Table of Contents Table of Contents
Previous Page  60 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 60 / 76 Next Page
Page Background

60

Rakennettu Ympäristö 3/16

Schinkel

taiteilijana

1950-luvun alkupuolella ei klassismi ol-

lut arkkitehtiopiskelussa ihmeemmin

huudossa. Modernismi oli kaikki kai-

kessa. Niinpä minulta jäi väliin Euroo-

pan uusklassismi.

Andrea Palladioon

kuitenkin oli pakko tutustua. Vasta jäl-

keenpäin 1900-luvun lopulla löysin

Karl Friedrich Schinkelin

(1781–1841).

Mielirakennuksiani ovat Berliinissä Unter der

Lindenin varrella oleva Neue Wache ja Potsdamin

Sanssoucin puistoalueella Charlottenhofin mestaril-

linen pieni kotilinna.

Meidän

Carl Ludvig Engel

(1778–

1840) oli Schinkelin läpitunkema. Ket-

ju Palladiosta Schinkelin kautta Enge-

liin on selvä. Helsingin Kansalliskir-

jaston julkisivussa on palladiaaninen

muistuma: keskimmäinen pilariväli on

muita leveämpi.

Osallistuttuani vuonna 1985 kan-

sainväliseen itäblokin seminaariin,

jonka teemana oli sosiaaliset virkistys-

ja luonnonalueet, yövyin palatessani

Helsinkiin Itä-Berliinissä edustusho-

tellissa lähellä Brandenburgin porttia.

Hotellin aulassa oli propagandamie-

lessä DDR:n puolella tehtyjä hyvätasoi-

sia LP-levyjä ja taidekirjoja. Sieltä löy-

sin myös Schinkelin matkakirjan

Karl

Friedrich Schinkel, Reisen nach Italien

. Se oli painettu

Itä-Saksan puolella kylmän sodan aikana, toimittaja-

na

Gottfried Riemann

.

Kirja sisältää päiväkirjamerkintöjä ja kirjeitä kah-

Johann Carl Rösler:

Schinkel 1803 Roomassa

Maisema Salzburgista 1812.

OLLI LEHTOVUORI

Kuva: Schinkel Paviljonki, Berliinin