lehtinen kertoo.
MaijaAstikainen/Slushmedia