Table of Contents Table of Contents
Previous Page  23 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 23 / 52 Next Page
Page Background

KO R J A U S R A K E N TA M I N E N

|

2 3

seilla ja oppia yhdessä asiakkaiden sekä

kumppaneiden kanssa, mihin suuntaan

bisnestä ja palveluita kannattaa kehittää.

– Startupit ovat tehneet tätä jo pitkään,

koska niillä ei ole varaa tuhlata resursse-

ja. Mutta ei suurillakaan yrityksillä ole sii-

hen varaa. Kira-alalla ei ole paljon esimerk-

kejä yhteistyöstä pienten startup-yritysten

kanssa ja pyrimme kannustamaan siihen,

Lehtinen sanoo.

Uutena ilmiönä on tullut mukaan born

global -ajattelu. Tilanne on Lehtisen mu-

kaan siitä herkullinen, että kira-alan star-

tupit pyrkivät tänä päivänä suoraan kan-

sainvälisille markkinoille. Rakentami-

nen on ollut tyypillisesti paikallista bis-

nestä, mutta digitalisaatio mahdollistaa

kansainvälistymisen ja isosti skaalatta-

vat ratkaisut.

– Startupit haluavat hyödyntää uusia

mahdollisuuksia häpeilemättömästi ja toi-

vomme niiden tuovan alalle uutta kasvua

sekä vientiä. Toki myös nykyisiä toimin-

taprosesseja on tehostettava, koska uusia

digitaalisia ratkaisuja ei kannata liimata

vanhoihin prosesseihin.

YHTEISTYÖKYKY KOROSTUU

Suuryritykset jaotellaan usein kolmeen

luokkaan sen perusteella, miten aktiivi-

sesti ne startupeja hyödyntävät; opportu-

nisteihin, erikoisosaamista hyödyntäviin ja

strategisiin hyödyntäjiin. Kun opportunis-

tit ovat vasta käynnistelemässä startup-yh-

teistyötä satunnaisten tilaisuuksien kaut-

ta, strategisille hyödyntäjille yhteistyö on

tärkeä kasvun ja uudistumisen työkalu.

Lehtinen kehottaa kartoittamaan star-

tup-kumppaneita laaja-alaisesti.

–  Yhteistyökyky on startup-tiimin tär-

kein ominaisuus, koska pettymyksiä pitää

pystyä sietämään ja nopeita suunnanmuu-

toksia eli pivotointia tarvitaan. Sen takia

kannattaa hakea mieluummin hyvää star-

tup-tiimiä kuin vain tiettyä osaamista, hän

sanoo.

KIRA-ALAN STARTUPEJA KARTOITETAAN

Aalto-yliopisto kartoitti kiinteistö- ja rakennusalalla toimivia

startup-yrityksiä vuoden 2016 Slush-tapahtumassa.

Selkeästi rakennusalaan liittyviä startup-yrityksiä oli Aalto-yliopiston professori

Seppo

Junnilan

mukaan 150. Niistä puolet oli merkinnyt toimialakseen rakentamisen, mutta vain

kymmenen startupia oli aktiivisesti lähtenyt rakentamaan verkostoja kira-alan yritysten

kanssa.

– Yhteistä näiden startupien tuotteille ja palveluille oli, että ne olivat joko uusia tai ole-

massa olevia tuotteita parempia tai edullisempia, tai niitä täydentäviä. Teemoina nousivat

esille energia ja sisätilapaikannus, hän kertoo.

Käytännössä kyse oli usein mobiilisovelluksista eikä toimialarajoilla ollut juurikaan

merkitystä.

– Nämä startupit saattoivat myydä tuotteitaan yhtä lailla norjalaiselle öljynporauslau-

talle kuin suomalaisille taloyhtiöille. Meidän alalla toiminta on ollut yleensä siiloutuneem-

paa; jopa suunnittelualat on jaettu moneen eri kategoriaan, Seppo Junnila vertaa.

– Ongelmana nousi esiin, että vain 1–2 startupilla oli ymmärrystä siitä, minkälaisella

datalla on meidän alalla arvoa – eli niillä puuttui ymmärrystä kiinteistö- ja rakennusalan

liiketoimintalogiikasta, Junnila toteaa.

YLILYÖNTEJÄKIN TAPAHTUU

Aalto-yliopiston kartoituksen pohjalta on lähdetty kokoamaan KIRA-digi -hankkeen

kotisivuille listaa, mihin startupit voivat lisätä ja täydentää tietojaan. Vastaavasti toimialan

yritykset voivat etsiä sopivia startup-kumppaneita itselleen. Julkaisuhetkellä eli maalis-

kuussa mukana oli vajaa sata startup-yritystä.

Määrä tuntuu vähäiseltä siihen nähden, että rakennusalalla aloittaa Tilastokeskuksen

mukaan vuosittain lähes 4 000 yritystä. Rakennusalalla aloittaneiden yritysten kasvu

näyttäisi kääntyneen loivaan kasvuun vuoden 2014 jälkeen, mutta startup-yritysten aloi-

tuksia ei tilastoida tarkasti erikseen.

Startup-kulttuurista joulukuussa 2016 väitelleen

Antti Hyrkäksen

mukaan Suomessa

on jo suurempi startup-hype kuin Yhdysvalloissa, missä suuntaus on kääntynyt pikemmin-

kin perinteiseen yrittäjyyteen. Startup-hype ei ole hänen mukaansa kuitenkaan suoraan

yhteydessä yrittäjyyden kasvuun, mikä pitäisi ottaa politiikassa huomioon.

– Tuntuu että startup-hegemonia lyö Suomessa jo vähän yli sekä bisnes-, tutkimus-

että teknologiapuolella, myös Seppo Junnila arvioi viitaten siihen, että erilaisia puolijulkisia

startup-hautomoita rakennetaan nyt valtavasti – eli hautomoita, joissa on julkista rahaa

tavalla tai toisella mukana.

Lisätietoa:

www.kiradigi.fi

,

kirastartup.fi

Lisätyn todellisuuden (AR) ja virtuaalitodellisuuden (VR) ratkaisut olivat Slushissa näyttävästi esillä.

”Visiona on yhteiskehittämisen

alusta, KIRA-väylä, minkä päälle

kaikki alan toimijat voisivat kehittää

palvelujaan”, Lehtinen kertoo.

MaijaAstikainen/Slushmedia